2024-09-26, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Fick svar från IMY att Lexbase har nekat min begäran med hänvisning till att deras publicering är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen och att GDPR inte är tillämplig på deras verksamhet. IMY har ännu inte fattat ett beslut utan har inlett en tillsyn för att utreda om Lexbase har hanterat min begäran om radering i enlighet med dataskyddsförordningen. De har vänt sig mot mig nu och undrar om jag har något mer att tilläga i ärendet innan de fattar ett beslut. Har någon varit i samma situation?

Om du gör ett yttrande antar jag att det bara är att framhärda att undantaget från GDPR inte gäller, Lexbase är inte journalistik.
Citera
2024-09-26, 13:17
Medlem
Har försökt ta reda på vad som publiceras vid strafföreläggande. Vad jag förstår är det åklagarmyndigheten som sitter på de uppgifterna. När jag mejlade myndigheten för att få reda på om de ändrat rutiner fick jag detta svar:

Det är lite oklart vad du avser med likande sidor som Lexbase, varför svaret begränsas till Lexbase. Vi känner inte till att Lexbase har begärt uppgifter från Åklagarmyndigheten, i vart fall har någon sådan begäran inte kommit in till huvudkontoret under flera års tid. Det har således inte varit aktuellt att pröva om
uppgifter om strafföreläggande kan lämnas till Lexbase.

Är det någon som vet vad som gäller? Vart får Lexbase strafföreläggande ifrån?
Senast redigerad av Hejsvejs145 2024-09-26 kl. 13:21.
Citera
2024-09-26, 14:53
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Har försökt ta reda på vad som publiceras vid strafföreläggande. Vad jag förstår är det åklagarmyndigheten som sitter på de uppgifterna. När jag mejlade myndigheten för att få reda på om de ändrat rutiner fick jag detta svar:

Det är lite oklart vad du avser med likande sidor som Lexbase, varför svaret begränsas till Lexbase. Vi känner inte till att Lexbase har begärt uppgifter från Åklagarmyndigheten, i vart fall har någon sådan begäran inte kommit in till huvudkontoret under flera års tid. Det har således inte varit aktuellt att pröva om
uppgifter om strafföreläggande kan lämnas till Lexbase.

Är det någon som vet vad som gäller? Vart får Lexbase strafföreläggande ifrån?

Vad jag förstått så begär dom ut även från Åklagarmyndigheten. Men det är mest Fuppar dom tar ut där.
Citera
2024-09-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Vad jag förstått så begär dom ut även från Åklagarmyndigheten. Men det är mest Fuppar dom tar ut där.

Lexbase publicerar väl endast domar?
Citera
2024-09-26, 18:02
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Lexbase publicerar väl endast domar?

Dem publicerar strafföreläggande och även åtalsunderlåtelse.
Citera
2024-09-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe

Ja ett strafföreläggande har samma rättsliga effekt som en dom. Men inga fuppar som scratty skrev?
Citera
2024-09-26, 18:36
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ja ett strafföreläggande har samma rättsliga effekt som en dom. Men inga fuppar som scratty skrev?

Korrekt
Citera
2024-09-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe

Vet du hur de får tag på strafförelägganden om nu Åklagarmyndigheten påstår att de inte skickar något?
Citera
2024-09-26, 18:57
Medlem
Scrattys avatar
Citat:

Stämmer. Jag som var lite snurrig.
Krimfup publicerar fuppar. Vet inte om det faktiskt går att få på dom andra sidorna.
Citera
2024-09-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Fick svar från IMY att Lexbase har nekat min begäran med hänvisning till att deras publicering är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen och att GDPR inte är tillämplig på deras verksamhet. IMY har ännu inte fattat ett beslut utan har inlett en tillsyn för att utreda om Lexbase har hanterat min begäran om radering i enlighet med dataskyddsförordningen. De har vänt sig mot mig nu och undrar om jag har något mer att tilläga i ärendet innan de fattar ett beslut. Har någon varit i samma situation?

Jag hade nog svarat att EU-förordningar och dess domar har företräde framför alla nationella lagar inklusive grundlagar. Detta faställdes redan 1964 C-6/64 COSTA v ENEL och är något som IMY ska känna till. Detta har upprepats ett flertal gånger bl.a. i (Prickning) C-439/19 punkt 135 och (Endemol) C-740/22 punkt 42 och 43. Dataskyddsförordningen ska tillämpas i sin helhet!
I övrigt hänvisas till hela domarna rörande frågan om nödvändighet och allmänintresse och huruvida någa har särskilda skäl att ta del av dess uppgifter. Kommissionen har även den uttryckt ett flertal gånger att Sveriges hantering inte är i enlighet med EU:s förordningar.
Citera
2024-09-26, 21:25
Avslutad
Jag befinner mig mitt i en rekryteringsprocess bu för ett jobb som är nästa steg i min karriär. Det har inte nämnts något om att de gör bakgrundskontroll för sina säljare och mitt sista steg är en Teams-intervju med HR chefen. Man undrar ju nu, vi är två kandidater kvar i slutfasen, ifall de kan i sista minuten meddela att de kommer göra en bakgrundskontroll. Man vet knappt in eller ut längre.
Citera
2024-09-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag hade nog svarat att EU-förordningar och dess domar har företräde framför alla nationella lagar inklusive grundlagar. Detta faställdes redan 1964 C-6/64 COSTA v ENEL och är något som IMY ska känna till. Detta har upprepats ett flertal gånger bl.a. i (Prickning) C-439/19 punkt 135 och (Endemol) C-740/22 punkt 42 och 43. Dataskyddsförordningen ska tillämpas i sin helhet!
I övrigt hänvisas till hela domarna rörande frågan om nödvändighet och allmänintresse och huruvida någa har särskilda skäl att ta del av dess uppgifter. Kommissionen har även den uttryckt ett flertal gånger att Sveriges hantering inte är i enlighet med EU:s förordningar.

Det hjälper inte när de har utgivningsbevis. Sverige har undantag för GDPR för journalistisk verksamhet dvs för de med utgivningsbevis.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2018218-med-kompletterande-bestammelser_sfs-2018-218/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in