2024-09-23, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Föreningar där sådant skit som detta inte ingår i avgiften skulle jag hålla mig långt ifrån, bor idag i villa vilket är 100gr bättre än brf, vore ännu bättre om man inte hade grannar närmare än 5 km

Köper du gräsklippning, snöskottning, häckklippning, rabattrensning etc etc helt utan att någon styrelse är inblandad? Lever ett bekvämt liv…
Citera
2024-09-23, 10:02
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag går i pension om ett eller två år. Då kan jag definitivt tänka mig att åta mig trappstädningen, men då ska jag antingen ha betalt för det eller få en kraftig avgiftsreducering.

80000:-/år är vad trappstädning kostar i vår förening
.3 uppgångar 50 lägenheter.Verkar vara väldigt pressade priser i den branschen.
Tror du ganska snabbt tröttnar på att ha detta hängande över dej varje vecka året runt,speciellt skitiga november till april.
Bättre saker man med fördel kan lägga ut på medlemmarna är tex klottersanering.Hutlösa priser för en i de flesta fall relativt enkel sätt att ta bort fula spraymålade ”taggar”.Utan att nämna några siffror så går det med relativt enkla medel att få ner klotterkostnaden med medlemsengagemang med minst 90%.
Citera
2024-09-23, 10:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No Alias
Har bott i hyresrätt hela livet men har nu börjat leta bostadsrätt. Verkar vara lättare sagt än gjort att hitta något där allt stämmer, antingen är avgiften för hög eller så är priset det eller så har föreningen för höga skulder osv.

Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen .

Hur vanligt är detta? Och hur vet man om det ingår eller inte i avgiften? I vissa fall står det klart och tydligt att det ingår men oftast står ingenting.
Det är nog dags för dig att släppa det bekväma hyreshustänket... Det är väldigt olika mellan föreningar hur mycket eller hur lite medlemmarna i en brf förväntas göra. Där jag bor har vi lagt ut städning, trädgårdsskötsel och så klart tekniskt underhåll, men självklart är det inte.
Citera
2024-09-23, 11:51
Medlem
Jag har haft det. Man sopade av allt var 12:e vecka. Tog kanske 5-10 min. Skakade av dörrmattan också. Hur enkelt som helst.

Liten förening med 12 lägenheter.
Citera
2024-09-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Jag har haft det. Man sopade av allt var 12:e vecka. Tog kanske 5-10 min. Skakade av dörrmattan också. Hur enkelt som helst.

Liten förening med 12 lägenheter.

Ok. i vår förening gällde sopning OCH våttorkning. i två trappuppgångar i fyravåningshus (hur vi gjorde med trappor till vind och källare minns jag inte. Vinden byggdes senare om till tjusiga vindsvåningar, balkonger har också byggt till, mot innergården. Hiss finns även numera). Tog bra mycket längre tid att hålla våra trappor rena.
Citera
2024-09-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Köper du gräsklippning, snöskottning, häckklippning, rabattrensning etc etc helt utan att någon styrelse är inblandad? Lever ett bekvämt liv…

Jag köper och gör vad jag vill utan inblandning av nån styrelse som består av merparten idioter
Citera
2024-09-26, 19:42
Medlem
Citat:
Jag köper och gör vad jag vill utan inblandning av nån styrelse som består av merparten idioter

Hjälper din inställning en trådstartare som funderar på att ta steget från hyresrätt till bostadsrätt?
Citera
2024-09-26, 19:46
Medlem
Citat:
Hjälper din inställning en trådstartare som funderar på att ta steget från hyresrätt till bostadsrätt?

Det lär åtminstone få personen att tänka till och inte bosätta sig i en brf med en hjärndöd styrelse
Citera
2024-09-26, 19:53
Medlem
Citat:
Det lär åtminstone få personen att tänka till och inte bosätta sig i en brf med en hjärndöd styrelse

Bor nu i min tredje bostadsrättsförening i mitt vuxna liv, känner inte igen din beskrivning.
Citera
2024-09-26, 19:55
Medlem
Citat:
Bor nu i min tredje bostadsrättsförening i mitt vuxna liv, känner inte igen din beskrivning.

Merparten av föreningarna är bra, en förening som inte lejer ut saker såsom städning och trädgårdsskötsel har en hjärndöd styrelse
Citera
2024-09-26, 20:10
Medlem
Citat:
Merparten av föreningarna är bra, en förening som inte lejer ut saker såsom städning och trädgårdsskötsel har en hjärndöd styrelse

Trädgårdsskötseln är minimal i Vasastan!
Citera
2024-09-26, 20:16
Medlem
Citat:
Trädgårdsskötseln är minimal i Vasastan!

Kul för dig då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in