2024-09-26, 15:19
Medlem
Timoteuss avatar
Äh, kvinnor med familj har så mycket att fixa med och tänka på. Barn som är jobbiga, jobb och chefer som är det , tiden som går och midjan på både henne själv och maken som försvinner. De kan väl vara värda att ha en grej som gläder dem varje dag?

Är de unga och ej stadgade kan de väl behöva ha lite glädje innan fällan slår igen?
Citera
2024-09-26, 15:39
Medlem
En släkting till min partner fick en sådan där Louis Vuitton-väska i julklapp av sin man (förmodar att hon önskade sig det) och det blev ett väldans kackel på kvinnorna i rummet som flockades runt väskan och beundrade den. Det är en statuspryl tror jag, precis som att gängkriminella bär Gucci-plagg med stora loggor. Inom friluftsliv så är det dock andra märken som är status och beundras, finns ryggsäckar för lika stor kostnad som Louis Vuitton och männen lägger ofantliga summor på sin vandringsutrustning.
Senast redigerad av Florman 2024-09-26 kl. 15:43.
Citera
2024-09-26, 15:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Det måste ju vara för att imponera på andra kvinnor. Vi män struntar ju fullständigt i det.
Motsatsen är ju dock en helt annan. Mäns statusprylar attraherar förstås kvinnor då det visar att man har resurser att försörja sin kvinna och framtida avkomma.
Kvinnor däremot värderas ju uteslutande för sina kroppar.

Väskor och dyra kläder köps för imponera på andra kvinnor. Statusjakt. Precis som kök behöver bytas vartannat år
Citera
2024-09-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det där är en småfånig förenkling. Tittar på populationsnivå ser du konsekvent att folk oavsett kön generellt väljer sina partners i ungefär samma sociala klass som de själva tillhör. Idén om en miljardär som dejtar en barista är bara trams. En total outlier.

Att man kompenserar en brist med någon form av iögonfallande beteende är inte direkt något kontroversiellt tänkande. Det heter "kukkomplex" av en anledning. Sen behöver det inte alltid vara kuken, kanske är skallighet. Eller, kanske allra vanligast, bara dålig självkänsla.

Nej det måste jag inte. Man kan t ex tänka "där är en man som är trygg i sig själv och inte behöver skrävla".

En annan kan de säkert alltid lura

Precis, kvinnor dejtar inte ner. Antingen i samma nivå eller högre. Det är avsevärt vanligare med en man som tjänar en lönenivå upp (dvs 10-20k mer) än kvinnan än tvärtom. Även om det såklart finns, men nu pratar vi på generell nivå.

Ok, jag köper din kukteori till viss del, men jag tror att de flesta faktiskt köper den typen av bilar för att man har ett intresse och har råd med det, och inget annat. Kan ju varit en dröm sen barnsben att ägas en Ferrari tex.

Det är lite som när det diskuteras husinvesteringar. Vissa utgår att så fort man gör något med sitt hus är det för att imponera på grannarna, att någon tex renoverar ett kök för sin egen skull, eller skaffar en badtunna för att man faktiskt gillar att bada är tydligen helt otänkbart.

Så visst, jag raljerande lite om att kvinnor bara snyggar till sig för andra kvinnor, men är så pass gammal och jag noterat det här eviga revirpinkeriet och baktalandet bland kvinnor, som jag inte alls märker bland män på samma sätt
Citera
2024-09-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Inte för andra kvinnor. De har den dyra väskan för höja sig över andra kvinnor i deras inbördes hackordning.

Och det börjar redan i förskolan. Flickorna tävlar i att ha finast Elsa-klänning osv. Är ofta vuxna som spär på hetsen genom att berömma småtjejerna för deras fina kläder.
Citera
2024-09-26, 16:08
Medlem
kvinnor vill flexa inför andra kvinnor.
män vill flex inför andra män.

exakt samma sak.
Citera
2024-09-26, 16:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Precis, kvinnor dejtar inte ner. Antingen i samma nivå eller högre. Det är avsevärt vanligare med en man som tjänar en lönenivå upp (dvs 10-20k mer) än kvinnan än tvärtom. Även om det såklart finns, men nu pratar vi på generell nivå.

Men varför har den överväldigande majoriteten av människor partners av samma sociala status om nu kvinnor är så impade av resurser och män inte bryr sig om kvinnans status? Borde inte en manlig miljardär lika ofta vara gift med en servitris som med någon välutbildad?

Citat:
Ok, jag köper din kukteori till viss del, men jag tror att de flesta faktiskt köper den typen av bilar för att man har ett intresse och har råd med det, och inget annat. Kan ju varit en dröm sen barnsben att ägas en Ferrari tex.

Jo, det finns såklart genuint bilintresse också.

Citat:
Det är lite som när det diskuteras husinvesteringar. Vissa utgår att så fort man gör något med sitt hus är det för att imponera på grannarna, att någon tex renoverar ett kök för sin egen skull, eller skaffar en badtunna för att man faktiskt gillar att bada är tydligen helt otänkbart.

