2024-09-24, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Det spelar ingen roll om det är Flashback eller en tenta – att använda ett slarvigt språk förstärker inte dina argument, och att säga att det inte förbättrar något även om alla skulle gå ut med högsta betyg är en förenkling av hur utbildning faktiskt fungerar. Utbildningens syfte är att ge verktyg för kritiskt tänkande, och även om det finns problem i samhället betyder det inte att utbildning är värdelöst.

Ja, det finns en elit som har mer inflytande i samhället, men att bara klaga och använda grova ord ändrar ingenting. Det är genom utbildning, engagemang och att ta del i samhällsdebatten som man kan påverka. Att avfärda allt som en "liten elit som styr" visar på en ytlig analys av hur politik och maktfördelning fungerar. Om du verkligen vill förändra något, kanske det är bättre att engagera dig aktivt istället för att bara gnälla utan att bidra med lösningar.

Ja,jag har tänkt gå med i ett parti där jag bor.
Jo,utbildning,men det går långsamt och de väl utbildade lyckas ändå inte påverka de högsta hönsen.
Citera
2024-09-24, 16:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Att påstå att svar som ges snabbt eller enligt ett visst format automatiskt betyder att de är felaktiga är en förenkling som inte håller i sak. Vad som spelar roll är om svaret är baserat på fakta, oavsett hur snabbt det ges. Och när det gäller din kritik av mänskliga rättigheter och respekt för identitet, så är det helt klart att respekten för en persons könsidentitet är en grundläggande del av de mänskliga rättigheterna och respekten för individens värdighet. Det är inte jämförbart med att påstå att någon skulle vara Napoleon – vi talar om människors verkliga och djupt kända upplevelser av sitt eget kön.
Svarar du inte själv, är du förstås en bluff.
Men i de flesta fall är könsidentitet bara psykiskt. Om någon verkligen tror att han är Napoleon, tror han väl det på samma sätt. Varför ska jag behöva respektera det. Skulle det var nåt i biologin som får honom att göra det, blir det samma sak. Är man verkligen en katt om man anser sig vara det?

Svaren är bara påståenden och undvikande, kanske till och med lögner. Som tramset om mänskliga rättigheter. Har ingen grund i verkligheten. Fakta är inte något man hittar på.

Citat:
1. Mänskliga rättigheter och identitet: Enligt internationella standarder, inklusive FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, ska individer respekteras för vem de är. Det betyder inte att man tvingas "respektera" uppenbara lögner, men könsidentitet är inte en lögn – det är en erkänd del av individens rätt att definiera sig själv.

2. Statistik om grupper: Det är sant att man kan titta på statistik och göra generaliseringar om olika grupper, men du måste vara försiktig med hur du tolkar dessa siffror. Att säga att en viss grupp är mer benägen att begå brott kan vara farligt om det inte sätts i sitt rätta sammanhang. Statistiken visar tydligt att socioekonomiska faktorer ofta spelar en större roll i brottslighet än etnicitet eller invandringsbakgrund.

3. Islam och tolkning: Din syn på islam är förenklad. Islam har en lång tradition av tolkning, där olika skolor har olika syn på teologiska och juridiska frågor. Det är felaktigt att säga att det bara finns en tolkning av islam, och det är därför vi ser olika former av islamisk rättspraxis i världen, från mer liberala till mycket konservativa.

4. Kriminalitet och socioekonomi: Att hävda att kriminalitet orsakar fattigdom och inte tvärtom är en bakvänd förklaring som saknar stöd i forskningen. Fattigdom, marginalisering och bristande utbildning är starkt kopplade till högre kriminalitet, och det är väl etablerat inom sociologin och kriminologin att dessa faktorer skapar miljöer där brottslighet frodas.

5. Intelligens och grupper: Påståendet om att vissa etniska grupper är mer intelligenta än andra baseras på missbruk av data och speglar en rasistisk uppfattning som inte stöds av modern forskning. Intelligens är komplex och påverkas starkt av miljö, utbildning och andra faktorer, inte enbart genetiska.

Du kan fortsätta hävda att det du säger är fakta, men de mänskliga rättigheterna handlar just om att respektera alla människor, inklusive deras åsikter och identiteter, så länge det inte skadar andra. Kritik är tillåten och välkommen, men den måste vara baserad på fakta och inte på generaliseringar och fördomar. Att kalla någon "antidemokrat" för att de står upp för mänskliga rättigheter är ett grundlöst påstående.

Och nej, jag behöver inte svara långsamt för att det ska vara korrekt. Snabba svar kan också vara välgrundade och faktabaserade.

Jag fick lära mig i skolan att skriva snabbt, vill du träffas kan jag lära dig hur man gör. Skulle det minska din oro?
Hoppas svaret var lagom långsamt denna gång😁
1. Internationell standard. Pfft. Hänvisa till de mänskliga rättigheterna och visa var det står.

2 Socioekonomiska faktorer. Är det det enda du har. Kan du förklara varför inte alla inom samma socioekonomiska grupper blir kriminella? Även varför det skiljer sig mellan grupper med samma socioekonomiska bakgrund. Eller har det egentligen med vilken kultur man lever i?

