2024-09-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Fisk innehåller en del tungmetaller som inte är bra. Det finns rekommendationer för hur ofta människor kan äta fisk, hur det ser ut för djur vet jag inte.

Sen är det ju så att alla katter inte gillar fisk. Ena katten vi har nu älskar kattmat med fisk, speciellt lax. Den andra lämnar den maten och äter enbart de påsar som innehåller kyckling och oxkött.

Jag tycker ni ska hålla kvar vid torrfodret de har nu och istället variera lite av mjukmaten tills ni hittar nåt de gillar. Torrfodret fyller en viktig funktion som bas, så ha det kvar.

Har ni testat Sheeba Classic blötmat?

Den ena av våra katter gillar heller inte när man bara slänger mjukmaten i skålen och ställer fram. Den vill att vi mosar maten med en gaffel innan.

Den andra bryr sig inte om hur maten serveras alls och skulle nog kunna trycka i sig även kartongen om den hamnade i skålen.

Ja, katter är verkligen olika! Våra katter tycks inte vara så förtjusta i fisk och jag har fått för mig att en av dem inte riktigt tål det men jag är inte säker...tänker testa lite om vår kattunge gillar sorter med fisk eller inte. Just nu håller jag mig till tre olika sorters blötmat för att kattungens mage inte ska flippa men jag vill utöka variationen innan han blir alltför inkörd på dessa sorter.
Vi har inte testat någon form av Sheba faktiskt men det finns massor av olika Sheba på Maxi. Jag vill testa någon form som är såsig eftersom katterna gillar det - är Sheba Classic såsig?
Citera
2024-09-23, 11:51
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Lyckost!

I kattmat väg torrfoder dock inte allt blötfoder
Citera
2024-09-23, 12:00
Avslutad
Citat:
Ja, katter är verkligen olika! Våra katter tycks inte vara så förtjusta i fisk och jag har fått för mig att en av dem inte riktigt tål det men jag är inte säker...tänker testa lite om vår kattunge gillar sorter med fisk eller inte. Just nu håller jag mig till tre olika sorters blötmat för att kattungens mage inte ska flippa men jag vill utöka variationen innan han blir alltför inkörd på dessa sorter.
Vi har inte testat någon form av Sheba faktiskt men det finns massor av olika Sheba på Maxi. Jag vill testa någon form som är såsig eftersom katterna gillar det - är Sheba Classic såsig?

Sheeba Classic (pate) har fast mjuk konsistens med lite sås.
Sen finns Sheeba Classic med bitar som har mer sås.

De ser ut så här:
https://www.willys.se/produkt/Selection-Kyckling-och-Kalkon-Sas-101220567_ST
Senast redigerad av RollonHomie 2024-09-23 kl. 12:03.
Citera
2024-09-23, 12:25
Medlem
Citat:
Vilken sorts Mjau? Får de annan mat också eller kör du bara med Mjau?

Mjau i gele i påsar.

Han får torrfoder också, men blötmaten brukar vara uppäten när det är dags för nästa påse.
Citera
2024-09-23, 13:02
Medlem
Mina katter ratade Mjau rakt av.
Käkar helt ok med Latz/Felix.
Basfödan är dock torrfoder eftersom de ändå dricker bra med vatten.
Citera
2024-09-23, 13:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Bara Mjau för min katt, går hur bra som helst. Inget torrfoder och inget vatten.
Ingen ny mat förrän den gamla är uppäten.

Inget vatten? Hahah va fan
Citera
2024-09-23, 13:54
Medlem
Skulle inte säljas om inga katter gillade det? 🤔
Citera
2024-09-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Blötfoder innehåller ju iofs vatten, men de kan nog behöva lite extra, särskilt på sommaren. Stackarna kan få elektrolytrubbningar om de torkar ut.
Citera
2024-09-23, 14:43
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Inget vatten? Vad i helvete

Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Ursäkta va? Visst de får viss vätska från våtfoder, men en skål med friskt vatten bör alltid stå framme. Får en katt vätskebrist så kan det bl.a. bli problem med njurarna och urinträngning.

Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Jävla djurplågare!

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Har aldrig sett honom dricka vatten, inte ens när det är som varmast på sommaren. Hade skålar på alla möjliga ställen de första åren. Slutade ställa fram skålen för ett tag sedan, men för all del, nu har jag ställt fram den igen.

Citat:
Antar att du matar katten väldigt sällan då...?
Tre gånger om dagen.
Citera
2024-09-23, 15:03
Medlem
Liberationfronts avatar
Min katt föredrar torrfoder. Sen människoföda där har han väldigt speciella preferenser det enda i blötfoder är gourmet som uppskattas.

Han äter inte lamm eller gris, men äter lammfett och prosciutto

Äter inte fläskfärs eller nötfärs, men blandfärs, äter skinn på lax men inte kött, all vit fisk o tuna på burk o filé samt skaldjur som räkor, kräftor gr ner men inte musslor, krabba o hummer.

Grädde, keso, mjölk, fil, men inte yoghurt eller kvarg,
Citera
2024-09-23, 15:39
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Min katt föredrar torrfoder. Sen människoföda där har han väldigt speciella preferenser det enda i blötfoder är gourmet som uppskattas.

Han äter inte lamm eller gris, men äter lammfett och prosciutto

Äter inte fläskfärs eller nötfärs, men blandfärs, äter skinn på lax men inte kött, all vit fisk o tuna på burk o filé samt skaldjur som räkor, kräftor gr ner men inte musslor, krabba o hummer.

Grädde, keso, mjölk, fil, men inte yoghurt eller kvarg,

Hahaha lammfett och prosciutto, vilken läckergom alltså!!
Då kan nog gåslever funka också, och ankfett förstås..
Citera
2024-09-23, 15:56
Medlem
Våra två katter äter görna Bozita torrfoder.

I början försökte jag med rawfood men det var de inte speciellt tända på. Efter ett tag gav jag upp och kapitulerade inför faktum att det är torrfoder de gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in