2024-09-26, 11:23
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, jag tycker faktiskt också att det är dags för oss här i de skandinaviska länderna att komma in i det 21:a århundradet, och sluta med ärvda befattningar, ärvda titlar (varför skulle man ha respekt för en titel som personen inte har arbetat för?), prinsar och prinsessor som det ska fjantas med, damtidningar som skriver om deras klänningar och tiaror och hattar, sjuglasvagnar som tagna ur Askungen o.s.v.. Jag tycker att det är pinsamt.

Därför känns det på ett sätt positivt med de här skandalerna, för det gör att det kan gå lättare att bli av med monarkin. Folk tröttnar. De vill inte betala för dessa eländiga människor.

Helt enig. Viktig å ha evne til å tenke kritisk rundt en institusjon som er en anakronisme.

Jeg våger den påstanden at både Finland og Island har dyktigere representanter enn Norges kongehus som jeg aller mest forbinder med overtro, sjamanisme, salg av bryllup til den kulørte ukepressa - samtidig som man ikke ønsker et kritisk søkelys fra den mer redelige delen av pressa, samt partnervold, drapstrusler, dop og forbindelser til organisert kriminalitet.

Hvorfor skal vi fortsette å betale i bøtter og spann for at en kongelig storfamilie skal få gjøre som de vil?
Må si at jeg er nokså skremt over berøringsangsten som pressen og politiet har utvist i Norge - inntil det ikke lot seg skjule lenger hvor ille det står til.
Citera
2024-09-26, 14:51
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Sammen med hells angels...
Ikke bare det som er problem, vi har jo Märtha Louise med sin "engleskola" og andre merkligheter, nå seinest at gifte seg med en bedragare som kaller seg sjaman.
I prinsip så har Norge 2 valg:
- Legg ned monarkiet under en overgangstid, kontrollert.
- Få en kollaps av kongehuset, ukontrollert, uten noen Plan B.

Som det ser nå går alle før alternativ 2.
Helt korrekt analyse.

Men vi har i Norge en minskende gruppe personer som skal bortforklare alt som er uheldig i kongehuset.
Disse skjønner ikke at deres «innsats for kongehuset» har motsatt effekt på veldig mange av de som har vært tradisjonelle monarkister eller ikke brydd seg.

Jeg er en av disse.
Citera
2024-09-26, 18:49
Medlem
Jag har alltid sett Haakon som klok och sund. Men med en galen syster och en knarkande servitris som han valt till fru, så undrar jag hur sund Haakon själv är? Vilken miljö har Marius vuxit upp i? Har Mette Marit fortsatt att knarka?
Citera
2024-09-26, 18:50
Medlem
Blir dessverre ikke overrasket om det viser seg å stemme.
https://www.seher.no/kongelig/oppbev...augum/81988452
Citera
2024-09-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatherineSienna
Jag har alltid sett Haakon som klok och sund. Men med en galen syster och en knarkande servitris som han valt till fru, så undrar jag hur sund Haakon själv är? Vilken miljö har Marius vuxit upp i? Har Mette Marit fortsatt att knarka?
MM bedrev «utagerende festing» (som inkluderer eksperimentering med narko) før hun ble gravid med MBH. Jeg vil tro at hun sluttet med det straks hun oppdaget at hun var gravid. Og ikke har bedrevet med det siden.
Citera
2024-09-26, 19:04
Citat:

Det har vært skapt et bilde i pressen av Haakon som klok og sunn. Det bildet er i ferd med å rakne. Han gjorde en dårlig figur på oljemessa i Stavanger, så både redd og sint ut. Ikke stort bedre i Trondheim. I går lo han på spørsmål fra pressen om Marius venner har stjålet sølvtøy fra Skaugum.
Jeg tenker at verken han eller kona har så mye å fare med intellektuelt, men tidligere ble de nærmest hyllet.
Jeg tror at Marius har vokst opp med få eller ingen grenser, da blir man ofte slik som voksen
Citera
2024-09-26, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Blir dessverre ikke overrasket om det viser seg å stemme.
https://www.seher.no/kongelig/oppbev...augum/81988452

