Citat:
Självfallet. Jag har endast invändningar mot tvärsäkra yttranden om att saker bevisligen ligger till på ett visst sätt, när gedigna belägg saknas.
Citat:
Det går naturligtvis inte att utesluta. Inte heller går det att utesluta det här snabbt skisserade skeendet:
Vi alla kommer trots allt från olika bakgrunder, inom olika skrån och väsen och använder den ramen av kunskap och erfarenhet vi har tillgång till och är kapabla av.
Därför utesluter inte jag heller att brevet har varit känt hos både åklagare och polis under längre tid än vad själva datumstämpeln anger. Inga maskade dokument/PM kring vittnesutsagan som förhör etc finns heller eller är redovisade i tiden, viket är gängse förfarande i en förundersökning.
Därför utesluter inte jag heller att brevet har varit känt hos både åklagare och polis under längre tid än vad själva datumstämpeln anger. Inga maskade dokument/PM kring vittnesutsagan som förhör etc finns heller eller är redovisade i tiden, viket är gängse förfarande i en förundersökning.
a) Frigell har fått tillgång till ett PM med graverande uppgifter om Vinof (låt oss säga att han erkände för en gammal flamma innan han dog och nu när fallet ska preskriberas har hon lämnat den informationen till polisen).
Frigell skriver sitt brev till Bergman 27 april 2009 med bifogat PM.
b) Den 4 juni 2009 läser LV följande artikel där chefsåklagare Stefan Bergman uttalar sig om fallet och den kommande preskriptionen: https://www.expressen.se/nyheter/polisen-ger-upp/
Han ser det som sin sista chans att berätta sin historia och författar brevet, som skickas iväg och blir datumstämplat ett par dagar senare, den 8 juni 2009.
I detta scenario är således a) och b) helt orelaterade.
Att något inte går att utesluta är ett dåligt argument eftersom vi inte heller kan utesluta ovanstående beskrivning.
Därför undrar jag om det finns någonting som tyder på att polis och åklagare kände till LV:s brev tidigare, förutom att det angivna datumet motsäger din teori?
Citat:
Vi saknar så klart tillgång till mängder av dokument utöver de jag nämnde.
I helhet vet vi inte vilka exakta dokument som saknas mer än de som som omnämns i Frigells brev, här ibland juridiska grunden till hemställan. Ej heller något underlag till M Allen om begärt dna test eller någon respons på förfrågan/resultat av dna analyserna följande Frigells brev. Men saknade dokument och maskningar är av en anledningar.
Just på grund av denna avsaknad ifrågasatte jag din slutsats, eftersom ditt enda säkra underlag tycks vara två dokument, som dels datummässigt motsäger din tes, dels är öppna för tolkning (se nedan).
Enligt mig är det ett mycket bräckligt fundament för tämligen långtgående slutsatser och det var därför jag initialt frågade dig om du hade tillgång till fler dokument som stärkte din tes.
Citat:
Tack för klargörandet. Jag tolkar inte brevet på samma sätt som du, utan menar att brevet i sin helhet handlar om Vinof och ingen annan.
Beträffande brottsrubriceringarna för de två skäligen misstänkta är det enligt de juridiska grunderna i det maskade PM:t indelat i mord/styckning och ”xxx” som kan ge straffvärde fängelse 2 år
Uteslutningsvis finns det inte så mycket i brottsregistret som passar in i fallet med strafflängd 2 år än just gravfridsbrott (brott mot griftefriden idag).
”Det kan handla om att obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid”
Har du något annat förslag på brottsrubricering får du gärna berätta.
Uteslutningsvis finns det inte så mycket i brottsregistret som passar in i fallet med strafflängd 2 år än just gravfridsbrott (brott mot griftefriden idag).
”Det kan handla om att obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid”
Har du något annat förslag på brottsrubricering får du gärna berätta.
De relevanta meningarna, som vi har olika uppfattning om är:
1. "(maskat) är skäligen misstänkt för mord/styckning av da Costa och jag hänvisar till bilagda PM."
2. "För brottet, för vilken (maskat) är skäligen misstänkt, är lindrigaste straff fängelse i två år."
Jag menar att Vinofs namn finns bakom bägge maskningarna och att Frigell menar att Vinof är skäligen misstänkt för mord och/eller styckning (det vill säga dåvarande brott mot griftefriden).
I mening 2 upprepar Frigell att Vinof är skäligen misstänkt för dessa två brott (mord samt brott mot griftefriden). Det lindrigaste straffet är således två års fängelse.
Som jag förstår det tolkar du att det bakom maskningen i mening 2 finns ett helt annat namn är Vinofs och att denne enbart är misstänkt för brott mot griftefriden?
Det är jag ytterst tveksam till, eftersom stycket fortsätter med Frigells vidare argumentation för att DNA-testa Vinof. Varför skulle Frigell inte begära ett DNA-test även av denne MGM, om vederbörande var skäligen misstänkt?