2024-09-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är enligt dig alltså bra att de har lagt en ansenlig mängd av befolkningens gemensamma pengar i något som inte producerar värde eller välstånd, istället för att t ex bygga skolor, sjukhus, järnvägar eller varför inte högskoleutbildningar till landets invånare?

Ja, det är en bra placering inför framtiden. Och satsningen har redan varit fenomenal för Bhutan, som började bryta bitcoin kring 5000 dollar per styck.
Citera
2024-09-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Han har burat in 2% av befolkningen i överfulla massfängelser på godtyckliga grunder utan rättslig prövning, han har inte löst något.

Han kanske kan lösa den skenande fattigdomen också genom att bura in alla fattiga, lösa folkhälsoproblemen genom att bura in alla sjuka och handikappade. Släng in politiska motståndare och oberoende journalister samtidigt, om det inte redan gjorts. I en rättslös polisstat kan många problem lösas på kort tid.

Faktum kvarstår dock, de rättsvidriga massfängslingarna är ren populism som inte är logistiskt hållbart i längden.

Varför tror du det?

Håller med om att det är problematiskt med arresteringar med sänkt rättssäkerhet (inte helt utan rättslig prövning), men det är där man hamnar när ett land har misskötts länge nog. Situationen med kriminella gäng var oacceptabel i El Salvador:

https://tuckercarlson.com/tucker-interview-bukele
Citera
2024-09-26, 17:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, det är en bra placering inför framtiden.
Vad ska de göra med sina bitcoins "i framtiden"?

Citat:
Och satsningen har redan varit fenomenal för Bhutan, som började bryta bitcoin kring 5000 dollar per styck.
Den stora merparten har de köpt, och till ett långt högre pris än $5000.
Citera
2024-09-26, 18:09
Medlem
Citat:

Det skulle inte falla mig in att lägga mig i det.
Citat:

Den stora merparten har de köpt, och till ett långt högre pris än $5000.

Kan du belägga det? Du länkade till troliga köptransaktioner i storleksordningen 2k bitcoin, men du påstår här att man har köpt 7k eller mer.

Uppenbarligen flödar det in några nybrutna bitcoin varje dag hur som helst.
Citera
2024-09-26, 18:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det skulle inte falla mig in att lägga mig i det.
Du kan gärna svara teoretiskt på frågan. Du sa ju nyss att det är en "bra placering inför framtiden", då måste du veta varför det skulle vara fallet.

Varför skulle man vilja låsa upp stora mängder av sitt (befolkningens) kapital i något som inte ger välstånd eller ekonomisk tillväxt?

Citat:
Kan du belägga det? Du länkade till troliga köptransaktioner i storleksordningen 2k bitcoin, men du påstår här att man har köpt 7k eller mer.
Om du sorterar transaktionerna som du länkade till i storleksordning så blir det uppenbart även för dig, som tydligen inte förstår det här med blockkedjor.
Citera
2024-09-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om Bukele minskat kriminalliteten med 50% i ett av världens mest kriminella land, kan man då inte få se det som något gott även om El Salvador fortfarande inte blivit Singapore 2.0 för det?

Vad är det för fel på vissa...?

Räcker 50 procent? Mordstatistiken åtminstone har minskat betydligt mer än så: https://www.statista.com/statistics/696152/homicide-rate-in-el-salvador/
Citera
2024-09-26, 18:22
Medlem
Citat:

Om du sorterar transaktionerna som du länkade till i storleksordning så blir det uppenbart även för dig, som tydligen inte förstår det här med blockkedjor.

Jag förstår blockkedjan, vilken du nyligen har upptäckt, men jag är inte lika haj som du på att hantera Arkhams webbplats.
Citera
2024-09-26, 18:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag förstår blockkedjan, vilken du nyligen har upptäckt, men jag är inte lika haj som du på att hantera Arkhams webbplats.
Då är det märkligt att du gör bestämda uttalanden om deras inköp när du inte ens har lyckats titta på siffrorna.

Svara gärna på den relevanta frågan som jag ställde i diskussionen istället, som du uppenbarligen försöker undvika:
Citat:
Citat:
Varför skulle man vilja låsa upp stora mängder av sitt (befolkningens) kapital i något som inte ger välstånd eller ekonomisk tillväxt?
Citera
2024-09-26, 18:36
Medlem
Citat:
Då är det märkligt att du gör bestämda uttalanden om deras inköp när du inte ens har lyckats titta på siffrorna.

Jag kan se sida upp och sida ner med dagliga nybrutna bitcoin men kan inte sortera i storleksordning och inte heller skapa ett konto och logga in, av någon för mig okänd anledning. Du påstår utan källa att de har köpt över 7000 bitcoin, vilket gör mig lite nyfiken.

Citat:
Svara gärna på den relevanta frågan som jag ställde i diskussionen istället, som du uppenbarligen försöker undvika:

Den var inte relevant, nej. De kan göra vad de vill. Förslagsvis ha kvar dem som reserv.

Bhutans köpta bitcoin vore däremot lite relevant för tråden. Har de eller har de inte köpt 7k bitcoin eller mer?
Citera
2024-09-26, 18:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Den var inte relevant, nej. De kan göra vad de vill. Förslagsvis ha kvar dem som reserv.
Du är skrattretande pinsam nu. Först säger du att "det är en bra placering inför framtiden". Sedan kan du inte förklara varför detta skulle vara fallet och vad man kan göra med denna placering.

Svara på frågan nu eller erkänn att idén är fruktansvärt dålig för en stat.
Citera
2024-09-26, 18:41
Medlem
Citat:
Du är skrattretande pinsam nu. Först säger du att "det är en bra placering inför framtiden". Sedan kan du inte förklara varför detta skulle vara fallet och vad man kan göra med denna placering.

Svara på frågan nu eller erkänn att idén är fruktansvärt dålig för en stat.

Det är en fantastisk idé för en stat, precis som det är för en individ, att ha ett reservkapital. Men Bhutan kan göra vad de vill med sina bitcoin.

Jag konstaterar att du bara hittade på att de har köpt 7k bitcoin.

Och därmed har du fått nog med uppmärksamhet från mig för i dag.
Citera
2024-09-26, 18:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är en fantastisk idé för en stat, precis som det är för en individ, att ha ett reservkapital. Men Bhutan kan göra vad de vill med sina bitcoin.
Så du tycker alltså att de ska helt enkelt köpa bitcoin för att sälja senare? Är det något du tycker att stater ska syssla med, med skattepengar?

Citat:
Och därmed har du fått nog med uppmärksamhet från mig för i dag.
Pinsamt, det är lika genomskinligt varje gång du skriver strunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in