Citat:
Du har rätt att sån risk generellt finns, och du har kanske specialstuderat caset mer än den briefen, men professorn i fråga är som sagt knappast den som försöker skyla över samhällsproblem. Finns ju inget att försvara i nuvarande betygsgegga där alla ska ha A (och får det), annars är det nån annans fel. I det här fallet ska vi inte börja med att skjuta pianisten.
https://www.ifn.se/publikationer/?ca...searcher=32780 (Skumma titlarna, flera av dem är rätt rakt på sak i diverse ämnen, även tex invandring och annat pk)
Så jag skulle snarare hoppas det dyker upp röster som kör argumentet "otillräckligt!". Ett skärpt förslag skulle kunna vara att skippa prov och betyg i hela grundskolan och hela gymnasiet, låt lärarna undervisa. Sen kör man intagningsprov istället. Det skulle helt vända på steken, och göra barnen kunskapstörstande istället för som nu nån sorts kunder som kräver genvägar.
Ett sånt förslag skulle dra undan mattan för alla korrupta skolor vilket ju är vad han vill komma till rätta med enl artikeln. Skolan sitter idag där Polisen satt tidigare och fortfarande sitter när det diskuterats det konstiga i när de utreder sig själva. Det är konstigt att inte skolan klarat hantera det, men det är för att den nedmonterats systematiskt så länge.
https://www.ifn.se/publikationer/?ca...searcher=32780 (Skumma titlarna, flera av dem är rätt rakt på sak i diverse ämnen, även tex invandring och annat pk)
Så jag skulle snarare hoppas det dyker upp röster som kör argumentet "otillräckligt!". Ett skärpt förslag skulle kunna vara att skippa prov och betyg i hela grundskolan och hela gymnasiet, låt lärarna undervisa. Sen kör man intagningsprov istället. Det skulle helt vända på steken, och göra barnen kunskapstörstande istället för som nu nån sorts kunder som kräver genvägar.
Ett sånt förslag skulle dra undan mattan för alla korrupta skolor vilket ju är vad han vill komma till rätta med enl artikeln. Skolan sitter idag där Polisen satt tidigare och fortfarande sitter när det diskuterats det konstiga i när de utreder sig själva. Det är konstigt att inte skolan klarat hantera det, men det är för att den nedmonterats systematiskt så länge.
Det är fruktansvärt svårt att få A numera, mycket svårare än att få betyg 5 som när jag gick i skolan. Det är inte på högsta nivån glädjebetygen ges ut, det är vid betyget E = godkänt.
Invandrarkillar och stökiga elever i allmänhet som egentligen inte klarar av nivån för godkänt (vilket ligger på en väldigt basic nivå) får ändå godkänt eftersom skolan måste (vill) skicka dem vidare så de inte går om och om. Detta har diskuterats mycket så knappast något som man egentligen kan dölja med att skaffa ett nytt betygssystem, men kanske ligger det lite i den idén trots allt. Det blir ju svårare att jämföra olika system.
För elever som kämpar som attan för att få A eller B har det däremot blivit så svårt att de till slut ger upp och skiter i att försöka eftersom det inte är nån mening. Om man har fått A på alla delprov en termin men får ett enda B så blir slutbetyget B. Snacka om att ta död på studieglädjen!
Nu ska man ha justerat detta litegrann och man ska även kräva mindre förmåga att analysera och komma med egna slutsatser men i realiteten krävs det fortfarande att eleven är på högskolenivå för att få A på högstadiet.
Så jag välkomnar ett nytt betygssystem och tycker att man borde ta bort analysbiten till mycket större del samtidigt. Elever i grundskolan är inte mogna för analys och egna slutsatser på den nivån!
Ett intagningsprov som du föreslår skulle innebära en massiv stress eftersom det då skulle innefatta ALLT eleverna gått igenom under flera års studier. Nationella proven är svåra nog och de bygger just på att bedöma större områden inom olika ämnen för att få en helhetsprov. Mitt barn har gått klart högstadiet och jag kan säga att jag var jäkligt duktig i skolan men de nationella proven av idag hade jag aldrig klarat utan att plugga inför dem ordentligt! Så jag tror att ett enda intagningsprov skulle vara lite för mycket begärt.