Mmmm, det är ofta en hårfin balans det där. I mitt område sker det ingen tävling, även om en del av oss vill ha det prydligt, men när man promenerar i vissa områden får jag starkt känslan av att det är kukmätartävling på tapeten

Citat:
Så visst, jag raljerande lite om att kvinnor bara snyggar till sig för andra kvinnor, men är så pass gammal och jag noterat det här eviga revirpinkeriet och baktalandet bland kvinnor, som jag inte alls märker bland män på samma sätt

Jag vet inte om du raljerade, jag reagerade mest på att det du skrev inte hade nån stark förankring i verkligheten.
Citera
2024-09-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men varför har den överväldigande majoriteten av människor partners av samma sociala status om nu kvinnor är så impade av resurser och män inte bryr sig om kvinnans status? Borde inte en manlig miljardär lika ofta vara gift med en servitris som med någon välutbildad?

Jo, det finns såklart genuint bilintresse också.

Mmmm, det är ofta en hårfin balans det där. I mitt område sker det ingen tävling, även om en del av oss vill ha det prydligt, men när man promenerar i vissa områden får jag starkt känslan av att det är kukmätartävling på tapeten

Jag vet inte om du raljerade, jag reagerade mest på att det du skrev inte hade nån stark förankring i verkligheten.

Ja du, de allra flesta män är inte miljardärer, men det är ju inte ovanligt med rika män som är 60+ som är i lag jag med kvinnor 20-30 års åldern vara enda tillgång är deras utseende ...

Men du duckar frågan. Kvinnor som tjänar 50-100k och är chefer, VD mm är sällan gifta med Roffe rörmokare, men en man i samband lönenivå kan utan problem vara gift med en sjuksköterska. Att de flesta förhållande är på samma nivå är för att de flesta människor ligger i medelskiktet.

Om kvinnan gör lönekarriär är det stor sannolikhet att hon lämnar mannen om det blir för stor löneskillnad, medans omvänt inte alls är så.
Citera
2024-09-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
En släkting till min partner fick en sådan där Louis Vuitton-väska i julklapp av sin man (förmodar att hon önskade sig det) och det blev ett väldans kackel på kvinnorna i rummet som flockades runt väskan och beundrade den. Det är en statuspryl tror jag, precis som att gängkriminella bär Gucci-plagg med stora loggor. Inom friluftsliv så är det dock andra märken som är status och beundras, finns ryggsäckar för lika stor kostnad som Louis Vuitton och männen lägger ofantliga summor på sin vandringsutrustning.

Visst har du en poäng i att det kan vara ganska dyrt, men att en ryggsäck skulle kosta som en märkesväska från Paris vet jag inte om det stämmer. En Osprey med livstids garanti ligger runt 2.500kr, medan en Arc'teryx kan kosta uppåt 3.500kr. Dyraste ryggsäcken jag kunde hitta på outnorh är 5.500kr men då får du en 100 liters Fjällräven ryggsäck som jag nog aldrig sätt något bära runt på i vildmarken.

Men visst, när det gäller bra tält, sovsäckar och liggunderlag kan det kosta en del.

Samtidigt tror jag att vi män har en något större tendens att handla sådant som fyller en funktion och uppnår en hög kvalitet snarare än hur något ser ut.
Citera
2024-09-26, 17:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja du, de allra flesta män är inte miljardärer, men det är ju inte ovanligt med rika män som är 60+ som är i lag jag med kvinnor 20-30 års åldern

Det är inte särskilt vanligt. Åldersskillnaden mellan partners är vanligtvis endast ca 3 år

Citat:
vara enda tillgång är deras utseende ...

En vacker kvinna kan inte var trevlig?

Citat:
Men du duckar frågan. Kvinnor som tjänar 50-100k och är chefer, VD mm är sällan gifta med Roffe rörmokare,

När påstod jag att de var det?

Citat:
men en man i samband lönenivå kan utan problem vara gift med en sjuksköterska

Exakt. Hon har eftergymnasial examen.

Citat:
Att de flesta förhållande är på samma nivå är för att de flesta människor ligger i medelskiktet.

Det stämmer fortfarande när du enbart tittar på människor högre upp. Manluga miljardärer dejtar inte baristor.

Citat:
Om kvinnan gör lönekarriär är det stor sannolikhetatt hon lämnar mannen om det blir för stor löneskillnad, medans omvänt inte alls är så.

Hur stor?
Citera
2024-09-26, 17:29
Medlem
Av samma anledning som män gör.

1. Kvalitet.
2. Status.
3. Investering.
Citera
2024-09-26, 17:33
Medlem
Det är väl en viss typ av kvinnor som skall ha dessa accessoirer, de med bamseläppar mm många av dem skiter i om de springer omkring med kopior.
Senast redigerad av Anywhan 2024-09-26 kl. 17:34. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in