2024-09-25, 06:39
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vädret var dåligt den dagen .. hur som helst är det ju fraktbolaget som är ansvarig inte Ryssland som är (säljare i detta fall)..fraktbolaget är det som ansvarar för lasten så det är upp till dom och överbefälhavaren som tar beslut.

Samma sak när du köper bulk från tex Kina med fraktbolag ocean. Det är inte kinesiska bolaget du köper ifrån som har något med saken och göra om nått händer vid lastning eller på havet .. avtalet med internationell frakt via fartyg är att företaget som säljer har ansvar fram till det att fraktbolaget tar över..

Fraktbolaget har ansvar fram till det att lasten har lossas i hamnen.

Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
MV Ruby avgick med lots från kajen i Kandalaksja den 22 augusti kl.17.20. Efter en timma lämnade lotsen av och ca 40 minuter senare - kl.18.56 - stötte man mot grund. Vibrationerna kändes genom fartyget under fem sekunders gång med 10,5 knops fart. Väderförhållandena under grundstötningen var goda med klar sikt.
Efter detta så bestämde man sig för att uppsöka en europeisk nödhamn, inte en rysk hamn. Vilket senare blev Tromsö efter 160 mils färd. Varför man inte vände om till Kandalaksja eller sökte nödhamn i Murmansk, det är oklart.

Hur var vädret egentligen den dagen båten lämnade hamn och fick sina skador?
Menea har konsekvent sagt att vädret var dåligt.
Motstridiga uppgifter här.

Menea: du har fortfarande inte svarat på om du kan ryska och vilka ryska medier du hämtat din information ifrån.
Citera
2024-09-25, 07:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Såvitt jag förstår importerar EU runt 5 miljoner ton ammoniumnitrat om året, vilket borde motsvara ungefär 200 likadana "bomber", så varför skulle vi vara oroliga just den här gången? Eftersom en stor del av ammoniumnitratet EU importerar kommer från Ryssland så finns ju hela tiden möjligheten att använda något av alla dessa fartyg som ständigt åker omkring med "bomber" i lasten för att spränga någon europeisk hamn. Varför skulle de göra det med just den här båten?

Inte en jävla aning men av någon anledning så har just denna båt blivit journaliststoff i media men jag tror samtidigt inte att det är den första båten som råkat ut för problem.
Citera
2024-09-25, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn

Menea: du har fortfarande inte svarat på om du kan ryska och vilka ryska medier du hämtat din information ifrån.

Försökte söka på ryska medier Russia today Tass osv, men hittar inget alls om detta fartyg.
Använder jag DuckDuckGo under rysk landsändelse så hittar jag massor men inget på ryska, allihopa träffarna är likadana som googles dvs alldeles för många.

Nej enligt Accuweather så var det +22 C och soligt den 22 Aug. Alltså kanonväder för att ha varit så långt norrut, länk här:
https://www.accuweather.com/en/ru/kandalaksha/289427/august-weather/289427

Slår man fram kartan och bilder så syns det att det är förmodligen Kola-halvöns bäst skyddade hamn
alla kategorier. Inget tundralandskap alldeles vid hamnen.
Finns ingen notering om dåligt väder den 22 augusti där.

Försökte få fram väderhistoriken på Windy men nu vet jag inte vart de har flyttat
den funktionen.
Murmansk kanske inte hade någon torrdocka ledig heller ?
Citera
2024-09-25, 07:59
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Försökte söka på ryska medier Russia today Tass osv, men hittar inget alls om detta fartyg.
Använder jag DuckDuckGo under rysk landsändelse så hittar jag massor men inget på ryska, allihopa träffarna är likadana som googles dvs alldeles för många.

Nej enligt Accuweather så var det +22 C och soligt den 22 Aug. Alltså kanonväder för att ha varit så långt norrut, länk här:
https://www.accuweather.com/en/ru/kandalaksha/289427/august-weather/289427

Slår man fram kartan och bilder så syns det att det är förmodligen Kola-halvöns bäst skyddade hamn
alla kategorier. Inget tundralandskap alldeles vid hamnen.
Finns ingen notering om dåligt väder den 22 augusti där.

