2024-09-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Skulle inte säljas om inga katter gillade det? 🤔

Nej...många provar nog eftersom det är så mycket snack om hur bra och svensk Mjau är. Ger man bara Mjau från första början och inget alternativ så kanske katten äter det.

Jag tror personligen att köttbitarna i Mjaus portionspåsar är för små. Whiskas våtfoder har samma problem. I Latz och Gourmet Duo är köttbitarna köttigare och det gillar våra katter.
Citera
2024-09-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Min katt föredrar torrfoder. Sen människoföda där har han väldigt speciella preferenser det enda i blötfoder är gourmet som uppskattas.

Han äter inte lamm eller gris, men äter lammfett och prosciutto

Äter inte fläskfärs eller nötfärs, men blandfärs, äter skinn på lax men inte kött, all vit fisk o tuna på burk o filé samt skaldjur som räkor, kräftor gr ner men inte musslor, krabba o hummer.

Grädde, keso, mjölk, fil, men inte yoghurt eller kvarg,

Hmm...ett gott råd är att sluta ge katten all den människomaten du räknar upp. Han mår säkert bra just nu men får han för mycket av t.ex. salt kan han få njurproblem. Katter kan äta räkor men bör inte få mer än max tre stycken pga natrium-innehållet och de ska äta det sällan. Prosciutto och tonfisk innehåller också mycket salt.
Ett gott råd bara, sen gör du ju som du tycker..
Citera
2024-09-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Mina katter rörde inte ens dessa produkter. Tittar man i innehållsförteckningen förstår man dem. Knappt något kött alls.

Jaså? Jag trodde Mjau hade högt protein-innehåll? Vilken blötmat gillar dina katter mest?
Citera
2024-09-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blommlsd
De jag haft och den jag har nu har alltid ätit mjau.

Nu kör jag blandad mjau och barf som huvudföda förutom sorkar hon tar.
Eukanuba torrfoder som godis vilket hon är galen i.

Där ser man. Låter väldigt nyttigt
Citera
2024-09-24, 11:15
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Hmm...ett gott råd är att sluta ge katten all den människomaten du räknar upp. Han mår säkert bra just nu men får han för mycket av t.ex. salt kan han få njurproblem. Katter kan äta räkor men bör inte få mer än max tre stycken pga natrium-innehållet och de ska äta det sällan. Prosciutto och tonfisk innehåller också mycket salt.
Ett gott råd bara, sen gör du ju som du tycker..

Har får inte prosciutto längre men det är för jag äter det. Oftast får han lax skinn, kycklinglever och vit fisk så de e nog lugnt dör han så dör han, då ordnar jag en ny,

Kan det du skriver redan
Citera
2024-09-24, 13:02
Medlem
blommlsds avatar
Citat:
Där ser man. Låter väldigt nyttigt
Ja hon mår nog bra

Tycker det blir mycket mindre risk för övervikt och massa extra hull när man är strikt med torrfoder eller inte ger alls.

Men tråkigt att dina inte äter mjau. är ju bara animaliska ingredienser
Citera
2024-09-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blommlsd
Ja hon mår nog bra

Tycker det blir mycket mindre risk för övervikt och massa extra hull när man är strikt med torrfoder eller inte ger alls.

Men tråkigt att dina inte äter mjau. är ju bara animaliska ingredienser

Ja, eller hur? Konstigt också eftersom kattungen borde ha tilltalats av den maten om den ligger så nära den naturliga födan, men istället ville han inte ha den. Jag serverade "Mjau noga utvalt kyckling i sås" häromdagen och där åt han lite men inte i närheten av hur han äter Latz och Whiskas.

Jag tror precis som du att torrfoder lätt ger övervikt så jag håller på att försöka lägga upp en plan för katternas ätande just nu. Vägde dem igår och ska mäta upp mer exakt hur mycket torrfoder de ska få i förhållande till hur mycket blötmat de får för just nu får de blötmat tre gånger om dagen.
Glad att din katt mår bra, det är ju det vi önskar
Citera
2024-09-26, 16:38
Medlem
Svidmyras avatar
Kattmat är i regel dubbelt så dyrt som hundmat men mina katter är inte petiga, de äter det mesta som bjuds. De har ständig tillgång till torrfoder, det de har gillat mest sen de fick smaka de första bitarna i våras är MJAUs för kastrerade ute-/innekatter. Tyvärr finns den största förpackningen bara på 8,5 kg som mest, det verkar som om många kattmatsproducenter inte fattar att det finns kattägare med fler än 1-2 katter. Mjau har ett annan, billigare, foder med större påsar också, men inte av den sort mina katter gillar mest och som håller dem i toppkondition både i hull, pälsar och magar.

