2024-09-25, 18:08
Medlem
SVT har nu uppdaterat att brandkåren inte kommer att släcka branden i taket utan låta den fortsätta under kontrollerade former.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/brand-i-flerfamiljshus-pa-hisingen

Tur folk som invandrat sällan har gasolgrillar så de behövt skjuta av gastuber på balkongerna.
Citera
2024-09-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Det kan vara hur som! I värsta fall förlorar jag mina imaginära hundra kronor. Men det är inte en slump att det står i många hyresrättsavtal att det är förbjudet att grilla på balkongen.

Många beskyller omedelbart batterier/elsparkcyklar. Det känns populärt för tillfället. Finns det någon statistik på bränder orsakade av just elsparkcyklar och elcykelbatterier? Jag hittar för "laddningsbara produkter" vilket gissningsvis även inkluderar telefonen du har i fickan, datorer, iPads, elbilar och allt annat uppladdningsbart.

Ska vi förbjuda tvättmaskiner, torktumlare, spis/ugn och levande ljus också? TEMU/Wish-teknik? Eller katter, som riskerar att välta ditt levande ljus? Eller hur tänker du?

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elrelaterade-brander-i-bostader-2018-2022.pdf

Med tanke på HUR många som varit bara i år där just batterier till elcykel och elsparkcykel kan man ta sig en funderar. För skillnaden är att de exploderar och är svårsläkta. Och vi har noll kunskap om det.

Hur många bränder har varit i år där en tvättmaskin, Ipad, katt på spis och levande ljus varit inblandad? Inte så många som just batteri bränder.

Och ja. Om du slår upp vilken nyhetssida som helst står det att det är batteri som är just orsaken. Det var till och med så att hyresbolag funderade på att införa ett förbud bara för ett par veckor sedan. Minns inte vilket men tror det var i södra Sverige.
Citera
2024-09-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
På 90 talet eldade dom upp golven.

En skröna av samma typ som att invandrare odlade potatis på vardagsrumsgolvet eller att någon skulle ringt in och frågat när dom kommer och tömmer toaletten.

Tydligen har branden startat på nummer 42 och då troligen på 3dje våningen ??
Där bor det en 88 årig man(1302), 76 årig kvinna (1301) 60 årig kvinna 57 årig man samt en 29 årig man.(1301)
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-09-25 kl. 19:43.
Citera
2024-09-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
SVT har nu uppdaterat att brandkåren inte kommer att släcka branden i taket utan låta den fortsätta under kontrollerade former.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/brand-i-flerfamiljshus-pa-hisingen

Tur folk som invandrat sällan har gasolgrillar så de behövt skjuta av gastuber på balkongerna.
Man skjuter inte gasolflaskor då dessa redan har tryckavlastning vid brand i form av säkerhetsventil.
Citera
2024-09-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Med tanke på HUR många som varit bara i år där just batterier till elcykel och elsparkcykel kan man ta sig en funderar. För skillnaden är att de exploderar och är svårsläkta. Och vi har noll kunskap om det.

Hur många bränder har varit i år där en tvättmaskin, Ipad, katt på spis och levande ljus varit inblandad? Inte så många som just batteri bränder.

Och ja. Om du slår upp vilken nyhetssida som helst står det att det är batteri som är just orsaken. Det var till och med så att hyresbolag funderade på att införa ett förbud bara för ett par veckor sedan. Minns inte vilket men tror det var i södra Sverige.

Hur många har det varit då? Du fabulerar ju fullständigt utan någon fakta och din åsikt färgas tydligt av din ogrundade uppfattning om batteridrivna fordon och dess eventuella brandrisk.

Jag länkade just till statistik som tydligt visar att elfordon står för mycket färre bränder än tvättmaskiner, torktumlare och spis/ugn. Inte tillsammans alltså, utan var för sig. Återigen, bör vi förbjuda allt som kan börja brinna enligt dig? Eller baserar du din åsikt enbart på konfirmationsbias av nyheter du läst här och där?
Citera
2024-09-25, 21:35
Medlem
Citat:
Hur många har det varit då? Du fabulerar ju fullständigt utan någon fakta och din åsikt färgas tydligt av din ogrundade uppfattning om batteridrivna fordon och dess eventuella brandrisk.

Jag länkade just till statistik som tydligt visar att elfordon står för mycket färre bränder än tvättmaskiner, torktumlare och spis/ugn. Inte tillsammans alltså, utan var för sig. Återigen, bör vi förbjuda allt som kan börja brinna enligt dig? Eller baserar du din åsikt enbart på konfirmationsbias av nyheter du läst här och där?

