2024-09-23, 16:09
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Motivet verkar kort och gott vara att eftersom Acta Publica inte säljer data till envar utan enbart till journalister så är det journalistisk verksamhet och därmed grundlagsskyddad.

Bör ändå utredas ifall dom sålt uppgifter till dom som inte innehar journalistiska identitet handlingar.
Jag gissar att det är nog ganska många arbetsgivare som står med på deras kundlista!
Citera
2024-09-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Bör ändå utredas ifall dom sålt uppgifter till dom som inte innehar journalistiska identitet handlingar.
Jag gissar att det är nog ganska många arbetsgivare som står med på deras kundlista!

Acta Publica är det störta bolaget på marknaden och 80 % av deras kunder är rekryteringsbolag säkerhetsbolag och andra näringsidkare. De säljer även API till andra databaser. Journalistiken har inga pengar så de tar in pengarna genom näringslivet. Så om dom är grundlagsskyddade så är rimligtvis även andra söktjänster skyddade. GDP trumfar inte våra grundlagar.. IMY skriver det rakt ut.. Till min besvikelse så verkar hela denna tråd blir lite brottslingarnas önsketänkande. När jag Googlade så hittade jag en artikel där även regeringen sätter ner foten gällande våra grundlagar. Uttalandet går inte att tolka på annat sätt en att regeringen kommer säkerställa att Sveriges grundlagar är gällande och att rättsdatabaser kommer bli kvar.
Som tur är har vi val i Sverige, så vi som är skojare kan rösta på vänsterpartiet "Släpp fångarna loss - det är vår" partiet.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/regeringen-yttrar-sig-till-eu-domstolen-i-lexbase-malet/
Citera
2024-09-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplysningscentral
Uttalandet går inte att tolka på annat sätt en att regeringen kommer säkerställa att Sveriges grundlagar är gällande och att rättsdatabaser kommer bli kvar.
Galningarna i riksdagen som är för dessa personregister har ingen talan ifall EU-domstolen kommer fram till att databaserna är olagliga. Sorry.
Citera
2024-09-23, 17:29
Avslutad
Citat:
Acta Publica är det störta bolaget på marknaden och 80 % av deras kunder är rekryteringsbolag säkerhetsbolag och andra näringsidkare.

Tja... seglar de under falsk flagg får man klaga och stämma på, den skyddas inte av utgivningsbevis bara för att de också har journalistisk verksamhet.

Sen att det är uppförsbacke där är en annan fråga.
Citera
2024-09-23, 17:56
Medlem

Ett kriterium för att tilldelas ett utgivningsbevis är ATT TJÄNSTEN ÄR TILLGÄNGLIG FÖR ALLMÄNHETEN. https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/medier-pa-natet/

Är väl bara att tipsa mediemyndigheten att Acta Publicas tjänste är exklusiv vissa grupper och inte är tillgänglig för allmänheten?
Senast redigerad av Smaragdsor 2024-09-23 kl. 17:59.
Citera
2024-09-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaragdsor

Ett kriterium för att tilldelas ett utgivningsbevis är ATT TJÄNSTEN ÄR TILLGÄNGLIG FÖR ALLMÄNHETEN. https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/medier-pa-natet/

Är väl bara att tipsa mediemyndigheten att Acta Publicas tjänste är exklusiv vissa grupper och inte är tillgänglig för allmänheten?

Ja, det var intressant. Mediemyndigheten skriver mycket riktigt så, likaså skriver Acta Publica:
Citat:
Acta Publica vänder sig till företag, myndigheter och akademisk forskning. Våra tjänster är inte avsedda för privatpersoner.
Då vänder de uppenbart sig inte till allmänheten?
Citera
2024-09-23, 18:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jurist bör du nog veta om att GDPRWarrior mycket väl kan ha fått yppandeförbud och förbehåll enligt OSL 10kap §§ 3-4. Vilket är sunt då dessa viktiga mål inte skall diskuteras öppet så att lobbyister kan förvränga utgången. Det är trots allt så att det är svenska politiker som vill ha dessa söktjänster.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Förlåt, men yppandeförbud i ett civilrättsligt mål? Sedan klämmer du till med att EUD skulle tillämpa svenska OSL?
Tänkte samma sak tom du, Tjottaplingplong. Jag tror Methos läste lite för snabbt och trodde att vi prata om handlingar i målet vid Attunda tingsrätt. Dessa handlingar är ju dock tillgängliga för envar, så där behöver man inte få hjälp av någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Smaragdsor

