Citat:
Ursprungligen postat av
Tratten52
Det måste vara ett guldläge för Kineserna att komma till dukat bord och lägga ett skambud på hela skiten och samtidigt få en biljett in i EU utan att betala tullar.
Men precis som JohnnyDungeon påpekar har de ju en sådan biljett, på bättre ställen än Skellefteå. (Kan inte tänka mig så väldigt många sämre, ärligt talat, förutom kanske Svalbard eller Grönland. Faktum är att Grönland kanske vore ett bättre val eftersom jag tror det finns en del
outbyggd vattenkraft där, till skillnad från i Skellefteå.)
BYD bygger en fabrik i Ungern och jag tror det finns fler exempel, men jag har inte koll på dem. Ungern är till skillnad från Sverige inte ett av Europas mest Kina-fientligt land med en av Europas mest sinofoba befolkningar (tvärtom). Det är ekonomiskt mycket mer dynamiskt och det ligger inte långt ifrån Europas industriella hjärta (hur länge nu det blir kvar), inte 2 grader från polcirkeln uppe i Bottenviken.
Vi återkommer till frågan: Varför skulle Kina vilja ha en batterifabrik uppe i jävla Skellefteå? Svenskar ville ha det av sentimentala och regionpolitiska skäl, som utlänningar inte nödvändigtvis bryr sig om. Dessutom en missbildad sådan som de skulle behöva bygga om från grunden med riktig expertis, och som för evigt kommer vara förknippad med Svergies motsvarighet till Enron?