Försökte få fram väderhistoriken på Windy men nu vet jag inte vart de har flyttat
den funktionen.
Murmansk kanske inte hade någon torrdocka ledig heller ?
Tack för det utförliga svaret, då inväntar jag svar ifrån vart Menea fått sina uppgifter ifrån, då Menea konsekvent hävdat att det var dåligt väder när båten lämnade hamn och fick sina skador.
Citera
2024-09-25, 08:59
Medlem
ReedMes avatar
Amber II verkar återgå till Rotterdam, där hon utgick ifrån när hon kom Ruby till undsättning utanför Bergen.

Hack i häl på Ruby, ligger nu en annan malta-registrerad bogserbåt, Opal. Men hon har slutdestination La Spezia i Italien.
Citera
2024-09-25, 09:30
Medlem
Amber II har ju liksom passerat inloppet till Rotterdam nu, så skulle tro att de snart ändrar destination på MarineTraffic.
Opal som nämnts är inte en bogserbåt, utan ett supply ship.
Citera
2024-09-25, 10:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emlaon
Amber II har ju liksom passerat inloppet till Rotterdam nu, så skulle tro att de snart ändrar destination på MarineTraffic.
Opal som nämnts är inte en bogserbåt, utan ett supply ship.
Det står tug på Opal?
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:284483/mmsi:248219000/imo:9489479/vessel:OPAL

Enligt Marinetraffic ligger Amber strax framför Opal? Kanske visar fel?
Amber kansker följer med genom engelska kanalen och vänder tillbaka till Rotterdam sen.

Offshore Support Vessels, also known as Offshore Supply Vessels, are specialty ships designed for operating on the ocean, serving multiple purposes. They can serve as platform support, anchor handling, construction, maintenance, and more. https://www.onesteppower.com/post/what-is-an-offshore-support-vessel-or-osv
Senast redigerad av ReedMe 2024-09-25 kl. 10:26.
Citera
2024-09-25, 10:52
Medlem
Citat:
Man hittar nog inga dykare däruppe som ville dyka i det nollgradiga eller minusgradiga vattnet.
Och som kan inspektera henne.

De måste fram med en hel dykbåt med supportteam och ligger man då långt utanför kusten
så ångar man nog bara på om vädret och vågorna är beskedliga.

Dvs man ligger inte och driver och inväntar dykare om vädret kan försämras.
Tror inte att ryssarna har så många dykare däruppe i beredskap.

September brukar vara den bästa månaden däruppe.
De kan ändå ränna på isflak eller isberg om det vill sig illa, särskilt då nattetid förstås.

Klart det finns dykare i Murmansk. Där ligger några av Rysslands största marina anläggningar. Roslyakovo (vid Murmansk) har Rysslands största torrdocka. Det som inte kan fixas där kan inte fixas heller i Tromsö.
Citera
2024-09-25, 11:00
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Man hittar nog inga dykare däruppe som ville dyka i det nollgradiga eller minusgradiga vattnet.
Och som kan inspektera henne.

De måste fram med en hel dykbåt med supportteam och ligger man då långt utanför kusten
så ångar man nog bara på om vädret och vågorna är beskedliga.

Dvs man ligger inte och driver och inväntar dykare om vädret kan försämras.
Tror inte att ryssarna har så många dykare däruppe i beredskap.

September brukar vara den bästa månaden däruppe.
De kan ändå ränna på isflak eller isberg om det vill sig illa, särskilt då nattetid förstås.
Det är 8,4 grader i havet vid Murmansk idag och naturligtvis finns det dykare att tillgå snabbt och lätt om så behövs.
Citera
2024-09-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hade inte det varit ganska taskigt mot den ukrainska besättningen?

Varför skulle Ukrainare lasta och åka från Ryssland?
Citera
2024-09-25, 11:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför skulle Ukrainare lasta och åka från Ryssland?
Inte fan vet väl jag, men nu är besättningen iaf ukrainsk med undantag för en syrier eller om han var libanes, minns inte.
Citera
2024-09-25, 12:07
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn

Det jag beskriver är utifrån den olycksrapport som tidningen Norflys fick ta del av genom MV Ruby's kapten. Det fanns beskrivet i Norflys den 6 september
samt för mig genom forumet gCaptain.
Att förhållandena var goda. Att sikten var god även om grundstötningen skedde tidigt på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in