Tipsa på, du.
Citera
2024-09-23, 19:35
Medlem
Citat:
Eftersom Pantoptes Sweden ABs verksamhet är grundlagsskyddad är
dataskyddsförordningen inte tillämplig. IMY saknar därmed behörighet att utreda
klagomålet.
Ärendet ska därför avslutas.

Faktum är att det finns flera domar i från EUD om detta att en DPA inte utreder fall. IMY måste utreda saken och komma till en slutsats om hurvida det bryter mot GDPR eller inte. Så de måste ta en saklig ställning i ärendet! Dessutom känner IMY till det för NOYB har stämt IMY för just den saken!

https://noyb.eu/en/noyb-takes-swedish-dpa-court-refusing-properly-deal-complaints
Senast redigerad av Pelle-snabb 2024-09-23 kl. 19:44.
Citera
2024-09-23, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Faktum är att det finns flera domar i från EUD om detta att en DPA inte utreder fall. IMY måste utreda saken och komma till en slutsats om hurvida det bryter mot GDPR eller inte. Så de måste ta en saklig ställning i ärendet! Dessutom känner IMY till det för NOYB har stämt IMY för just den saken!

https://noyb.eu/en/noyb-takes-swedish-dpa-court-refusing-properly-deal-complaints

Men är man inte nöjd med IMY är det ju till Förvaltningsrätten man får vända sig eller?

Jag menar, Sk-å tingsrätt eller vem det nu var bestämde väl att de bara lämnar ut domar till Siren/Panoptes/Acta Publica så länge de enbart används till journalistiska ändamål, inte till personupplysningar/bakgrundskontroller.
Citera
2024-09-23, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
Men är man inte nöjd med IMY är det ju till Förvaltningsrätten man får vända sig eller?

Jag menar, Sk-å tingsrätt eller vem det nu var bestämde väl att de bara lämnar ut domar till Siren/Panoptes/Acta Publica så länge de enbart används till journalistiska ändamål, inte till personupplysningar/bakgrundskontroller.

Är man inte nöjd med ett beslut taget av IMY (t ex att IMY inte inleder granskning) så kan det överklagas till förvaltningsrätten som första instans.

Vill man emellertid ge sig på sidan som behandlar personuppgifter så får man väcka talan i ett civilrättsligt mål med tingsrätten som första instans.
Citera
2024-09-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt

Ja det står nog i beslutet till vilken förvaltningsrätt man ska vända sig. Jag tror att i de flesta fallen skriver man överklagan till myndigheten och de skickar det vidare till förvaltningsrätten.

Jag hade dock övervägt att stämma själva IMY på ett skadestånd a 30.000 eller liknande för att de inte följer EUD.

Må vara att de tycker att det inte är ett brott mot GDPR men då ska de skriva det EFTER en utredning.
Citera
2024-09-23, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Ja det står nog i beslutet till vilken förvaltningsrätt man ska vända sig. Jag tror att i de flesta fallen skriver man överklagan till myndigheten och de skickar det vidare till förvaltningsrätten.

Jag hade dock övervägt att stämma själva IMY på ett skadestånd a 30.000 eller liknande för att de inte följer EUD.

Må vara att de tycker att det inte är ett brott mot GDPR men då ska de skriva det EFTER en utredning.

Haha, ja stämma IMY hade varit roligt.

Annars vore det nog bra att stämma Acta Publica/Siren/Panoptes, och genom domstolen tvinga dem att redovisa hur stor andel av deras inkomster är från icke-journalistisk verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in