2024-09-26, 07:33
  #889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Hammarby vann framförallt för att man i denna matchen slapp en usel Östeuropeisk domartrio, de förstör annars så många matcher

Det är en ganska märklig policy som Uefa har att alla domare måste vara kvinnor. Då begränsar man sig till max 5 % av urvalet. Det kan inte vara mer än så av domare som kan döma den här nivån som är kvinnor, antagligen färre med tanke på hur många olika nivåer av herrfotboll man kan räkna in domarna från.

Med tanke på att de bästa kvinnliga domarna direkt går över och börjar döma herrfotboll blir det väldigt begränsande för damfotbollen att inte få använda några manliga domare.

UWCL ska ändå vara Uefas flaggskepp för damfotboll. Den bästa lagen, den högsta standarden. Då är det lite märkligt att ta in domare från alla möjliga länder där damfotbollen fortfarande är på amatörnivå och domarna ofta saknar relevant erfarenhet, istället för att säkerställa att man får en tillräckligt bra domarnivå. Men det är så damfotboll ofta behandlas, som en praktikplats där inkludering ska gå före allt, istället för en elitverksamhet där man måste vara kvalificerad för att delta och kvalitet prioriteras, både för rättvisa för spelarna, och för intressets skull.
Citera
2024-09-26, 07:36
  #890
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Mitt livs lyckligaste fotbolls ögonblick och då finns massor av upplevelser under trettio år från både damlaget, herrlaget, Union Berlin och landslagen men det här slår ALLT. Jag brukar inte gråta men nu gör jag det.

Så viktigt för Hammarby, damallsvenskan och damfotbollen . Imorgon ser vi Häcken plocka ut Arsenal.

Otroligt skön seger i ett läge där vi är underdogs genom sedvanligt maximal oflyt med lottningen. Dubbla guld redan förra året och nu räddas hela denna säsongen upp totalt av avancemang till gruppspel.
Jävla vinnarlag man håller på ändå!

Nu har vi minst (!) 6 matcher till att njuta av när allsvenskorna avslutas i höst. Min spontana känsla är att ett avancemang från gruppspelet inte behöver vara en svårare uppgift nu än det var att ta sig dit.

Ska bli otroligt kul det här!
Citera
2024-09-26, 08:58
  #891
Medlem
bananjuices avatar
Ja, precis som spelarna verkade göra trodde jag under andra halvlek att detta kommer gå till förlängning och där trodde jag på torsk. Men vilken jävla eufori, och skönt att få trycka till de dryga fanskapen.

Ska bli riktigt skoj att se vad det blir för lottning imorgon, håller personligen tummarna för Lyon eller Manchester borta.
Citera
2024-09-26, 09:35
  #892
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det är en ganska märklig policy som Uefa har att alla domare måste vara kvinnor. Då begränsar man sig till max 5 % av urvalet. Det kan inte vara mer än så av domare som kan döma den här nivån som är kvinnor, antagligen färre med tanke på hur många olika nivåer av herrfotboll man kan räkna in domarna från.

Med tanke på att de bästa kvinnliga domarna direkt går över och börjar döma herrfotboll blir det väldigt begränsande för damfotbollen att inte få använda några manliga domare.

UWCL ska ändå vara Uefas flaggskepp för damfotboll. Den bästa lagen, den högsta standarden. Då är det lite märkligt att ta in domare från alla möjliga länder där damfotbollen fortfarande är på amatörnivå och domarna ofta saknar relevant erfarenhet, istället för att säkerställa att man får en tillräckligt bra domarnivå. Men det är så damfotboll ofta behandlas, som en praktikplats där inkludering ska gå före allt, istället för en elitverksamhet där man måste vara kvalificerad för att delta och kvalitet prioriteras, både för rättvisa för spelarna, och för intressets skull.
Ja. Dessutom när det ska vara en jämn fördelning av nationaliteter på domarna blir det än värre när många kommer från betydligt mindre utvecklade damfotbollsländer än andra med en domarstandard därefter.

Undrar om detta inte är det största problem inom damfotbollen just nu som hindrar utvecklingen
Citera
2024-09-26, 09:50
  #893
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Dessutom när det ska vara en jämn fördelning av nationaliteter på domarna blir det än värre när många kommer från betydligt mindre utvecklade damfotbollsländer än andra med en domarstandard därefter.

Undrar om detta inte är det största problem inom damfotbollen just nu som hindrar utvecklingen
Samtidigt är det väl ett bra sätt att få in mer kvinnor som dommare. Jag tänker, hade man inte kört så här så hade de få kvinnor som finns fått konkurrera med massor av herrar.
Men nu så öppnar man upp för fler kvinnor att få ordentliga chanser att visa att dom klarar av det, och på så sätt artificiellt få in mer kvinnor.