3. Men deras rättspraxis följer inte islam. Du blandar ihop saker. Varför försvarar du en totalitär religion?

4. Se svar 2.

5. Nej det är inte missbruk av data. Vem som helst som har ögon att se med, kan se det själva genom att betrakta hur det ser ut i verkligheten.

Det du säger om mänskliga rättigheter är inte sant. Du behöver hänvisningar som visar det. Står de verkligen något om att skada? Det du säger om andras identitet kommer inte från de mänskliga rättigheterna, utan liberalismen. Men de går att vända på det. Man har rätt att leva som man vill. Men man har inte rätt att tvinga på andra det. Vilket man gör idag. Tvärt emot liberalismen. Det är illiberalt, antidemokratiskt och totalitärt.

Finns inget jag sagt som inte baserar sig på fakta, faktiskt. Du kommer med andra påståenden, men som förstås går att kritisera utifrån att de ska vara några sanningar. Vilket jag har visat att jag kan. Att jag kan tänka kritiskt.

Men man kan se det så här, trots att du pratar om demokrati, så är du antingen själv indoktrinerad i det och tror faktiskt på det, eller så försöker du själv indoktrinera andra i det, avsiktligt. Men inte nåt som visar att du kan tänka kritiskt har du visat upp. Tvärtom försvarar du bara dogmerna.

Dina svar var uppenbart AI genererade.
Senast redigerad av EnCarte 2024-09-24 kl. 16:52.
Citera
2024-09-24, 17:03
Medlem
Absolut, det räcker inte att arbetslivet och allmänt vuxenlivet gör samma sak.
Citera
2024-09-24, 17:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Ville ”man” döda fritänkande/själen och frihet så vore nog ett av de effektivaste sätten att helt enkelt lägga ner skolan - gärna i kombination med att man tar bort Main stream media. Sen är det bara att vänta några generationer så är vi nog snart tillbaka på en nivå av analfabeter som lyder sin husbonde (”eliten” som de brukar kallas) och första bästa präst eller Newage-guru slaviskt…

Skolan är förstås långt ifrån perfekt - det kan den nog aldrig bli för alla, men folk som tror vi skulle klara oss bättre utan bildning, eller att skolan är till för att vi ska sluta tänka fritt, ja de har nog inte tänkt igenom det här särskilt väl….
Citera
2024-09-24, 17:20
Medlem
Oavsett vilka politiska eller religiösa krafter som styr så kommer skolan alltid ha vissa vinklingar och lära ut vad som anses vara rätt och fel. När jag gick på lågstadiet läste läraren ofta ur bibeln för oss och hon var själv väldigt kristen. Men inte blev jag kristen för det. Att tänka självständigt sitter väl i ens egen intelligens hur mottaglig man är för propaganda mm.
Citera
2024-09-24, 17:40
Medlem
UltimateShipIIs avatar
På något sätt föreställer jag mig att TS och de andra fritänkarna föreställer sig en värld utan skola såhär:

"Jag kan göra vad jag vill hela dagarna, bara spela dataspel, vejpa och surfa på nätet."

medan verkligheten utan skolan snarare skulle vara:

"Så snart jag var gammal nog att hålla i en högaffel fick jag börja jobba tio timmar per dag på farsans gård, tills jag var 12 och de sparkade ut mig och jag fick jobba som dräng för en lön av brännvin och småslantar för att slutligen frysa ihjäl i ett dike."

Skolan är långt ifrån perfekt, men de av oss som inte låg och grät i fosterställning när vi fick se multiplikationstabellen klarade även av att lära oss kritiskt tänkande.
Citera
2024-09-24, 17:46
Medlem
Du har viktiga poänger men skolan kan ju aldrig bli bättre än vad eleverna och lärarna förmår att prestera. Det är ju alla dessa tillsammans som skapar ett "klimat" som kan vara underbart eller ett helvete. Skolan i sig erbjuder ju ändå lunch, lokaler, kunskap, raster osv. Det är ju inte så att eleven sitter still i 8 timmar utan man har ju en massa raster mellan varje lektion.

Nej problemet är snarare alla översittare och mobbning som förekommer i många skolor och som skapar en massa osunda hierarkier.
Citera
2024-09-24, 17:52
Medlem
Ja, du har helt rätt.
Citera
2024-09-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
På något sätt föreställer jag mig att TS och de andra fritänkarna föreställer sig en värld utan skola såhär:

"Jag kan göra vad jag vill hela dagarna, bara spela dataspel, vejpa och surfa på nätet."

medan verkligheten utan skolan snarare skulle vara:

"Så snart jag var gammal nog att hålla i en högaffel fick jag börja jobba tio timmar per dag på farsans gård, tills jag var 12 och de sparkade ut mig och jag fick jobba som dräng för en lön av brännvin och småslantar för att slutligen frysa ihjäl i ett dike."

Skolan är långt ifrån perfekt, men de av oss som inte låg och grät i fosterställning när vi fick se multiplikationstabellen klarade även av att lära oss kritiskt tänkande.

