2024-09-22, 20:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Jag vet flera personer som köpt väldigt dyra bostadsrätter, och därför haft inställningen att de var någon slags VIP-kund i föreningen, och därför har rätt till en massa saker och ting.
Vilka dumskallar! Entitled cunts
Citera
2024-09-22, 20:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Fick reda på att vår förening (140 lgh) betalar dryga 400 000 kr för trapphusstädning. I förhållande till hur lite tid de boende hade behövt lägga på att städa själva så har jag full förståelse för att låta medlemmarna själva stå för detta.
Tar inte många minuter varje månad att hålla rent framför ens dörr. Resten kan man ha ett rullande schema för.

Lägre avgift= högre värde på lägenheten.
En gång i tiden när jag var mycket ung sommarjobbade jag som fastighetsskötare i ett hyreskomplex, med i närheten av 140 lägenhet. Jag sopade själv trapphusen cirka 1-1,5 timme varje dag under fem dagar (det fanns givetvis andra arbetsuppgifter också, men sopningen gjorde man först av allt på morgonen) På två veckor hade man sopat alla trappuppgångar. Med sopa menar jag egentligen sopa + svabba. Det är också en lämplig frekvens att sopa varannan vecka, om man bara sopar en gång per månad blir det för smutsigt. Så om man översätter det till en entreprenör som med lite tillägg tar ca 500 kr timmen för städpersonal så motsvarar det omkring 8 timmar per vecka = 4000 kr per vecka. Runt 200-220 tkr per år låter alltså rimligt och din förening betalar ungefär dubbelt så mycket som om man hade upphandlat detta bättre.
Senast redigerad av Enterprise 2024-09-22 kl. 20:59.
Citera
2024-09-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En gång i tiden när jag var mycket ung sommarjobbade jag som fastighetsskötare i ett hyreskomplex, med i närheten av 140 lägenhet. Jag sopade själv trapphusen cirka 1-1,5 timme varje dag under fem dagar (det fanns givetvis andra arbetsuppgifter också, men sopningen gjorde man först av allt på morgonen) På två veckor hade man sopat alla trappuppgångar. Med sopa menar jag egentligen sopa + svabba. Det är också en lämplig frekvens att sopa varannan vecka, om man bara sopar en gång per månad blir det för smutsigt. Så om man översätter det till en entreprenör som med lite tillägg tar ca 500 kr timmen för städpersonal så motsvarar det omkring 8 timmar per vecka = 4000 kr per vecka. Runt 200-220 tkr per år låter alltså rimligt och din förening betalar ungefär dubbelt så mycket som om man hade upphandlat detta bättre.

Dom städar 1 ggr/vecka okt-april och 1 ggr/varannan vecka resten av året. Sen ingår lite fönsterputs och städning av utgångar till garage också. Dom har kollat på alternativ och det går att spara lite på att byta, men vi har aldrig haft något att klaga på så därför får dom vara kvar.
Citera
2024-09-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Glöm inte momsen på dessa 200-220.tkr.
Citera
2024-09-22, 21:48
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Jag vet flera personer som köpt väldigt dyra bostadsrätter, och därför haft inställningen att de var någon slags VIP-kund i föreningen, och därför har rätt till en massa saker och ting.

Har också haft att göra med dylika tomtar. Det värsta fallet rörde ett par, som sökte sig på att tillskansa sig förmåner på de andra lägenhetsinnehavarnas bekostnad, då de hade fastighetens största (och därmed dyraste) lägenhet. Det gällde allt från dubbla parkeringsplatser och större förrådsutrymme, till att de skulle ha veto över renoveringar i de allmänna utrymmena. De ansåg sig dessutom för fina, för att en gång per år städa trapphuset och deltaga under de två årliga städdagarna. De sökte i stället motionera om att det skulle ut på entreprenad (givetvis på en firma, till vilken de själva hade koppling), vilket dock blev unisont nedröstat av samtliga lägenhetsinnehavare. De flyttade efter två år…

/AI
Citera
2024-09-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No Alias
Har bott i hyresrätt hela livet men har nu börjat leta bostadsrätt. Verkar vara lättare sagt än gjort att hitta något där allt stämmer, antingen är avgiften för hög eller så är priset det eller så har föreningen för höga skulder osv.

Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen .

