2024-09-24, 18:20
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filurifix
Alla lag gör det, bajen likaså. Så jävla låg nivå på detta forum.

var är nivån hög ? samma trams på instagram. ultraskanalen var låg nivå också.
Citera
2024-09-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
var är nivån hög ? samma trams på instagram. ultraskanalen var låg nivå också.

Vettefan
Citera
2024-09-26, 11:17
Medlem
Någon som vet vad polisen gjorde inne på sirius ståplats under gårdagens möte mot gnaget?
Citera
2024-09-26, 12:07
Medlem
Hur blev Djurgården så plastiga?

Jag har följt Allsvenskan ett tag och går på en hel del matcher i Stockholm. Och en sak jag märkt där Djurgården sticker ut är att de känns mer plastiga än både Bajen och Gnaget. Även om Bajen känns väldigt mycket jippo och lantis känns det fortförande mer äkta än Djurgården. För i slutet av dagen får jag aldrig samma typ av känsla som Bajen och Gnaget på Djurgårdsmatcher.

Så vad beror det på? Är det för att Djurgårdarna generellt är mindre engagerade i sin klubb än de två andra Stockholmslagen?
Citera
2024-09-26, 12:46
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddg1234
Jag har följt Allsvenskan ett tag och går på en hel del matcher i Stockholm. Och en sak jag märkt där Djurgården sticker ut är att de känns mer plastiga än både Bajen och Gnaget. Även om Bajen känns väldigt mycket jippo och lantis känns det fortförande mer äkta än Djurgården. För i slutet av dagen får jag aldrig samma typ av känsla som Bajen och Gnaget på Djurgårdsmatcher.

Så vad beror det på? Är det för att Djurgårdarna generellt är mindre engagerade i sin klubb än de två andra Stockholmslagen?

Definiera "plast" och sedan kan du definiera "jippo".
För mig är det påhittade ord för att nedvärdera ett lag, utan att specificera vad fan man pratar om? Känslan uppstår att det bara handlar om ren och skär avundsjuka på något.

Kan du komma till samma poäng utan att använda ordet "plast", "red bull" eller "jippo" så kanske vi har något att diskutera kring? Annars blir det bara en pseudodiskussion i mängden.

Att Dif är mindre engagerade är väl enkelt att konstatera genom att jämföra publiksiffor, gärna i relation till tabellplaceringar också.
Och jämför vi publiksiffror så skall väl Dif jämföras med även andra lag så som IFK, Elfsborg, Norrköping, Hief och andra som inte kommer i närheten dem? Betyder det att dessa lag är ännu mer plast och/eller jippo?
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-09-26 kl. 12:52.
Citera
2024-09-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Definiera "plast" och sedan kan du definiera "jippo".
För mig är det påhittade ord för att nedvärdera ett lag, utan att specificera vad fan man pratar om? Känslan uppstår att det bara handlar om ren och skär avundsjuka på något.

Kan du komma till samma poäng utan att använda ordet "plast", "red bull" eller "jippo" så kanske vi har något att diskutera kring? Annars blir det bara en pseudodiskussion i mängden.

Att Dif är mindre engagerade är väl enkelt att konstatera genom att jämföra publiksiffor, gärna i relation till tabellplaceringar också.
Och jämför vi publiksiffror så skall väl Dif jämföras med även andra lag så som IFK, Elfsborg, Norrköping, Hief och andra som inte kommer i närheten dem? Betyder det att dessa lag är ännu mer plast och/eller jippo?
Folk använder ordet "plast" hela tiden så om du nu blir så förfärad av dessa ord kanske du ska hålla dig borta från detta forum? I slutet av dagen förstår majoriteten av folket vad som definieras med ordet "plast", även om du har svårigheter med det.

Publiksiffror är inte samma sak. Exempelvis har Partizan Belgrad långt färre åskådare än Barcelona, men de flesta är nog överens om att Partizan har bättre supportrar än FCB.
Citera
2024-09-26, 13:00
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Folk använder ordet "plast" hela tiden så om du nu blir så förfärad av dessa ord kanske du ska hålla dig borta från detta forum? I slutet av dagen förstår majoriteten av folket vad som definieras med ordet "plast", även om du har svårigheter med det.

