2024-08-27, 22:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Kaffe ger mig ont i nacke/huvud, det gör aldrig energidryck. Undrar verkligen varför. Sedan blir man varm av energidryck men inte av kaffe. Kanske av taurinet?
Citera
2024-08-27, 22:43
Medlem
patriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har kommit bort lite från Celcius. Men jag skulle vilja berätta att jag överdoserade koffein vid två tillfällen vid motionslopp.

En gång vid Falkenbergs Stadslopp drack jag innan loppet rejält med starkt kaffe men sedan for djävulen in i mig och jag fortsatte med en burk "Flying Horse" och avslutade med "Red Bull". Jag for iväg som en raket och vid 3 km låg jag på personligt rekord men vid 6 km fick jag börja jogga. Jag var god för 38 minuter på milen men kom i mål på svaga 43 minuter.

Några år därefter sprang jag Änglamilen i Ängelholm och det var 27 grader varmt. Före loppet bälgade jag i mig kaffe men jag drack också vatten. Uppdrogningstid 35 minuter. Första två kilometrarna rusade jag förbi alla fotbollspelare och dameliten men även denna gång helt slut vid 6 km.

Vid målgång svettades jag inte, en sjukvårdare tittade på mig och förde mig in i skuggan.

Jag menar det är lurigt med koffein, allra helst om det är varmt. Men nu diskuterar vi Celcius, jag har som sagt provat det men känner inga effekter. Man skall alltid prova sig fram för mycket är individuellt.

Mycket möjligt p.g.a Vätskebrist. Gäller att dricka mycket vatten och ta en eventuell resorb när man dricker Celcius och diverse energidrickor.

Gillar Celcius, men blir personligen mer pigg av det naturliga koffeinet som Kaffe har.
Citera
2024-08-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Mycket möjligt p.g.a Vätskebrist. Gäller att dricka mycket vatten och ta en eventuell resorb när man dricker Celcius och diverse energidrickor.

Gillar Celcius, men blir personligen mer pigg av det naturliga koffeinet som Kaffe har.

Tror också jag fick vätskebrist vid dom två värmeloppen jag relaterat till. Vid sista tillfället drack jag ändå vatten. Koffeinet piggade upp till den grad att jag bara rusade på besinningslöst.

Men jag har varit i många lopp där allt har klaffat.

Jag blir också mer pigg av kaffe än energidrycker, kicken från energidrycker är så kortvarig.

Taurin som fanns i Red Bull har också en uppiggande effekt men jag har sett varningar.
Citera
2024-08-27, 23:56
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det där var ju lite spännande. Hur beräknar du koffeinhalten för kaffe? Spelar det in om det är typ nescaffe eller brygg etc? Kanske dum fråga men står koffeinhalten angiven på kaffepaketen och hur anges den i så fall?

Jag vet att tråden handlar om energidryck men det skulle vara intressant med en referens.
Man brukar väl säga ungefär 100 mg per kopp kaffe? Apoteken säljer tabletter med 100 mg koffein och påstår att en tablett motsvarar ungefär en kopp kaffe.

200 mg koffein är standardtabletten i butiken som säljer kosttillskott förresten. De brukar gå bra att dela.
Citera
2024-08-28, 08:52
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Finns det någon "bra" energidryck?
det finns det den vanliga monster som är svart,grön den älskar jag dock innehåller den socker. sen red bull kan också vara rätt gott.
Citera
2024-08-28, 11:19
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
det finns det den vanliga monster som är svart,grön den älskar jag dock innehåller den socker. sen red bull kan också vara rätt gott.

Ok för att det smakar gott. Jag menar snarare: är energidryck nyttigt?

Tobak och alkohol kan ju också ses som trevliga. Men de är inte nyttiga för folkhälsan.
Citera
2024-08-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det ät bättre att ta en stor kopp starkt kaffe med mjölk. Billigare med.

Mjölk i kaffe gör att kroppen tar upp koffeinet sämre, dessutom är det inte lika gott som en slät kopp. I övrigt har du rätt.

Men om jag behöver en ordentlig koffeinskjuts är det 700mg i tablettform som gäller.
Citera
2024-08-28, 12:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Mjölk i kaffe gör att kroppen tar upp koffeinet sämre, dessutom är det inte lika gott som en slät kopp. I övrigt har du rätt.

Men om jag behöver en ordentlig koffeinskjuts är det 700mg i tablettform som gäller.

Så är det. Använde koffeintabletter som snacks under mina universitetsstudier, så det är intet nytt för mig. Har mjölk i kaffet för magens skull, tidigare om åren utan..
Citera
2024-08-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak

700 mg är en mycket hög dos. Jag tar själv 4 koppar kaffe och beräknar det till 450 mg, ibland går jag upp till 500 mg.

Jag blir skakig i kroppen om jag överskrider 500 mg. Vill man ha extra träningseffekt så bör man vara igång med träningen senast 45 minuter efter sista koppen.
Citera
2024-08-31, 12:43
Medlem
DragforADHDs avatar
idag ska jag till affären och köpa några Celsius
Citera
2024-08-31, 15:15
Medlem
DragforADHDs avatar
köpte 2 Celsius en Jungle Vibe och en Orange Rush.
hoppas bara på att dom är goda nu, första gången jag testar det nu. aldrig provat tidigare
Citera
2024-09-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Hej, ja som rubriken säger är Celsius en bra energidryck?

Har inte provat den själv, men har dock sett att andra dricker det.

Någon som har provat den och vad är eran erfarenhet kring den?

👎
Säljs dyrt med marknadsföring. Rena skräpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in