2024-09-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag fick i förmiddags ett sms från "Amazon", skrivet på svenska, seriöst formulerat, inga stavfel och grammatiskt korrekt, där de erbjöd mig att jobba hemifrån (vilket jag redan gör) för fina pengar, de sökte såväl deltid- som heltidspersonal. Mobilnumret började med +15 dock. Vet inte från vilket land sms:et kom. Men TS kan ju kontakta Amazon!

Låter lite oseriöst att skicka ut sms, antagligen ett massutskick. Sånt sysslar bedragare med. Så antagligen är det fake.

Ett stort bolag som Amazon behöver inte göra sånt.

Och varför skulle det skickas från ett nummer som kommer från Australien/Papua New Guinea?
Senast redigerad av korvstofft 2024-09-24 kl. 13:03.
Citera
2024-09-24, 13:02
Medlem
Jantejantejantes avatar
Att jobba hemifrån är väl rätt skönt att kunna göra, dock så brukar det backfira som fan på folks psykiska hälsa. Vi är inte skapta för att sitta stilla i ett rum framför en skärm i över 6-7 timmar. Dessutom så har jag märkt bland alla mina bekanta att det slackas rätt friskt med jobb hemifrån, nästan till den punkten att de ligger efter med jobb.
Citera
2024-09-24, 13:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Låter lite oseriöst att skicka ut sms, antagligen ett massutskick. Sånt sysslar bedragare med. Så antagligen är det fake.

Ett stort bolag som Amazon behöver inte göra sånt.

Ja, kände väl lite så jag med. Dessutom har jag för mig jag läste att Amazon skulle skära ner på personal (främst de som jobbade just hemifrån). Möjligt att detta gällde folk i USA, minns inte. Men för en gångs skulle var den här typen av SMS riktigt seriöst formulerat, ett väldigt långt SMS där de utförligt berättade om ens olika möjligheter till extrajobb, osv.
Citera
2024-09-24, 13:29
Medlem
Crejzis avatar
Utbilda dig till något som efterfrågas, eller nöt på något tills dina skills blir över genomsnittet.
Till exempel programmerare, grafisk designer, något inom marknadsföring.
Helst något du kan göra framför datorn.
Sätt upp en portfolio med dina projekt.
Starta ab/enskild firma. Hitta kunder, gör några projekt gratis/kompispris till att börja med för att fylla upp din portfolio. Höj ditt pris efter ett tag eller sök vanligt jobb inom din bransch med krav på remote nu när du har erfarenhet och avklarade projekt.

Frågor på det?
Citera
2024-09-24, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Man kan inte klicka i distansarbete på någon söksida.

LinkedIN - där kan du "bocka i" remote i jobbsök.

Min erfarenhet är att det gällde att hänga kvar under COVID då hemarbete infördes samt ha en närmsta chef som tillät hemmajobb samt hur bra man är rent ut sagt. Men innan COVID var det helt otänkbart att jobba hemma, även inom det tech-bolag jag var på. Även om alla sitter i Teams möten på kontoret och chattar med varandra över Teams fast man sitter 2 stolar från varandra. Handlar bara om att det är enklare för chef att "ha koll".

Vi har som officiellt krav att vara på plats 3 dagar i veckan men i verkligheten sker det ej. Vi har extremt kunniga tekniker, liknande NFC här i tråden tex, som kan göra som dem vill sålänge dem presterar. Dem flesta är dock ibland på kontoret men vi har folk som verkligen sitter i sina stugor ute i skogen på 100%, men dem levererar och är mer värdefulla än sälj, marknad och chefer kombinerat. Som att jämföra en kirurg vs en löne-administratör på sjukhus.

När du kallar en Intune admin för "credential manager" är roligt, men också bra det visar att normalt folk har 0% koll på IT på riktigt så mitt område är rätt säkert det med. Vi riktiga tekniker ser direkt om någon fejkar eller inte, bara att sätta dem framför ms admin page/ad och be dem utföra en enkel helpdesk uppgift.

Men att komma som en lägre tjänst eller helt ny och begära 100% hemarbete tror jag inte hade fungerat, men jag sitter ej i rekryterande position.