Publiksiffror är inte samma sak. Exempelvis har Partizan Belgrad långt färre åskådare än Barcelona, men de flesta är nog överens om att Partizan har bättre supportrar än FCB.

Noterar att inte heller du kunde förklara vad ordet "plast" betyder i detta sammanhang...
Citera
2024-09-26, 13:04
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Du menar att Dif klack sjunger mindre än Aik och Bajens?

Det är inte en observation jag gjort. Jag tycker Bajen, Aik och Dif har liknande nivå på klackarna, med justering för antalet åskådare och vad det har för påverkan (på gott och ont).
Citera
2024-09-26, 13:05
Medlem
Oklart vad som menas med plast, men värt att poängtera:

- AIK och Bajen har tydligare lokalförankring. Detta ger dem en annan prägel. Djurgårdare är utspridda över länet och har nog längre till arenan i snitt, om man ser till de som går på matcherna.

- Djurgården har historiskt sett varit mer framgångsrika i ishockey, vilket påverkar supporterskapet. Det finns en känsla att när inte fotbollen fungerar så finns ishockeyn, och vice versa. Marginalsupportrar kan t.ex. upptas av den ena sporten.

- Medan bajen värnar om sin kultur är DIF en klubb som alltid haft identiteten av att vara sportsligt framgångsrikt. Det gör, tror jag, att supporterskapet centreras mer kring resultaten än det vid sidan om. Jmr Kenta med Tumba. Helt olika ideal.
Citera
2024-09-26, 13:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast

- AIK och Bajen har tydligare lokalförankring. Detta ger dem en annan prägel. Djurgårdare är utspridda över länet och har nog längre till arenan i snitt, om man ser till de som går på matcherna.

- Djurgården har historiskt sett varit mer framgångsrika i ishockey, vilket påverkar supporterskapet. Det finns en känsla att när inte fotbollen fungerar så finns ishockeyn, och vice versa. Marginalsupportrar kan t.ex. upptas av den ena sporten.

- Medan bajen värnar om sin kultur är DIF en klubb som alltid haft identiteten av att vara sportsligt framgångsrikt. Det gör, tror jag, att supporterskapet centreras mer kring resultaten än det vid sidan om. Jmr Kenta med Tumba. Helt olika ideal.
Well put.

Många gör sig lustiga över Bajens (dvs fotbollens) få guld, vilket då säger rätt mycket om supporterskaran som följer Bajen av andra anledningar än framgång. Opopulär åsikt men Bajares supporterskap är nog så mycket mer än många andra supportrars supporterskap?
Citera
2024-09-26, 13:44
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Du menar att Dif klack sjunger mindre än Aik och Bajens?

Det är inte en observation jag gjort. Jag tycker Bajen, Aik och Dif har liknande nivå på klackarna, med justering för antalet åskådare och vad det har för påverkan (på gott och ont).

Mata inte trollet

(FB) Supportersäsongen 2024
Citera
2024-09-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast

Bästa svaret hittills!

En annan sak är att Djurgårdarna tycks sakna en stark identitet på samma sätt som Bajen och Gnaget. Medan Bajen ska vara ett lag med en rik kultur kring laget i att vara med i med- och motgång har Gnaget attityden som "värstingarnas lag". Djurgården däremot verkar sakna denna tydliga identitet. Det är inte ett lag för arbetarklass, det är inte ett lag för medelklass, det är inte ett lag för överklass heller, det är inte ett lag för huliganer, det är inte ett lag för god supporterkultur, det är inte ett lag för... Ja, du fattar. Snarare verkar Djurgårdare i huvudsak vara folk som har supporterskapet som en hobby snarare än en livsstil. Det kanske är det som avgör.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Mata inte trollet

(FB) Supportersäsongen 2024
Troll=Alla som inte skriver det du gillar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in