Sedan om kvinnorna klarar av det eller om det är något genetiskt som gör att dom ändå inte kan mäta sig med manliga domare, återstår att se. I slutändan skall de bäst lämpade vara de som dömer.
Citera
2024-09-26, 12:25
  #894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Samtidigt är det väl ett bra sätt att få in mer kvinnor som dommare. Jag tänker, hade man inte kört så här så hade de få kvinnor som finns fått konkurrera med massor av herrar.
Men nu så öppnar man upp för fler kvinnor att få ordentliga chanser att visa att dom klarar av det, och på så sätt artificiellt få in mer kvinnor.

Sedan om kvinnorna klarar av det eller om det är något genetiskt som gör att dom ändå inte kan mäta sig med manliga domare, återstår att se. I slutändan skall de bäst lämpade vara de som dömer.

Men då får man börja att döma ungdomsnivå och lägre divisioner, inte Champions League. För Champions League och högsta serier måste man kräva en viss standard. Det går inte att ha domare kvar på amatörnivå när spelet blivit professionellt.

Men det är inte domarnas fel det är arrangörerna, domarna tillsätter inte sig själva. Det finns överhuvudtaget inget som säger att man bara ska ha kvinnliga domare i damfotboll, det behövs ingen könsuppdelning av domare. Utan det ska vara nivå som styr, och inom damfotbollen så bör man dra nytta av att det finns många nivåer av herrfotboll som är motsvarande eller bättre. Kvinnliga domare måste också in i herrfotbollen och döma där.

T ex kan man hellre kräva att domare som ska döma UWCL har erfarenhet av att döma P17 elit än F17 elit. Eller typ 3e/4e nivå i pyramiden för herrar. Då har man garderat sig lite mer än att nästan alla domare i UWCL aldrig har dömt en så hög nivå innan, utan de får ha turneringen som ska vara den högsta standarden på damsidan att öva sig på.
Citera
2024-09-26, 12:39
  #895
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men då får man börja att döma ungdomsnivå och lägre divisioner, inte Champions League. För Champions League och högsta serier måste man kräva en viss standard. Det går inte att ha domare kvar på amatörnivå när spelet blivit professionellt.

Men det är inte domarnas fel det är arrangörerna, domarna tillsätter inte sig själva. Det finns överhuvudtaget inget som säger att man bara ska ha kvinnliga domare i damfotboll, det behövs ingen könsuppdelning av domare. Utan det ska vara nivå som styr, och inom damfotbollen så bör man dra nytta av att det finns många nivåer av herrfotboll som är motsvarande eller bättre. Kvinnliga domare måste också in i herrfotbollen och döma där.

T ex kan man hellre kräva att domare som ska döma UWCL har erfarenhet av att döma P17 elit än F17 elit. Eller typ 3e/4e nivå i pyramiden för herrar. Då har man garderat sig lite mer än att nästan alla domare i UWCL aldrig har dömt en så hög nivå innan, utan de får ha turneringen som ska vara den högsta standarden på damsidan att öva sig på.

Ja, jag köper den synvinkeln också.
Citera
2024-09-26, 17:26
  #896
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Stämmer det att Damallsvenskan passerar den portugisiska ligan i ranking om Sporting åker ut mot Real Madrid ikväll eller krävs det att Häcken vinner mot Arsenal också ?
Om Häcken inte går vidare blir det då prestationen i gruppspelet av Vålerenga och Hammarby som avgör rankingen av Allsvenskan och norska ligan (Toppserien)?

Sverige är garanterade tre platser säsongen 25/26 och rankingen får genomslag till WCL 26/27?
Citera
2024-09-26, 20:21
  #897
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Stämmer det att Damallsvenskan passerar den portugisiska ligan i ranking om Sporting åker ut mot Real Madrid ikväll eller krävs det att Häcken vinner mot Arsenal också ?
Om Häcken inte går vidare blir det då prestationen i gruppspelet av Vålerenga och Hammarby som avgör rankingen av Allsvenskan och norska ligan (Toppserien)?

Sverige är garanterade tre platser säsongen 25/26 och rankingen får genomslag till WCL 26/27?

Nej, för stor skillnad mellan Sverige och Portugal för Sverige skulle kunna gå om Portugal efter kvällens matcher (om jag tolkar systemet rätt). Däremot behöver Hammarby ta en hel del fler poäng än Vålerenga i gruppspelet för att vi skall hålla Norge bakom oss.
Citera
2024-09-26, 21:32
  #898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Stämmer det att Damallsvenskan passerar den portugisiska ligan i ranking om Sporting åker ut mot Real Madrid ikväll eller krävs det att Häcken vinner mot Arsenal också ?
Om Häcken inte går vidare blir det då prestationen i gruppspelet av Vålerenga och Hammarby som avgör rankingen av Allsvenskan och norska ligan (Toppserien)?

