2024-09-22, 12:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-nymo
De var inte dömda till vård på sis. Var har du fått det ifrån? De var omhändertagna enligt lvu, det betyder inte att det måste vara på ett sis

I och med att Rs pappa enda vårdnadshavare för R överklagade beslutet att R ska vara SIS placerad, gick detta beslut vidare till förvaltningsrätten.
Så om R finns i domstol fastställt att R ska vara SIS placerad & det nu i våras.
Då är ju frågan vad hon gjorde utanför SIS hemmet och hos vem hon var placerad?
Förvaltningsrätten fastställt R ska vara på SIS 4-5mån innan mordet, Rs mamma är inte vårdnadshavare och pappan sitter enligt uppgifter i tråden inne för andra saker.
Citera
2024-09-22, 14:19
Medlem
Alltså vilken mardröm!! Brottet i sig är fruktansvärt. FRUKTANSVÄRT. Jag kan inte låta bli att tänka på hur gärningsmännen ska må nu efter. Jag tänker att man måste kunna utveckla grav PTSD efter att ha begått en sån vidrig gärning. Med flashbacks osv….

Och mamman till flickan…. Nej nej nej! Att få sin dotter MÖRDAD. Sitt barn. Och så finns det även filmat. Samtidigt som man skulle vilja veta allt så skulle man nog inte vilja se.

Ser så mycket fram emot FUP i det här fallet.

RIP Emilia ❤️
Citera
2024-09-22, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Håller med att farliga tonåringar behövs hållas under uppsikt men HVB-hem är inte tvingande.
Det är få institutioner som är det. Vi har några tvångslagar där man får frihetsberöva en person mot hens vilja, det är LVU, LVM, LPT.

Men om man sedan får låsa in en person är en annan fråga.

Helt klart måste lagar anpassas efter kontexten.

Ja så är det. Min poäng var hur ironiskt det här är och helt oacceptabelt att Soc med alla dessa hvb SiS och i det här fallet även familjehem missköter sig värre än värsta dysfunktionella föräldrar man kan föreställa sig!
ÄNDÅ tillåts de fortsätta ha makten och "vårdnaden" över andras barn - DET är faktiskt en Skandal!
Och de har mindre uppsikt än BO' s Mamma hade, ändå kommer de undan både kritik och ansvar!
Medans de drevas mot henne som gjorde det hon kunde - Riktigt fult gjort!

Jag förordar verkligen INTE fler inlåsta Barn - Tvärtom!
Inrättningarna på SiS är inhumana och bryter både mot FN kommissionen, då de tillåter isolering, samt mot Barnkonventionen.
Och många blir utsatt för övergrepp av personalen också.(dock kan de såklart finnas en o annan bra personal, men på det stora hela)
Flera barn har begått självmord på dessa instutioner!!!
Så verkligen inget att vara stolt över och fortsätta eftersträva.
Sen undrar folk varför så många Unga hamnar på fel väg nu. Detta är också en faktor.

Frihetsberövande av ungdomar ska vara väldigt restriktiv vid extrema fall som tex vid Mord som i det här fallet. Och under kortare tidsperiod vid akuta fall. Det går åt helt fel håll som det är nu.
Man behöver göra rätt redan inledningsvis, ska inte kunna gå så här långt att Barn Mördar!

Båda MGM har uppenbarligen inte fått rätt insatser. Och de är ju knappast dom enda. De allra flesta tycks inte få det.
Och BO E borde aldrig någonsin behövt vistats på varken HVB eller SiS!

När man besvarar mina kommentarer här är det mest kring deras bakgrund och inte själva brottet, så någon får gärna svara om man vet mer kring mina andra frågor.

Vet någon vilka som tidigare hade slagit BO? Va det på samma SiS som det MGM va på?
Hade dessa MGM någon inblandning även i det?
Senast redigerad av TruthAboutU 2024-09-22 kl. 21:03.
Citera
2024-09-22, 20:53
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Alltså vilken mardröm!! Brottet i sig är fruktansvärt. FRUKTANSVÄRT. Jag kan inte låta bli att tänka på hur gärningsmännen ska må nu efter. Jag tänker att man måste kunna utveckla grav PTSD efter att ha begått en sån vidrig gärning. Med flashbacks osv….

Och mamman till flickan…. Nej nej nej! Att få sin dotter MÖRDAD. Sitt barn. Och så finns det även filmat. Samtidigt som man skulle vilja veta allt så skulle man nog inte vilja se.

RIP Emilia ❤️

Det beror nog på vad MGM har för diagnoser och om de kan känna ånger och har någon empatisk förmåga.
Har lite svårt att tro Psykopater/ Sociopater kan utveckla PTSD.
Men detta lär väl avslöjas om de visar någon ånger och känslor inför va de gjort, vad de har för diagnoser.
Citera
2024-09-23, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79

RIP Emilia ❤️

Tyvärr har tjejerna inte visat någon ånger i förhören
Citera
2024-09-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Fast hon heter Melak. Inte Malak . Vet inte vad det betyder på arabiska.

Melak, ganska långt A, betyder ängel, ironiskt ja..
Melek, ganska korta e, betyder ande

Malak och Melak är samma.. man använder bara olika bokstäver vid översättning från arabiska, t ex om man ska ha pass då stavas namn olika beroende på den som utför ärendet
Senast redigerad av Madonnita 2024-09-23 kl. 13:05.
Citera
2024-09-23, 17:49
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
Tyvärr har tjejerna inte visat någon ånger i förhören

Källa?
Citera
2024-09-23, 20:29
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limen2
Fy faan, vad vidrigt.
Att de/hon växlar mellan ordet älska till avliva.
Typ ingen skulle klara av att vara tyst o lugn när man blir hotad eller skriken på.

Emilia är uppenbart väldigt rädd på filmen, hon snyftar och gråter. De har satt silvertejp framför hennes mun, hon säger en del som det inte går att höra vad det är, men man hör vid ett tillfälle att hon säger "ska ni döda mig?".

Riktigt ruskigt.
Citera
2024-09-24, 11:58
Medlem
Spector-583s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Och vilket omdöme har föräldrar till småbarn som tar in en våldsam psykopat till tonåring i familjen? Det är skillnad på att bli familjehem till en negligerad 8-åring som behöver omsorg och en misshandlande psykopat i tonåren som romantiserar gängkriminalitet. Fattar inte heller hur ansvarig kunnat godkänna det. M och R hör endast hemma på högsäkerhets-SIS/ungdomsfängelse.
Lika sjukt som när barnfamiljer tar sig an kamphundar från hundstall istället för att välja en tax.

Fosterhemsmamman hade ju slagit larm till soc, att M var svår att lyda regler, kom och gick som hon ville, men inget händer, skandal.
Citera
2024-09-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Den där människan är ju psyksjuk på riktigt. Tro fan att hennes dotter R*faella blivit en flickmördare, med det där till morsa.
instämmer
Citera
2024-09-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUKEN1977
instämmer

Vad gjorde mamman
Citera
2024-09-25, 19:12
Medlem
Har inte orkat svara men ... tills en annan gång/i framtiden: Låtsas inte kunna något du inte vet och har kunskap om. Klart resp kommun betalar! Det är stora, stora utlägg för socialförvaltningar.

https://www.familjensjurist.se/fraga...de-enligt-lvu/

[quote=Marie-Antoinette|89082956]Nja, nu betalar ju inte kommunen för just LVU.......läs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in