Det blir ju bara värre och värre, om detta nu stämmer. Jag tycker inte att det är normalt beteende som Mette Marit och Haakon uppvisat. Vilken normal förälder hälsar HA-medlemmar välkomna till sitt hem?? Hur drogliberala är kronprinsparet själva? Har det varit bekvämt för dem att Marius har dessa kriminella kontakter med snabb tillgång till droger?
Citera
2024-09-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Det har vært skapt et bilde i pressen av Haakon som klok og sunn. Det bildet er i ferd med å rakne. Han gjorde en dårlig figur på oljemessa i Stavanger, så både redd og sint ut. Ikke stort bedre i Trondheim. I går lo han på spørsmål fra pressen om Marius venner har stjålet sølvtøy fra Skaugum.
Jeg tenker at verken han eller kona har så mye å fare med intellektuelt, men tidligere ble de nærmest hyllet.
Jeg tror at Marius har vokst opp med få eller ingen grenser, da blir man ofte slik som voksen

Jag tror att du har helt rätt. Jag undrar hur de uppfostrat Ingrid som ska ta över. Det oroar mig. Hur har hon påverkats av att ha en sådan halvbror med sådana vänner? Förutom att han är en rejäl säkerhetsrisk för henne.
Citera
2024-09-26, 19:28
Citat:
Det blir ju bara värre och värre, om detta nu stämmer. Jag tycker inte att det är normalt beteende som Mette Marit och Haakon uppvisat. Vilken normal förälder hälsar HA-medlemmar välkomna till sitt hem?? Hur drogliberala är kronprinsparet själva? Har det varit bekvämt för dem att Marius har dessa kriminella kontakter med snabb tillgång till droger?

Vilken normal förälder hälsar HA-medlemmar välkomna till sitt hem??
Folk som selv liker seg i den type miljø.

Hur drogliberala är kronprinsparet själva?
Godt spørsmål (fråga). Vi får se hva som kommer fram
Citera
2024-09-26, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, jag tycker faktiskt också att det är dags för oss här i de skandinaviska länderna att komma in i det 21:a århundradet, och sluta med ärvda befattningar, ärvda titlar (varför skulle man ha respekt för en titel som personen inte har arbetat för?), prinsar och prinsessor som det ska fjantas med, damtidningar som skriver om deras klänningar och tiaror och hattar, sjuglasvagnar som tagna ur Askungen o.s.v.. Jag tycker att det är pinsamt.

Därför känns det på ett sätt positivt med de här skandalerna, för det gör att det kan gå lättare att bli av med monarkin. Folk tröttnar. De vill inte betala för dessa eländiga människor.

De har ju arbetat för det sen de föddes. Alltså de som är tronarvingar. Victoria har ju tex förberett sig hela sitt liv och gör ett bra jobb. Däremot tycker jag att kungahusen borde bantas så att det ENBART är tronarvingen som får titel, apanage och status osv. Visst, de andra kan förbereda sig ändå men borde även vara tvungna att försörja sig själva och utbilda sig ändå.
Citera
2024-09-26, 19:33
Citat:

Speciellt då hans dotter för typ 2 år sen eller var det var sa offentligt att Marius är hennes förebild pga sin lojalitet till sina vänner. Och att hon då visste att hans vänner var kriminella. Verkligen sjuk inställning av en kunglighet som ska sätta landet före sig själv och familjen. Hela privilegiets pris är att sätta åt sidan sina egna känslor, drömmar och intressen för landets bästa och att vara en moralisk förebild 24/7 som alltid är lojal mot STATEN och MEDBORGARNA. Inte sina egna privata vänner.
Citera
2024-09-26, 19:38
Citat:

Hahaha, det tror jag verkligen inte att Haakon är, men tror att de är som många andra föräldrar till narcissister, inga gränser, som Vanillje skrev. Jag vet föräldrar som varit präster och nykterister själva, t.o.m. SOCIONOMER som arbetat med familjer och missbrukare själva- vars egna barn vuxit upp helt utan gränser och fått göra vad de velat. Och sen har de nästan vägrat inse när barnen är vuxna och tvingas in på rehab att deras älsklings-gulle-ponke verkligen är alkoholist/narkoman/kvinnomisshandlare/kriminell osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in