Av vad jag läst. Och de faktum att de är svår släkta. Och att de exploderar. Har aldrig hört om en tvättmaskin som exploderar.
Och skulle inte heller säga att en elcykel eller elsparkcyklar är fordon. För batterierna till en elbil laddar man inte på en balkong med ett vanligt uttag.
Citera
2024-09-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byredo
3/16 personer som är skrivna på adressen har svenska för- och efternamn så oddsen är väl ganska stora, men man vet ju aldrig. Står att det börjat brinna på en balkong. Säkert någon som glömt fimpa ciggen ordentligt 👍🏼

Info Från Räddningstjänsten Storgöteborg

Brand i flerfamiljshus på Gåsagången i Backa på Hisingen
25 september, 2024, kl 17:45

Räddningstjänsten larmades till en brand i flerfamiljshus på Gåsagången på Hisingen kl. 15:12.

Det VMA som utfärdades i samband med branden är nu upphävt och gäller inte längre.

Branden startade i en lägenhet och har via en balkong spridit sig både till andra balkonger och upp till vinden.

Branden är nu i ett skede där den har minskat i intensitet. Vindsvåningen brinner fortfarande men under kontrollerade former och vi arbetar med att förhindra spridning till närliggande byggnader samt underliggande lägenheter.

Utmaningen i det fortsatta släckningsarbetet är att låta vinden brinna av men ändå vara återhållsamma med vatten så att inte lägenheterna skadas av för mycket vatten.

Samtliga 36 lägenheter i bostadshuset är evakuerade och de boende erbjuds olika former av stöd från bland annat kommunen och fastighetsägare och försäkringsbolag.

Vi kommer att vara kvar på platsen under hela natten och bevaka branden.

https://www.rsgbg.se/aktuellt/2024/brand-i-flerfamiljshus-pa-gasagangen-hisingen/
Citera
2024-09-25, 21:43
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

"Antalet bränder orsakade av batterier till mindre elfordon som står på laddning har ökat. På fem år handlar det om en ökning med 60 procent"

https://www.hemhyra.se/nyheter/ladda-cykelbatteri-i-lagenheten-sa-ska-du-gora/
Citera
2024-09-25, 21:48
Moderator
OYs avatar
Flyttas till OoK, eventuellt åter till ABoK beroende på händelseutvecklingen.

Aktuella brott och kriminalfall --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2024-09-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Av vad jag läst. Och de faktum att de är svår släkta. Och att de exploderar. Har aldrig hört om en tvättmaskin som exploderar.
Och skulle inte heller säga att en elcykel eller elsparkcyklar är fordon. För batterierna till en elbil laddar man inte på en balkong med ett vanligt uttag.

Det är nog ingen idé att vi diskuterar vidare. Din katt hade förmodligen argumenterat bättre än dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
"Antalet bränder orsakade av batterier till mindre elfordon som står på laddning har ökat. På fem år handlar det om en ökning med 60 procent"

https://www.hemhyra.se/nyheter/ladda-cykelbatteri-i-lagenheten-sa-ska-du-gora/

Ja, att det har ökat är jag med på. Men ökningen i sig säger egentligen inte jättemycket om vi inte vet absoluta tal. 10 till 16 eller 10.000 till 16.000? Enligt källan jag länkade från Elsäkerhetsverket så ligger batterier än så länge långt under sedvanliga vitvaror i hemmen i absoluta tal. Men källan sträcker sig enbart 2018 till 2022, så ökningen med 60% (till 2023?) är inte inräknad där. Jag hittade ingen nyare statistik. Men det står klart att antalet bränder ökar. Däremot är det, trots en 60% ökning, fortfarande en minoritet av bränder och där annat står för de flesta bränder med god marginal. Men fortsatt statistik är förstås intressant.
Citera
2024-09-25, 22:18
Medlem
Citat:
Det är nog ingen idé att vi diskuterar vidare. Din katt hade förmodligen argumenterat bättre än dig

Min katt hade kanske kunnat det men samtidigt säger du detta :

Citat:
Ja, att det har ökat är jag med på.

Alltså har jag en poäng i mitt påstående att det ökat så tack för mig!
Senast redigerad av AlwaysCrazyInCats 2024-09-25 kl. 22:23.
Citera
2024-09-25, 22:21
Medlem
Vem är fastighetsägaren? snackade med några bekantas bekanta för ett tag sedan som tydligen bodde i området och de klagade på att hyresvärden de bodde hos inte underhöll ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in