Sverige är garanterade tre platser säsongen 25/26 och rankingen får genomslag till WCL 26/27?

Ranking just nu:

6. Portugal 30.000
7. Sverige 20.999
8. Norge 20.500

9a Österrike med 18 nånting.

Portugal:
Benfica - 3 p
Sporting - 3 p om de åker ut idag.
Så (3 + 3)/2 = 3
30 + 3 = 33

Sverige:

Linköping: 1,5
Hammarby: 4 (hittills)
Häcken: 3 p om de åker ut idag.
(1,5 + 4 + 3)/3 = 2.83
20.999 + 2.833 = 23.832

Så nej Sverige går inte ikapp om Sporting åker ut och Häcken åker ut. Om bara Hammarby går till gruppspel, säg att de lyckas vinna 3 och ha 2 oavgjorda i gruppen, och når kvartsfinal. Då får Hammarby

4 + 2 + 2 + 2 + 1 + 1 + 1 = 13, alltså som Häcken förra året.

Då får Sverige (13 + 3 + 1,5)/3 = 5,83
20.999 + 5.833 = 26.832

Så nej, jag skulle säga att Sverige inte kan närma sig Portugal om inte både Häcken och Hammarby går vidare. Om Häcken åker ut kan de inte bidra med mer än 3 poäng. Men om Hammarby gör en bra turnering så får vi fler poäng än Portugal och närmar oss!

Norge:

Rosenborg: 2 p
Vålerenga: 4 p (hittills)

6 p/2 = 3 poäng till Norge hittills.

Om Vålerenga gör bra ifrån sig i gruppen går de nog om Sverige om bara har ett lag med, eftersom att Norge delar på 2 och Sverige på 3. Säg att Vålerenga tar 10 p. Då blir det 12/2 = 6. Om bara Hammarby går vidare måste de göra väldigt bra ifrån sig för att Sverige ska få 6 p i snitt. Men 5,83 räcker ju om Norge får 6, de ligger en halv poäng bakom. Så då går de inte ikapp. Så 3 vinster, 2 oavgjorda och avancemang till kvart i så fall. Ingen press😅
Citera
2024-09-26, 22:03
  #899
Medlem
Så nu har jag räknat.

Poäng här alltså inte i tabellen utan rankingpoäng.

4 p för att nå gruppspel
2 p för vinst i CL
1 p för oavgjort i CL
1 p för att nå varje ny slutspelsrunda

För referens så hade Häcken 13 p förra året och Barcelona 25-26 ca.

Förutsättning: Häcken når inte gruppspel

x = Vålerengas poäng
y = Hammarbys poäng

(2 + x)/2 = (1,5 + 3 + y)/3

………

y = 1,5x - 1,5

För att se hur många poäng (rankingpoäng) Hammarby behöver för att Sverige ska få lika många poäng som Norge. Det beror då på hur många poäng Vålerenga stannar på:

Vålerenga, min = 4
Vålerenga, max = 29
Vålerenga, realistiskt max = 15 (troligen mindre)

För att Norge och Sverige ska få samma poäng:

Om Vålerenga får - Behöver Hammarby

4 - 4,5
5 - 6
6 - 7,5
7 - 9
8 - 10,5
9 - 12
10 - 13,5
11 - 15
12 - 16,5
13 - 18
14 - 19,5
15 - 21

Säg att Vålerenga t ex får 7 poäng, alltså 4 för avancemang, en vinst och en oavgjord, då behöver Hammarby matcha det, plus vinna en match (eller två oavgjorda) till så att de får 2 p mer än Vålerenga, 9.

Sverige har bara 0,499 p tillgodo på Norge så man kan tänka att vi måste matcha dem i poäng för att de inte ska gå om.

Sen ligger Österrike och fiskar bara 2 p bakom Sverige.

Wien åkte ut och förlorade bronsmatchen så det blir bara 1 p. St Pölten vidare så 4 p hittills. Alltså 5/2 = 2,5 p. Om man vill kan man ju göra som ovan fast med St Pölten och Hammarby.
__________________
Senast redigerad av Trues245 2024-09-26 kl. 22:12. Anledning: .
Citera
2024-09-26, 22:32
  #900
Medlem
Alkibiadess avatar
Arsenal vinner med 4-0 och var det klart bästa laget. Synd att Häcken åker ut men samtidigt är Arsenal ett lag som skall spela i CL. Frankrike får bara ett lag vidare och inget portugisiskt lag. Tre engelska lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in