2024-09-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du har rätt att sån risk generellt finns, och du har kanske specialstuderat caset mer än den briefen, men professorn i fråga är som sagt knappast den som försöker skyla över samhällsproblem. Finns ju inget att försvara i nuvarande betygsgegga där alla ska ha A (och får det), annars är det nån annans fel. I det här fallet ska vi inte börja med att skjuta pianisten.

https://www.ifn.se/publikationer/?ca...searcher=32780 (Skumma titlarna, flera av dem är rätt rakt på sak i diverse ämnen, även tex invandring och annat pk)

Så jag skulle snarare hoppas det dyker upp röster som kör argumentet "otillräckligt!". Ett skärpt förslag skulle kunna vara att skippa prov och betyg i hela grundskolan och hela gymnasiet, låt lärarna undervisa. Sen kör man intagningsprov istället. Det skulle helt vända på steken, och göra barnen kunskapstörstande istället för som nu nån sorts kunder som kräver genvägar.

Ett sånt förslag skulle dra undan mattan för alla korrupta skolor vilket ju är vad han vill komma till rätta med enl artikeln. Skolan sitter idag där Polisen satt tidigare och fortfarande sitter när det diskuterats det konstiga i när de utreder sig själva. Det är konstigt att inte skolan klarat hantera det, men det är för att den nedmonterats systematiskt så länge.

Det är fruktansvärt svårt att få A numera, mycket svårare än att få betyg 5 som när jag gick i skolan. Det är inte på högsta nivån glädjebetygen ges ut, det är vid betyget E = godkänt.
Invandrarkillar och stökiga elever i allmänhet som egentligen inte klarar av nivån för godkänt (vilket ligger på en väldigt basic nivå) får ändå godkänt eftersom skolan måste (vill) skicka dem vidare så de inte går om och om. Detta har diskuterats mycket så knappast något som man egentligen kan dölja med att skaffa ett nytt betygssystem, men kanske ligger det lite i den idén trots allt. Det blir ju svårare att jämföra olika system.

För elever som kämpar som attan för att få A eller B har det däremot blivit så svårt att de till slut ger upp och skiter i att försöka eftersom det inte är nån mening. Om man har fått A på alla delprov en termin men får ett enda B så blir slutbetyget B. Snacka om att ta död på studieglädjen!
Nu ska man ha justerat detta litegrann och man ska även kräva mindre förmåga att analysera och komma med egna slutsatser men i realiteten krävs det fortfarande att eleven är på högskolenivå för att få A på högstadiet.
Så jag välkomnar ett nytt betygssystem och tycker att man borde ta bort analysbiten till mycket större del samtidigt. Elever i grundskolan är inte mogna för analys och egna slutsatser på den nivån!

Ett intagningsprov som du föreslår skulle innebära en massiv stress eftersom det då skulle innefatta ALLT eleverna gått igenom under flera års studier. Nationella proven är svåra nog och de bygger just på att bedöma större områden inom olika ämnen för att få en helhetsprov. Mitt barn har gått klart högstadiet och jag kan säga att jag var jäkligt duktig i skolan men de nationella proven av idag hade jag aldrig klarat utan att plugga inför dem ordentligt! Så jag tror att ett enda intagningsprov skulle vara lite för mycket begärt.
Citera
2024-09-25, 11:56
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Alla undersökningar som har gjorts åtminstone de 30 senaste åren visar att de som kommer in på HP klarar sig sämre än de som kom in på betyg. Längre tillbaka än så har jag inte satt mig in i frågan så du kanske syftar på något som ligger 40+ år tillbaka i tiden?

Artikel om en doktorsavhandling i ämnet: https://www.umu.se/nyheter/vem-klara...bast_11008181/

Och det finns även fler undersökningar som säger exakt samma sak.
Akademin har blivit helt korrupt. Man kan nu mer doktorera på brakedans och genus. Man kan doktorera på feminism inom litteratur och nordiska språk. MAn blir alltså doktor på könsdysfori inom övrig humaniora oemotsagd. På så sätt kommer man runt medicin och biologi.

