Citat:
Ursprungligen postat av
Ericcca
Håller med att farliga tonåringar behövs hållas under uppsikt men HVB-hem är inte tvingande.
Det är få institutioner som är det. Vi har några tvångslagar där man får frihetsberöva en person mot hens vilja, det är LVU, LVM, LPT.
Men om man sedan får låsa in en person är en annan fråga.
Helt klart måste lagar anpassas efter kontexten.
Ja så är det. Min poäng var hur ironiskt det här är och helt oacceptabelt att Soc med alla dessa hvb SiS och i det här fallet även familjehem missköter sig värre än värsta dysfunktionella föräldrar man kan föreställa sig!
ÄNDÅ tillåts de fortsätta ha makten och "vårdnaden" över andras barn - DET är faktiskt en Skandal!
Och de har mindre uppsikt än BO' s Mamma hade, ändå kommer de undan både kritik och ansvar!
Medans de drevas mot henne som gjorde det hon kunde - Riktigt fult gjort!
Jag förordar verkligen INTE fler inlåsta Barn - Tvärtom!
Inrättningarna på SiS är inhumana och bryter både mot FN kommissionen, då de tillåter isolering, samt mot Barnkonventionen.
Och många blir utsatt för övergrepp av personalen också.(dock kan de såklart finnas en o annan bra personal, men på det stora hela)
Flera barn har begått självmord på dessa instutioner!!!
Så verkligen inget att vara stolt över och fortsätta eftersträva.
Sen undrar folk varför så många Unga hamnar på fel väg nu. Detta är också en faktor.
Frihetsberövande av ungdomar ska vara väldigt restriktiv vid extrema fall som tex vid Mord som i det här fallet. Och under kortare tidsperiod vid akuta fall. Det går åt helt fel håll som det är nu.
Man behöver göra rätt redan inledningsvis, ska inte kunna gå så här långt att Barn Mördar!
Båda MGM har uppenbarligen inte fått rätt insatser. Och de är ju knappast dom enda. De allra flesta tycks inte få det.
Och BO E borde aldrig någonsin behövt vistats på varken HVB eller SiS!
När man besvarar mina kommentarer här är det mest kring deras bakgrund och inte själva brottet, så någon får gärna svara om man vet mer kring mina andra frågor.
Vet någon vilka som tidigare hade slagit BO? Va det på samma SiS som det MGM va på?
Hade dessa MGM någon inblandning även i det?