Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Ukrainas drönare har också riktats mot civila mål i ryska städer, t ex Moskva (att det ryska luftvörnet oftast har lyckats skjuta ner dem därvid är en annan sak). Sedan tror jag du har rätt överdrivna uppfattningar om effekten av att Ukraina lyckas spränga en och annan vapendepå. Ryssland har tusentals sådana lager. I en del tidningar kunde man läsa att smällen i Toropets gjorde slut på lika mycket missiler och artillerigranater som Ryssland förbrukar under 1-2 månader, det är förstås rena nyset.
Det är Kievs
ambitioner i fråga om bombande jag talar om, inte vad de konkret lyckas uträtta i dagsläget.
Att jämföra de ryska bombninagrna i Ukraina med t ex Blitzen 1940 (vilket många här uppenbarligen ser framför sig) är löjligt. Under Blitzen dödades hundratals civila varje natt ooh hela gator bombades sönder i ett svep. Det är inte alls vad vi ser i Ukraina nu, men VK2 är ju det enda större europeiska krig som många här i Västeuropa kan relatera till, så de parallellerna frammanas med en gång.
I moskva är det väl kanske en handfull händelser där bostadshus blivit träffade och mestadels så beror det på att ryssarna placerat sitt luftförsvar så att resterna av drönaren kraschar in i bostadshusen när de blir nedskjutna. Så de borde göra som ukrainarna och placera sitt luftförsvar så att när de skjuter ner drönare så kraschar drönare i områden där inte bostadshusen ligger.
Jag vet inte hur många vapenförråd Ryssland har, förmodligen tiotusentals om man inte bryr sig om hur storleken är. Men de här riktigt stora vapenförråden som ligger och pumpar in militär utrustning till fronten är inte så många. Jag såg någon siffra om 24 st totalt i Ryssland, varav 8 stycken inom räckhåll för de vapen som Ukraina förfogar över just nu. Så det är redigt med problem som uppstår när de här största vapenförråden förstörs. Vi bör se effekten framåt vintern för det är ändå flera veckors leveranstid från förråd till fronten.
Ännu så är ww2 och även ww1 mycket blodigare än kriget Ukraina/Ryssland. Men Ukraina/Ryssland är å andra sidan på väg att bli ett av de blodigare krigen sedan dess. Vi vet inte vilka siffror vi ska tro på än, men någonstans mellan 60.000 - 1,5 miljoner har stupat i både Ukraina och Ryssland. Ska man tro de värsta siffrorna så hamnar man väl på 2,1 miljoner döda nu då om man räknar in siffrorna för båda sidorna. Mildaste siffrorna blir då isåfall 120.000 döda på båda sidorna.