Fel. Kolla upp systemet i Vediska Indien för 6000 år sedan.
Citera
2024-09-24, 18:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du kanske skulle återgå till ämnet som är Är skolan en indoktrineringsmaskin utsedd att döda själen, fritänkandet och friheten? i vart fall om du vill verka seriös.
Den om seriös var lustig.
Det är en till viss del en indoktrineringsmaskin avsedd att förmedla vissa värderingar, som kan skilja under olika tidsperioder och som därigenom kan den hämma fritänkandet och friheten, beroende på vilka värderingarna är. Det handlar inte om att det är avsikten, men kan bli resultatet.

Idag pratar man om liberal demokrati. Men det är problematiskt för det innebär att själva demokratin baseras på vissa liberala åsikter. Så utifrån det, lär man ut dem och som du visade, försöker man även säga att man inte får ifrågasätta vissa åsikter. Är det då bättre än en kommunistisk demokrati? Tyck vad du vill, bara du tycker rätt.

Det finns även vissa vänsterdogmer som framställs som sanningar som skolan faktiskt utgår från. Som att kön är en social konstruktion, som då visar sig genom att man framställer det som att det inte finns biologiska skillnader mellan könen, men som för vem som helst är uppenbara.

Jag menar även att skolan idag är skapad utifrån jämställdhet och utifrån läroplanen kan man nog säga att om man läser mellan raderna, ska eleverna indoktrineras i det. Det visar sig på nationella proven, där pojkar får bättre resultat än deras betyg visar. Så ett visst förtryck av pojkar finns från många lärare utifrån den.

Sen påverkas olika människor olika av indoktrinering. Men för de som känner sig förtryckta, kan man nog säga att det är själsdödande också.
Citera
2024-09-24, 18:05
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Någon skrev att skolans uppgift är att "skapa idioter som tror att dom är smarta".
Det stämmer ganska bra med hur skolan fungerar.

Verkligen!! en individ som tror sig besitta sanningen äter lättare upp sanningen som serveras utan att ifrågasätta.
Citera
2024-09-24, 18:11
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Den om seriös var lustig.
Det är en till viss del en indoktrineringsmaskin avsedd att förmedla vissa värderingar, som kan skilja under olika tidsperioder och som därigenom kan den hämma fritänkandet och friheten, beroende på vilka värderingarna är. Det handlar inte om att det är avsikten, men kan bli resultatet.

Idag pratar man om liberal demokrati. Men det är problematiskt för det innebär att själva demokratin baseras på vissa liberala åsikter. Så utifrån det, lär man ut dem och som du visade, försöker man även säga att man inte får ifrågasätta vissa åsikter. Är det då bättre än en kommunistisk demokrati? Tyck vad du vill, bara du tycker rätt.

Det finns även vissa vänsterdogmer som framställs som sanningar som skolan faktiskt utgår från. Som att kön är en social konstruktion, som då visar sig genom att man framställer det som att det inte finns biologiska skillnader mellan könen, men som för vem som helst är uppenbara.

Jag menar även att skolan idag är skapad utifrån jämställdhet och utifrån läroplanen kan man nog säga att om man läser mellan raderna, ska eleverna indoktrineras i det. Det visar sig på nationella proven, där pojkar får bättre resultat än deras betyg visar. Så ett visst förtryck av pojkar finns från många lärare utifrån den.

Sen påverkas olika människor olika av indoktrinering. Men för de som känner sig förtryckta, kan man nog säga att det är själsdödande också.

Dina argument om att skolan skulle vara en "indoktrineringsmaskin" bygger på en snedvriden uppfattning om hur utbildning fungerar och vad dess mål är. Skolan är inte skapad för att tvinga på någon specifika åsikter, utan för att ge verktyg för kritiskt tänkande, att förstå världen och att utvecklas som självständiga individer. Om du anser att skolan förmedlar vissa värderingar, så är det snarare ett resultat av att utbildning speglar det samhälle vi lever i och de demokratiska värderingar som formar våra lagar och system.

Att du kallar liberal demokrati "problematiskt" visar att du missförstår vad det innebär. Liberal demokrati bygger på principer om yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och jämlikhet. Det innebär inte att man inte får ifrågasätta saker, utan att dessa grundläggande rättigheter skyddas för alla, även för de som vill ifrågasätta systemet.

Dina påståenden om kön som en social konstruktion är en förvrängning. Skolan undervisar om både biologiska och sociala aspekter av kön, och att ignorera den sociala delen är att blunda för hur samhället fungerar. Det är ett faktum att både biologiska och sociala faktorer påverkar hur vi ser på kön och könsroller, och detta speglas i undervisningen. Du säger att skolan "förtrycker pojkar", men detta bygger inte på några bevis, utan på en personlig tolkning av hur läroplanen fungerar.

När du påstår att skolan "dödar själen", säger du egentligen att du inte håller med om vissa värderingar som skolan förmedlar. Men utbildning handlar inte om att hålla med om allt, utan om att lära sig att tänka självständigt och kritiskt. Om du känner att du inte får ifrågasätta, är det troligt att du blandar samman att bli utmanad i dina åsikter med att bli tystad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in