Citat:
Ursprungligen postat av
lillaludret
Man kan inte klicka i distansarbete på någon söksida.
LinkedIN - där kan du "bocka i" remote i jobbsök.
Min erfarenhet är att det gällde att hänga kvar under COVID då hemarbete infördes samt ha en närmsta chef som tillät hemmajobb samt hur bra man är rent ut sagt. Men innan COVID var det helt otänkbart att jobba hemma, även inom det tech-bolag jag var på. Även om alla sitter i Teams möten på kontoret och chattar med varandra över Teams fast man sitter 2 stolar från varandra. Handlar bara om att det är enklare för chef att "ha koll".
Vi har som officiellt krav att vara på plats 3 dagar i veckan men i verkligheten sker det ej. Vi har extremt kunniga tekniker, liknande NFC här i tråden tex, som kan göra som dem vill sålänge dem presterar. Dem flesta är dock ibland på kontoret men vi har folk som verkligen sitter i sina stugor ute i skogen på 100%, men dem levererar och är mer värdefulla än sälj, marknad och chefer kombinerat. Som att jämföra en kirurg vs en löne-administratör på sjukhus.
När du kallar en Intune admin för "credential manager" är roligt, men också bra det visar att normalt folk har 0% koll på IT på riktigt så mitt område är rätt säkert det med. Vi riktiga tekniker ser direkt om någon fejkar eller inte, bara att sätta dem framför ms admin page/ad och be dem utföra en enkel helpdesk uppgift.
Men att komma som en lägre tjänst eller helt ny och begära 100% hemarbete tror jag inte hade fungerat, men jag sitter ej i rekryterande position.
Trenden i Sverige och USA är att få tillbaka folk på kontoren. Amazon tex:
https://www.cnbc.com/2024/09/16/amaz...ys-a-week.html
Det ger 2 fördelar.
- Företagen räknar med att viss personal kommer att sluta, detta är målet. Men att offentligt gå ut med att man sparkar folk är dåligt, därför kräver man tillbakagång till kontor istället.
- Företaget har lån i fastigheten och ägaren vill se att den används för att kunna fortsätta sälja kontorsbyggnader så att inte hela den marknaden kraschar.
Jag tror helt enkelt att du inte är så attraktiv på arbetsmarknaden som du tror, du låter som en knegare som vill sätta dit folk i tråden. Du kallar dig "akademiker" men ingen akademiker uttrycker sig så, utan dem skulle nämna sitt område, tex biolog eller annat.