Fråga två. Har du ens läst din egen länk? Det finns motsägelser i texten. Man använder också antalet högskolepoäng som kriterier. Inte hur bra man lyckas med studierna.
Dessutom gäller hennes påståenden endast de sämre mindre attraktiva utbildningarna. På de attraktiva utbildningarna försvinner skobetygens betydelse precis som jag påstår.

Allt jag läst sedan lång tid tillbaka har visat på att HP eleverna klarar sig bättre.
Din länk motbevisar inte att det är så.

Så jag kommer att fortsätta lita på äldre information då jag vet hur genomkorrupt akademin är idag. Enbart 50% av alla arbeten ger tex samma resultat om de görs om nu för tiden. Tyvärr är det så med kvinnornas intåg.
Citera
2024-09-25, 12:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Nu har jag googlat runt lite och läst på.

Hur väl man lyckas med högt hp beror tydligen på linjen. Läkare, jurister klarar sig bättre än betygsgruppen.

Att man klarar sig sämre på mindre populära utbildningar är väl helt logiskt.

Sämst av alla med högt HP gick det för civilingenjörerna. Det är väl egentligen också helt logiskt då de som kom direkt från skolan har den högre matten i färskt minne.

Här fanns en större expose över de utvärderingar som gjorts: https://www.uhr.se/globalassets/_uhr...---rapport.pdf

Men det kräver ett enormt specialintresse för att kunna bilda sig en uppfattning som jag inte har.
Citera
2024-09-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Akademin har blivit helt korrupt. Man kan nu mer doktorera på brakedans och genus. Man kan doktorera på feminism inom litteratur och nordiska språk. MAn blir alltså doktor på könsdysfori inom övrig humaniora oemotsagd. På så sätt kommer man runt medicin och biologi.

Fråga två. Har du ens läst din egen länk? Det finns motsägelser i texten. Man använder också antalet högskolepoäng som kriterier. Inte hur bra man lyckas med studierna.
Dessutom gäller hennes påståenden endast de sämre mindre attraktiva utbildningarna. På de attraktiva utbildningarna försvinner skobetygens betydelse precis som jag påstår.

Allt jag läst sedan lång tid tillbaka har visat på att HP eleverna klarar sig bättre.
Din länk motbevisar inte att det är så.

Så jag kommer att fortsätta lita på äldre information då jag vet hur genomkorrupt akademin är idag. Enbart 50% av alla arbeten ger tex samma resultat om de görs om nu för tiden. Tyvärr är det så med kvinnornas intåg.

Du får gärna hänvisa till din "äldre information" så att du inte bara är ett anonymt internettroll som hävdar att den egna åsikten trumfar omfattande forskning inom området och försöker att förminska forskning med vaga påståenden om korruption.

Personligen har jag undersökt saken ganska genomgående för i storleksordningen 20 olika utbildningar vid ett av landets lärosäten så jag känner mig ganska trygg i vad som är sant och vad som är påhitt i den här frågan.
Citera
2024-09-25, 13:06
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Radera skämtet flumskolan och återinför faktaskolan istället.
Kommer ge betydligt bättre resultat än ändrad betygsskala
Citera
2024-09-25, 14:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är fruktansvärt svårt att få A numera, mycket svårare än att få betyg 5 ...
Vänder mig emot att barn av idag försöker upprätthålla den myten. Här är en som försökt utreda saken och även tittat på statistik. I korthet, med betygssystemet 1-5 skulle sju procent ha femmor, med senare betygssystem var högsta betyg klart fler. Ffa är det tydligheten som skiljer, förr var nivån för högsta betyg oklar (nämns också i den texten).

https://pedagogvarmland.se/hur-svart-ar-det-att-fa-ett/
Citera
2024-09-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Jag löd själv under LPO94, dvs 4-gradig skala IG-MVG som sen ersattes av LPO11 då det blev 6-gradig skala. Generationen innan min hade 5-gradig 1-5.

Personligen tycker jag A-F (egentligen 0-5) låter bäst. På juristlinjen på universitetet har man A/AB/BA/B/U (0-4) och IG/G/VG/MVG var 0-3.