Utöver torrfodret käkar den ena egenfångade sorkar och möss också. Båda får också några tinade Mushbullar eller varsin påse konserv av nåt extraprismärke.
Mush är ett bra fryst ”färskt” kattfoder i köttbullestorlek som som säljs påsvis i flertalet djurbutiker. Förutom fryst foder och sånt i burkar och portionspåsar finns tjocka korvar som är för stora för att ta lite av till bara en katt om man inte skär upp dem i skivor och fryser in.
Citera
2024-09-27, 08:56
Medlem
Min ena katt ratar typ all blötmat, särskilt Mjau och Bozita, men är galen i torrfoder. Dock verkar dom jag provat mätta dåligt och det funkar inte med fri tillgång för då käkar han allt och kräks För andra katten funkar Mjau och Bozita, men periodvis.

Slutade med att jag helt gick över till färskfoder, mush. Känns som det blev de bästa här hemma, då äter båda och är mätta och glada. Tycker inte det är överdrivet dyrt heller, 239 kr för 3 kg, men beror ju såklart på vad man jämför med. Mjau och Bozita är ju förhållandevis billigt och då är det klart färskfoder drar iväg prismässigt, men med tanke på näringsinnehåll och piggheten på katterna tycker iallafall jag att det är värt det. Har ju dom som innekatter för sällskapets skull, så är beredd att skämma bort dom lite
Citera
2024-09-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Kattmat är i regel dubbelt så dyrt som hundmat men mina katter är inte petiga, de äter det mesta som bjuds. De har ständig tillgång till torrfoder, det de har gillat mest sen de fick smaka de första bitarna i våras är MJAUs för kastrerade ute-/innekatter. Tyvärr finns den största förpackningen bara på 8,5 kg som mest, det verkar som om många kattmatsproducenter inte fattar att det finns kattägare med fler än 1-2 katter. Mjau har ett annan, billigare, foder med större påsar också, men inte av den sort mina katter gillar mest och som håller dem i toppkondition både i hull, pälsar och magar.

Utöver torrfodret käkar den ena egenfångade sorkar och möss också. Båda får också några tinade Mushbullar eller varsin påse konserv av nåt extraprismärke.
Mush är ett bra fryst ”färskt” kattfoder i köttbullestorlek som som säljs påsvis i flertalet djurbutiker. Förutom fryst foder och sånt i burkar och portionspåsar finns tjocka korvar som är för stora för att ta lite av till bara en katt om man inte skär upp dem i skivor och fryser in.

Bra att dina katter äter det mesta, men tråden handlar om Mjaus blötfoder...antar att om dina katter äter vad som helst så skulle de äta Mjaus blötmat också kanske.
Citera
2024-09-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larimarlo
Min ena katt ratar typ all blötmat, särskilt Mjau och Bozita, men är galen i torrfoder. Dock verkar dom jag provat mätta dåligt och det funkar inte med fri tillgång för då käkar han allt och kräks För andra katten funkar Mjau och Bozita, men periodvis.

Slutade med att jag helt gick över till färskfoder, mush. Känns som det blev de bästa här hemma, då äter båda och är mätta och glada. Tycker inte det är överdrivet dyrt heller, 239 kr för 3 kg, men beror ju såklart på vad man jämför med. Mjau och Bozita är ju förhållandevis billigt och då är det klart färskfoder drar iväg prismässigt, men med tanke på näringsinnehåll och piggheten på katterna tycker iallafall jag att det är värt det. Har ju dom som innekatter för sällskapets skull, så är beredd att skämma bort dom lite

Så din katt som inte gillar blötmat äter ändå Mush? Hur länge räcker 3kg Mush och vilken sort tycker dina katter om bäst? Jag funderar på att prova faktiskt, lite jobbigt om man måste ta sig till en djurbutik varje gång dock...
Citera
2024-09-28, 01:06
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Bra att dina katter äter det mesta, men tråden handlar om Mjaus blötfoder...antar att om dina katter äter vad som helst så skulle de äta Mjaus blötmat också kanske.

Man kan blöta upp torrfoder.. Många katter gillar det bättre än torra bitar men det torra hjälper till att hålla tänderna renare.
Jag uppfattade det som att du ville ha förslag på något annat blötfoder än Mjau (ja, mina katter gillar det också) och därför handlar andra stycket av det jag skrev bl.a. om det utmärkta frysta färskfodret Mush. Dyrt som attan men praktiskt om man kommer ihåg att tina upp bullarna eller kan tina dem i micro. Har man plats i frysen köper man t.ex. 10 förpackningar med prut.

Det går också att göra kattmaten efter eget huvud och kassa. Kokt fisk, köttfärs eller annat kött med mosad kokt potatis och lite till brukar gå ner, dock bör man vara någorlunda insatt i näringslära för att göra egen djurmat. Recept kan man annars hitta på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in