Citat:
Ursprungligen postat av
boombadabimbada
Fick svar från IMY att Lexbase har nekat min begäran med hänvisning till att deras publicering är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen och att GDPR inte är tillämplig på deras verksamhet. IMY har ännu inte fattat ett beslut utan har inlett en tillsyn för att utreda om Lexbase har hanterat min begäran om radering i enlighet med dataskyddsförordningen. De har vänt sig mot mig nu och undrar om jag har något mer att tilläga i ärendet innan de fattar ett beslut. Har någon varit i samma situation?
Jag hade nog svarat att EU-förordningar och dess domar har företräde framför alla nationella lagar inklusive grundlagar. Detta faställdes redan 1964 C-6/64 COSTA v ENEL och är något som IMY ska känna till. Detta har upprepats ett flertal gånger bl.a. i (Prickning) C-439/19 punkt 135 och (Endemol) C-740/22 punkt 42 och 43. Dataskyddsförordningen ska tillämpas i sin helhet!
I övrigt hänvisas till hela domarna rörande frågan om nödvändighet och allmänintresse och huruvida någa har särskilda skäl att ta del av dess uppgifter. Kommissionen har även den uttryckt ett flertal gånger att Sveriges hantering inte är i enlighet med EU:s förordningar.