Något jag tycker är absurt är att det krävs 22.5 i snitt eller 2.0 på HP för att bli exempelvis läkare. Jag hade hellre sett att man radade upp 5-6 ämnen som är viktiga för den inriktning man valt, exempelvis biologi och psykologi om du ska bli läkare. Teknik och fysik om du ska bli ingenjör. Jag ger blanka fan i vad min läkare hade för betyg i bild eller språk. Föreslagsvis inträdesprov också.

Ovan borde leda till att man kan vara en 4a, VG eller B-student men ändå mest lämpad för den yrkesnisch man valt istället för att någon som pressat betyg inom allt tar platsen men egentligen är mindre lämpad.
Ja, relevanta kurs/ämnesbetyg för det program man vill läsa och bra betyg i HP vore bra.
Citera
2024-09-25, 15:58
Medlem
radarpars avatar
Helt sjukt att de ändrar betygsskalan var tionde år. Visa mig ett annat land där man gör likadant?

Ett sjukdomstecken på den svenska skolans experimentella läroplaner och allmänna flum.
Citera
2024-09-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
https://www.vilarare.se/nyheter/bety...-betygssystem/

"För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.

Han ska lämna sina förslag i februari 2025."

Det som förväntas föreslås är:

"1 - Att en tio-gradig betygsskala införs.
2 - Att elevernas genomsnittsbetyg kalibreras mot respektive skolas genomsnittsresultat på de nationella proven.
3- Att samtliga nationella prov i årskurs 9 och i gymnasieskolan ska vara digitala och rättas centralt.
4- Utredningen väntas föreslå att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas."

Punkt 2 och 3 är inte orimliga eller nödvändigtvis dåliga, men 2011 infördes betygssystemet A-F och nu vill de ta bort det och införa en tio-gradig skala och ta väck "underkänt"! Rent generellt tänker man sig att en 4 ska vara "godkänt" överlag, men att att allt därunder inte ska vara icke godkänt för gymnasiella studier.

Redan här kan man ana varför man inför detta betygssystem och det är de analfabetiska muslimblattarna som förstör skolan med kriminalitet, droger, analfabetism och eftersom de är allmänt efterblivna måste man ta väck underkänt och införa ett vidare betygssystem för att bortförklara deras bristande förmåga och göra det svårare att jämföra med gamla betygsystem vilket är det RIKTIGA skälet till att man inför ett nytt. Man vill helt enkelt kollra bort alla jämförelser.

Frågeställning
Så, vad blir era tankar om förslagen?
I USA betygssätts även själva skolorna, då kan föräldrar lättare hitta bra skolor till sina barn. Vanligt att man bosätter sig i områden där skolorna fått bra kritik, likaså att det finns aktiviteter till barnen, som tennis, bowling, golf mm. Bra skolor brukar också generera bra betyg hos barnen.
Citera
2024-09-25, 17:14
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
När jag gick i skolan på 80-talet så hade man inte heller "underkänd" med. Vi hade femgradig skala där 1 var sämst. Att få ettor i ämnen sågs på den tiden som att man var värdelös, vilket jag var. Tror jag gick ut nian med 1,2 i slutbetyg vilket inte gick att använda till mycket.

Men så var jag en sån där strulig jäkel också och tog inte studier på allvar. Så visst lär det straffa sig att få ettor i det nya betygsystemet också. Det är ju bara ett bevis på att man antingen är efterbliven eller så är man en person det inte är värt att satsa på.

Läste dock upp mina betyg senare i livet, men ångrar djupt att jag inte tog skolan på allvar.

70-talet för min del.

Dåligt intresse skolan men läst upp senare
Citera
2024-09-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Att en läkare ska vara duktig i språk är viktigt. Väldigt viktigt.

På vilket sätt är det relevant hur bra min läkare är på franska? Om du menar svenska, och i viss mån engelska, så är det förstås väldigt relevant. Jag syftade på C-språk (kanske heter annat idag, men det valfria alternativet).
Citera
2024-09-25, 17:27
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
På vilket sätt är det relevant hur bra min läkare är på franska? Om du menar svenska, och i viss mån engelska, så är det förstås väldigt relevant. Jag syftade på C-språk (kanske heter annat idag, men det valfria alternativet).

Måste kunna kommunicera med patienten, uttrycka sig väl i tal och skrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in