2024-09-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, det är inget lagförslag.
Det är ett förslag till Riksdagen att Riksdagen ska göra ett tillkännagivande att de önskar att Regeringen ska ta fram ett lagförslag och lägga framför Riksdagen.

Ett lagförslag ska ha en lagrådsremiss mm.
Det finns ju redan ett lagförslag om ökat skydd för personuppgifter som ska presenteras om två månader. Är det här förslaget tänkt att komplettera det befintliga lagförslaget, eller hur går det till?
Citera
2024-09-24, 21:02
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Lagförslag från KD: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/begransning-av-offentliggorande-och-forsaljning-av_hc02293/html/

Och inte ett ord om hur dom ställer sig till register som Lexbase och liknande.

Det innebär att om det finns en dom på dig så är du i praktiken oanstänlningsbar!
Citera
2024-09-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
Men är man inte nöjd med IMY är det ju till Förvaltningsrätten man får vända sig eller?

Jag menar, Sk-å tingsrätt eller vem det nu var bestämde väl att de bara lämnar ut domar till Siren/Panoptes/Acta Publica så länge de enbart används till journalistiska ändamål, inte till personupplysningar/bakgrundskontroller.

Fick detta svar av actapublica idag angående radering av mina personuppgifter
Citat:
Hej,

Tack för din skrivelse till Panoptes Sweden AB, som har tolkats som en framställan om rätt till radering med stöd av dataskyddsförordningen avseende förekomst/er på webbplatsen www.actapublica.se, som drivs av Acta Publica, registrerad bifirma till Panoptes Sweden AB.

Förekomst av personuppgifter om dig som omfattas av GDPR är raderade inom 6 timmar från denna skrivelses avsändande. De personuppgifter som förekommer i detta mejlsvar kommer dock att sparas i ytterligare två månader till styrkande av att svar har meddelats dig.

Vi beklagar handläggningstiden som, även om den rymts inom lagstadgad tidsfrist, tyvärr varit längre än vad som vore önskvärt.
Citera
2024-09-24, 23:32
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen

Jag fick ett liknande svar ifrån dem..

Citat:
Hej,

Tack för din skrivelse till Panoptes Sweden AB avseende förfrågan om förekomst på webbplatsen www.actapublica.se, som drivs av Acta Publica, registrerad bifirma till Panoptes Sweden AB.

I bolagets databaser som omfattas av GDPR finns två förekomster av dina personuppgifter. Det är de som du själv har uppgett i din skrivelse till bolaget samt detta svarsbrev. Båda förekomsterna raderas omedelbart efter avsändande.
Senast redigerad av capitalswe 2024-09-24 kl. 23:43.
Citera
2024-09-25, 00:36
Medlem
covid19sarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen

Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Jag fick ett liknande svar ifrån dem..
Kan vara intressant i sammanhanget att företrädare för Acta Publicas systerorganisation, Expo, tolkar GDPR som att utdrag ur själva databasen inte omfattas av rätten till utdrag eftersom det är en journalistisk produkt, med utgivningsbevis: https://sjunne.com/2015/08/18/vad-har-ni-for-uppgifter-om-oss-expo-d-intl-com/

Det vill säga, troligen har ni enbart fått svar som baseras på kontroll på annat än rättsdatabasen, tex affärssystem.
Senast redigerad av covid19sars 2024-09-25 kl. 00:39.
Citera
2024-09-25, 11:49
Medlem
Fappy11s avatar
Skulle in på Mrkoll för att göra månatlig döljning av adress och märker då att dom tagit bort mig helt! Otroligt! Vet inte varför. Dom blev väl trötta på att jag mailade dom hela tiden kanske. Jag tror jag är borta typ överallt nu. Förutom Lexbase, fast jag har ingen dom så bryr mig inte om det. Jag har ett väldigt ovanligt namn också så det är skönt. Dyker inte upp nånstans på google heller förutom ett gammalt pinterest konto utan innehåll. Förut när man googlade mitt namn så kom det upp typ 2 sidor av resultat på google.
Senast redigerad av Fappy11 2024-09-25 kl. 11:54.
Citera
2024-09-25, 12:17
Medlem
Mr.Struls avatar
Det tog bara 2 dygn för mig att bli helt bortplockad från mr.koll.se efter att jag skickat in begäran. Känns som vinden har vänt.
Citera
2024-09-25, 18:59
Medlem
Nu har SD också kommit med en motion: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/varnande-av-privatpersoners-integritet_hc02568/
Citera
2024-09-25, 22:05
Avslutad
Vet inte varför jag inte skrivit detta men tidigare idag så kollade jag mina uppgifter på Upplysning.se och dom är nu bortplockade, åtminstone när man söker som ej inloggad. Tänker inte registrera mig då man måste använda personnummer.

Har inte fått något svar på min anmälan till IMY och heller inget svar från Upplysning.se så jag vet inte om det handlar om ett tillfälligt fel, om uppgifterna fortfarande syns om man är inloggad, eller om man helt enkelt har valt att göra rätt för sig, och raderat uppgifterna.
Citera
2024-09-26, 10:37
Medlem
Fick svar från IMY att Lexbase har nekat min begäran med hänvisning till att deras publicering är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen och att GDPR inte är tillämplig på deras verksamhet. IMY har ännu inte fattat ett beslut utan har inlett en tillsyn för att utreda om Lexbase har hanterat min begäran om radering i enlighet med dataskyddsförordningen. De har vänt sig mot mig nu och undrar om jag har något mer att tilläga i ärendet innan de fattar ett beslut. Har någon varit i samma situation?
Citera
2024-09-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Fick svar från IMY att Lexbase har nekat min begäran med hänvisning till att deras publicering är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen och att GDPR inte är tillämplig på deras verksamhet. IMY har ännu inte fattat ett beslut utan har inlett en tillsyn för att utreda om Lexbase har hanterat min begäran om radering i enlighet med dataskyddsförordningen. De har vänt sig mot mig nu och undrar om jag har något mer att tilläga i ärendet innan de fattar ett beslut. Har någon varit i samma situation?

Detta är standard innan de tar ett beslut. Du får göra ett yttrande och efter det kommer deras beslut. De har inte vänt sig mot dig, inte än iallafall.
Citera
2024-09-26, 12:23
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Politiktjafsande får ni hållas med i något politikforum.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in