Citat:
Ursprungligen postat av
Sajkoo
Trippy är inte Priest och Mythx är en tjej
My bad, skrev det där innan jag tagit och botaniserat mig på TikTok (samt innan jag hade läst domen samt FUP:en för Priest aka Nicco). Känner folk som bor i närheten av Hässelby så jag blev uppstressad av hela brottet när jag först började läsa om det, vilket jag misstänker ledde mig till att inte vara tillräckligt noggrann med efterforskningarna inledningsvis.
Har du också läst FUP:en till åtalet mot Nicco förresten? Det är rätt intressant för han nämner att han varit i samma chattrum som en annan 764-medlem fast som ska ha bott i Norrland (och varit 15 år vid tillfället - samma ålder som KJ), men han uppgav att han inte mindes användarens namn. Detta apropå att han fick frågan om varför han fått CSAM på datorn, och uppgivit att någon ska ha gått med i en OSINT-chatt (där de ska ha diskuterat kriget i Ukraina) och "velat sabotera för gruppen" genom att ladda upp sådant material.
Nicco påstod även att han först varit aktiv i olika programmerings- samt hackergrupper och att han "tagit ner flera sidor med barnporr" vilket framstår som extremt osannolikt (i synnerhet givet att han också påstår att han inte förstått att Discord per default laddar filmer och videor till ens lokala enhet om de delas i en chatt man har gått med i). Han påstår även att folk ur Vile ska ha velat doxa honom då han "velat lämna gruppen", och han nämner KT, Riley och någon som kallas Ego (där alla tre är väldigt prominenta namn i Doxbin-sammanhang). Det luktar lögn om det hela, men jag hittade ett par artiklar om Vile och Doxbin som är rätt intressanta i sammanhanget:
https://larsencyber.com/blog/2024-08...ews-extorters/
https://krebsonsecurity.com/2024/09/...s-and-the-com/
Nicco påstår vidare att han ska ha varit känd som en "konstnär" (hans egna ordval) inom 764 och andra COM-sammanhang, och att Ego ska ha krävt att få en mask av honom. Han påstår även att Ego ska vara svensk. Det hela är ganska snurrigt, minst sagt... Förvisso verkar en del personer i Vile främst ägna sig åt doxning för ekonomiska fördelars skull (de låter bli att doxxa ifall folk betalar tillräckligt - det uppgav t.ex. Ego i intervjun som jag länkade till ovan), men för andra verkar doxxning av just pedofiler vara något de (åtminstone till stor del) gör av altruistiska skäl. Niccos förklaring känns långsökt både för att det verkar konstigt att de främsta hackarna från Vile skulle vilja ge sig på specifikt honom (han har ju knappast några pengar), men också för att jag har extremt svårt att tro att han både skulle tabba sig med CSAM-materialet på datorn samtidigt som han (enligt egen utsago) är en hackare av rang.
Har du något mer om Nicco, the COM eller Vile som du luskat fram, som skulle kunna ändra komplettera bilden något? Inte minst Niccos påståenden om hackerkompetens och att han ska ha varit eftersökt för sina hackerkunskaper?
Har för övrigt hittat en användare som kommenterat ett av Mythx inlägg, och som tycks vara från Sverige samt postar grejer om hur han är en "social engineering God" som tjänar pengar från (vad som antyds vara) utpressning av folk som blir romantiskt intresserade av olika profiler han skapar på nätet.