Trenden i Sverige och USA är att få tillbaka folk på kontoren. Amazon tex:
https://www.cnbc.com/2024/09/16/amaz...ys-a-week.html

Det ger 2 fördelar.

1. Företagen räknar med att viss personal kommer att sluta, detta är målet. Men att offentligt gå ut med att man sparkar folk är dåligt, därför kräver man tillbakagång till kontor istället.
  2. Företaget har lån i fastigheten och ägaren vill se att den används för att kunna fortsätta sälja kontorsbyggnader så att inte hela den marknaden kraschar.

Jag tror helt enkelt att du inte är så attraktiv på arbetsmarknaden som du tror, du låter som en knegare som vill sätta dit folk i tråden. Du kallar dig "akademiker" men ingen akademiker uttrycker sig så, utan dem skulle nämna sitt område, tex biolog eller annat.
Senast redigerad av Angles5485 2024-09-24 kl. 14:23.
Citera
2024-09-24, 14:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Jag söker efter arbete på distans 80-100%, arbete hemifrån, remote osv.
Var hittar man de jobben ? Man kan inte klicka i distansarbete på någon söksida. Antingen får man med för mycket eller för lite.

se.indeed.com
monster.se
jobbsafari.se
arbetsformedlingen.se/platsbanken
jobb.blocket.se
www.linkedin.com/jobs

Jobb där man är på kontoret 1 dag i veckan (max) eller 2 dgr i månaden tex.
Linkedin har Hybrid, Remote och On-Site. Sätt det i den högra rutan upptill och sök så kan du sedan utöka till Hybrid + Remote till exempel.
Citera
2024-09-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Ja möten är det nästan varje dag, dock har jag ingen kamera. Det är inte så vanligt att tekniker använder kamera, det är mest management som använder sånt. Du får nog utveckla vad du menar med akademiker. Att du bara säger att du är akademiker får oss andra att tro att du studerat könsteori eller nåt HBTQ-trams, och då kan du lika gärna börja om med studierna. Tänk såhär att du behöver något som genererar pengar. Om det inte genererar pengar så kommer du bli runtbossad, för om du säger emot så är det lätt att byta ut dig. Om du genererar hälsa eller lycka skiter ett företag i då dom vill gå med vinst, endast.
tack . förstår
känner till det. har högskolestudier som kräver höga betyg 4 år+
Citera
2024-09-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angles5485
LinkedIN - där kan du "bocka i" remote i jobbsök.

Min erfarenhet är att det gällde att hänga kvar under COVID då hemarbete infördes samt ha en närmsta chef som tillät hemmajobb samt hur bra man är rent ut sagt. Men innan COVID var det helt otänkbart att jobba hemma, även inom det tech-bolag jag var på. Även om alla sitter i Teams möten på kontoret och chattar med varandra över Teams fast man sitter 2 stolar från varandra. Handlar bara om att det är enklare för chef att "ha koll".

Vi har som officiellt krav att vara på plats 3 dagar i veckan men i verkligheten sker det ej. Vi har extremt kunniga tekniker, liknande NFC här i tråden tex, som kan göra som dem vill sålänge dem presterar. Dem flesta är dock ibland på kontoret men vi har folk som verkligen sitter i sina stugor ute i skogen på 100%, men dem levererar och är mer värdefulla än sälj, marknad och chefer kombinerat. Som att jämföra en kirurg vs en löne-administratör på sjukhus.

När du kallar en Intune admin för "credential manager" är roligt, men också bra det visar att normalt folk har 0% koll på IT på riktigt så mitt område är rätt säkert det med. Vi riktiga tekniker ser direkt om någon fejkar eller inte, bara att sätta dem framför ms admin page/ad och be dem utföra en enkel helpdesk uppgift.

Men att komma som en lägre tjänst eller helt ny och begära 100% hemarbete tror jag inte hade fungerat, men jag sitter ej i rekryterande position.

Trenden i Sverige och USA är att få tillbaka folk på kontoren. Amazon tex:
https://www.cnbc.com/2024/09/16/amaz...ys-a-week.html

Det ger 2 fördelar.