Hur vanligt är detta? Och hur vet man om det ingår eller inte i avgiften? I vissa fall står det klart och tydligt att det ingår men oftast står ingenting.
Oavsett så när du blir medlem så ser du till att komma med i styrelsen och röstar fram trappstädning, alltså att ni hyr in någon neger som städar er skit. Ingenting är omöjligt kör på.
I övrigt är det tyvärr sån skit man får ta när man är bekväm med hyres.
Citera
2024-09-22, 23:25
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det finns ju små föreningar där bara en port i fastigheten är egen, då kan det vara motiverat kanske att man delar upp och gör det själv.

Varför är det bättre för små föreningar med bara en port i fastigheten?

Varje port har lika många personer.
Vissa portar kan ha städvilliga som är redo att städa flera portar.
Storlek ger flexibilitet.
Man kan göra gemensamma inköp för flera portar. Storleksfördelar.
Citera
2024-09-23, 00:31
Medlem
Det inte många förstår är att man tillsammans äger fastigheten och ska förvalta den på bästa sätt. Det är enkelt att tycka att styrelsen är tomtar och allt annat ni kallat dem men, för att kunna driva runt en brf-förening krävs det intäkter och vill ingen hjälpa till med enklare saker man faktiskt kan klara utan större kunskap - ja då är det illa. Att sköta enklare saker själv kan vara ett sätt att spara på pengarna som kan behövas till saker man inte själv kan utföra utan att behöva höja avgifterna gång på gång. Man ska ha i beaktande att ju lägre avgiften är desto mer får man för sin lägenhet när man säljer. I det huset jag bor resonerar man som de flesta av er gör - köp in tjänsten - och ja snart får vi göra precis det och höja avgifterna för vi i styrelsen kan inte ensamma sköta driften av fastigheten. Tror inte många förstår vad det innebär att bo i en bostadsrätt, man tror man enbart kan betala en massa o sedan bo, andra sköter resten men så är det inte. Det är ett ansvar som alla i föreningen ska axla, inte bara gnälla på styrelsen.
Citera
2024-09-23, 00:32
Medlem
Det inte många förstår är att man tillsammans äger fastigheten och ska förvalta den på bästa sätt. Det är enkelt att tycka att styrelsen är tomtar och allt annat ni kallat dem men, för att kunna driva runt en brf-förening krävs det intäkter och vill ingen hjälpa till med enklare saker man faktiskt kan klara utan större kunskap - ja då är det illa. Att sköta enklare saker själv kan vara ett sätt att spara på pengarna som kan behövas till saker man inte själv kan utföra utan att behöva höja avgifterna gång på gång. Man ska ha i beaktande att ju lägre avgiften är desto mer får man för sin lägenhet när man säljer. I det huset jag bor resonerar man som de flesta av er gör - köp in tjänsten - och ja snart får vi göra precis det och höja avgifterna för vi i styrelsen kan inte ensamma sköta driften av fastigheten. Tror inte många förstår vad det innebär att bo i en bostadsrätt, man tror man enbart kan betala en massa för sin lägenhet o sedan bo, andra sköter resten men så är det inte. Det är ett ansvar som alla i föreningen ska axla, inte bara gnälla på styrelsen.
Citera
2024-09-23, 03:46
Medlem
250 kr i månadsavgift (+ uppvärmning: björkved till kakelugnarna/elelement och varmvattenberedare) lockade mig att köpa en stor tvåa centralt i Stockholm 1977. En liten radannons i DN, köp direkt av säljaren. Städning av två 4-vånings trapphus skötte vi efter rullande schema. Den som var skröplig, höggravid etc betalade någon tonåring i huset för jobbet.
Styrelsen använde trappstädningen som extra argument mot andrahandsuthyrning. ”Den som hyr har inte samma intresse av att fastigheten hålls prydlig.”
Citera
2024-09-23, 04:52
Medlem
Citat:
Har bott i hyresrätt hela livet men har nu börjat leta bostadsrätt. Verkar vara lättare sagt än gjort att hitta något där allt stämmer, antingen är avgiften för hög eller så är priset det eller så har föreningen för höga skulder osv.

Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen .

Hur vanligt är detta? Och hur vet man om det ingår eller inte i avgiften? I vissa fall står det klart och tydligt att det ingår men oftast står ingenting.

Föreningar där sådant skit som detta inte ingår i avgiften skulle jag hålla mig långt ifrån, bor idag i villa vilket är 100gr bättre än brf, vore ännu bättre om man inte hade grannar närmare än 5 km
Citera
2024-09-23, 05:59
Bannlyst
Det är de som är BRF, du som delägare i föreningen ta på dej en del arbetsuppgifter på så sätt får man ner avgiften och kostnaden för boendet.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in