Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Det asymmetriska informationsflödet är väldigt påtagligt i detta fallet. Det hindrar i mångt och mycket transparensen många söker.
Förvisso, men det förhindrar inte att debattörer tydligt särskiljer vad som är spekulation och slutsatser respektive fakta.
Citat:
Så du litar blint på datumstämplarna och antar de är korrekt angivna?
Det gör inte jag helt utan ger de generellt ett större tidsprrspektiv i detta fall hela 2009-20090701 när förundersökningen läggs ner.
De handvridna datumstämplarnas tid är tack och lov förbi för alltid. Världens bästa fusk för övrigt
Jag litar mycket sällan blint på någonting, inte heller på din tes att datumangivelserna är inkorrekta.
Som jag förstår det är din slutledning baserad på LV-brevet och Frigells brev till Bergman. Jag har svårt att se varför Frigell skulle ange felaktiga datum två gånger i sitt brev, så jag får anta att du menar att LV-brevet inte är rätt daterat.
Mina följdfrågor blir då:
• Anser du att brevet blivit felaktigt datumstämplat av misstag eller avsiktligt?
• Om du anser att det är avsiktligt feldaterat, vad skulle skälet till det i sådana fall vara?
• När menar du att LV-brevet är skrivet och inkommet?
Citat:
Att det förekommit incidenter med fel datum, medvetet eller omedvetet i fallet, vet vi sen tidigare i utredningen. Det har kanske aldrig lyfts i tråden förrän nu vad vet jag.
Se bla datumförfrågan angående handduken där datum anges
efter likfynden men blir öppet ifrågasatt i Nybergs pm och först därefter revideras det.
https://gofile.io/d/O84G5D
Självklart, men vad säger att specifikt LV- och/eller Frigellbrevet inte är korrekt daterade, utöver att det skulle motsäga din slutledning om de vore det?
Citat:
Den logiska slutledningen kommer av de juridiska ramarna rättsväsendet jobbar inom. Mer specifikt handlar det om underlaget, dvs PM:et, som ej bifogas i dropboxen men som utgör grunden för Frigells hemställan.
https://gofile.io/d/33EPEB
Det innehåller underlag från utsaga/erkännande som juridiskt möjliggör för vidare dna testning.
Det utgör alltså grunderna till varför Vinhof och MGM skäligen misstänks, specifikt och i ordnad följd , en för mord/styckning och en enbart för gravfridsbrott (transporterat avliden typ).
Ja, detta PM bör innehålla graverande uppgifter kring Vinof.
Var någonstans finner du uppgiften om att en MGM är misstänkt för gravfridsbrott?
I Frigells brev står: "(maskat) är skäligen misstänkt för mord/styckning". Eftersom Vinofs namn är omaskat på ett ställe hävdar jag att det även bakom denna maskning står Vinofs namn och att Frigell menar att Vinof och ingen annan är misstänkt för mord eller styckning (det vill säga brott mot griftefriden, som numera benämns gravfridsbrott).
Citat:
Skäligen misstänkt är intressant för den misstankegraden innebär att advokaten bevisligen har något att gå på.
”Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser”.
Om vi ska prata Frigell och hans plötsliga brottsrubricering av Vinhof som ”skälig misstänkt för mord/styckning” är det högst troligt att E-vägen 25 kan spåras till uppgifter som kommer från MGM som är ”skäligen misstänkt” för gravfridsbrottet.
Sannolikt görs en koppling till bilen som de båda MGM plötsligt har tillgång till och som LV placerar de i samt väl beskriver i brevet som ” mörk, äldre modell Volvo amazon kombi”.
Kanske även denna bil är upptagen i advokatens inventeringslista av fordonsparken på på E-vägen 25 -84 som innehöll ett 10 tal fordon när Billiga Andersson läggs ner? Det är en teori som även idag går att undersöka.
Det är fullt möjligt att undersöka och det vore minst sagt uppseendeväckande om Vinof eller någon annan person av intresse hade tillgång till en sådan bil som LV beskriver.
Vad jag har invändningar mot gällande ditt resonemang är att det tycks vila på en mycket osäker grund, där tvärsäkra slutsatser dras utifrån ett inkomplett och/eller hypotetiskt underlag.
I skrivande stund saknas följande:
• Namnet på den GM LV pekar ut. Det är därför inte belagt att denna utpekade GM har någon som helst koppling till Vinof.
• Innehållet i Frigells bifogade PM.
• Kunskap om huruvida LV och den utpekade GM har förhörts och således även kunskap om vad som skulle ha sagts i dessa eventuella förhör.
Det vi har tillgång till är LV-brevet och Frigell-brevet, vars dateringar motsäger din tes om att det förstnämnda ska ha orsakat det sistnämnda.
Att hänvisa till material vars existens ingen utomstående kan kontrollera, att strunta i de tidsangivelser som inte passar ens tes och att framställa ett teoribygge, vars underlag är minst sagt bristfälligt och tvetydigt, som den enda logiska förklaringen påminner nämligen om exakt det tunnelseende som utmärkte 80-talsutredningen.
Dina misstänkta anser även jag är värda att undersöka, till skillnad mot läkarna, men jag tycker att det är ytterst beklagligt om samma slags tankemönster, där verkligheten ska anpassas efter kartan, upprepas på nytt.