1. Företagen räknar med att viss personal kommer att sluta, detta är målet. Men att offentligt gå ut med att man sparkar folk är dåligt, därför kräver man tillbakagång till kontor istället.
  2. Företaget har lån i fastigheten och ägaren vill se att den används för att kunna fortsätta sälja kontorsbyggnader så att inte hela den marknaden kraschar.

Jag tror helt enkelt att du inte är så attraktiv på arbetsmarknaden som du tror, du låter som en knegare som vill sätta dit folk i tråden. Du kallar dig "akademiker" men ingen akademiker uttrycker sig så, utan dem skulle nämna sitt område, tex biolog eller annat.
nu handlar inte tråden om mig men det är lugnt. har 4 år+ på högskola där du inte skulle komma in så jag kommer alltid klara mig.
Nu skulle vi reda ut det här med distansarbete. För mig personligen är det en viktig bit av familjeskäl. Kan tillägga att jag är gen X
F ö allt du skriver make sense. intressant !
Citera
2024-09-24, 15:11
Medlem
Citat:
Jag söker efter arbete på distans 80-100%, arbete hemifrån, remote osv.
Var hittar man de jobben ? Man kan inte klicka i distansarbete på någon söksida. Antingen får man med för mycket eller för lite.

se.indeed.com
monster.se
jobbsafari.se
arbetsformedlingen.se/platsbanken
jobb.blocket.se
www.linkedin.com/jobs

Jobb där man är på kontoret 1 dag i veckan (max) eller 2 dgr i månaden tex.

Jag tror man får göra några hundår på kontor först och visa vad man går för. Gör du det bra kan du börja ställa krav.
Personligen jobbar jag helt på distans med arbetsgrad 70%. Ingen annan på mitt jobb har den friheten, men ingen annan levererar som jag.
Se till att få villkoren nedskrivna på kontrakt bara så att det inte kommer någon ny chef helt plötsligt och kräver något annat av dig.
Citera
2024-09-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag tror man får göra några hundår på kontor först och visa vad man går för. Gör du det bra kan du börja ställa krav.
Personligen jobbar jag helt på distans med arbetsgrad 70%. Ingen annan på mitt jobb har den friheten, men ingen annan levererar som jag.
Se till att få villkoren nedskrivna på kontrakt bara så att det inte kommer någon ny chef helt plötsligt och kräver något annat av dig.
Mkt bra. vågar man fråga om schemaval med 70% ?
Kan meddela att jag helst skulle vilja jobba 80% med lediga onsdagar.
Citera
2024-09-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Linkedin har Hybrid, Remote och On-Site. Sätt det i den högra rutan upptill och sök så kan du sedan utöka till Hybrid + Remote till exempel.
funkar inte så bra. Får upp 21 "distans"-jobb men 80% är Spam jobb utomlands utan anknytning till Sverige. Det ska alltså vara jobb på distans hos svensk arbetsgivare i Stockholm/Göteborg tex eller också en arbetsgivare inom EU som gärna anställer svenskar på distans.
Att hålla på att söka som här i min sökning "distans" som gav 21 jobb söka 15+ distansjobb runt om i Europa/Globalt där kanske ingen egentligen söker nån från Sverige och är intresserad av någon i samma land i första hand blir slöseri med tid.
Citera
2024-09-24, 16:05
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
funkar inte så bra. Får upp 21 "distans"-jobb men 80% är Spam jobb utomlands utan anknytning till Sverige. Det ska alltså vara jobb på distans hos svensk arbetsgivare i Stockholm/Göteborg tex eller också en arbetsgivare inom EU som gärna anställer svenskar på distans.
Att hålla på att söka som här i min sökning "distans" som gav 21 jobb söka 15+ distansjobb runt om i Europa/Globalt där kanske ingen egentligen söker nån från Sverige och är intresserad av någon i samma land i första hand blir slöseri med tid.
Vänstra rutan Remote och sedan kan du skriva Göteborg eller Stockholm i den andra.
Notera att du får upp små boxar där du kan kryssa i olika alternativ hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in