2024-09-24, 12:02
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är inte nödvändigtvis var man sätter pressen som avgör. Det viktiga är att du har ett högt tempo i kroppen, att du klarar det fysiska spelet. Malmös långsamma flumfotboll synades av Sparta Prag (som lyckades i Europa genom att sätta hög press...) på samma sätt som Häckens finlir synades av bl.a Qarabag förra året. Två lag som var för "sköna" för att vara Europakompatibla. Elfsborg däremot fick de storväxta afrikanerna i Sheriff och de storväxta kroaterna i Rijeka att se ut som småpojkar. De gjorde det genom högt tempo och kraftfullt närkampspel.

Vi spelade ju inte långt mot Sparta Prag utan försökte spela vårt egna spel. Det funkade inte. Det funkade däremot bättre mot PAOK, men de var inte lika bra. Vi skulle däremot spelat mer rakt mot Prag. Men de var ett bra lag på flera sätt. De kommer att göra det bra i Champions League. Började med att slå Salzburg med 3-0.

"Högt tempo i kroppen" vet jag inte vad det betyder. Spring snabbt?

Skulle ett svenskt lag spela som Gais i Europa skulle man blotta sig bakåt rätt mycket. Motståndarna skulle ha spelat sig ur den pressen.
Senast redigerad av mishima 2024-09-24 kl. 12:04.
Citera
2024-09-24, 12:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
"Högt tempo i kroppen" vet jag inte vad det betyder. Spring snabbt?
Att du är van att springa mycket och att göra saker snabbt. Motsatsen till Pena mot Sparta Prag. Han hade "lågt tempo i kroppen" och blev helt bortplockad ur matchen när motståndare med högt tempo i kroppen stod på andra sidan.
Citera
2024-09-24, 12:15
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Skulle ett svenskt lag spela som Gais i Europa skulle man blotta sig bakåt rätt mycket. Motståndarna skulle ha spelat sig ur den pressen.
Jag är inte alls säker på det. Nu är jag inte så dum så att jag tror att det bara är spelstilen som spelar roll. Grundkvalitén på de individuella spelarna har givetvis stor betydelse. Kanske har inte GAIS tillräckligt många spelare av Europakvalitet för att lyckas där, men jag tror inte de skulle misslyckas pga deras spelsätt. Tvärtom så tror jag att deras sätt att spela skulle öka deras chanser.
Citera
2024-09-24, 12:20
Medlem
Citat:
Jag vill att det ska gå bra för alla svenska lag i Europa så absolut. Min poäng var att jag tror man maximerar svenska lags chanser om man får ut fysiskt starka lag som inte har en tendens att gnälla om motståndarlaget tacklar. AIK tror jag kan bli riktigt Europakompatibla under Thomassen.
Nu har jag inte sett AIK sedan dubbelmötet mot GAIS och då var dom ganska veka men annars håller jag med. Det bästa för Sverige är om vi kan få ut lag som klarar av att hantera det fysiska spelet.

Hade gärna sett att Elfsborg, GAIS och Mjällby kunde knipa Europaplatserna bakom MFF men tyvärr lär nog både HIF och DIF och kanske även AIK lägga beslag på platserna.
Citera
2024-09-24, 12:35
Medlem
Teus avatar
Jag tycker det är nästan lite kul hur hela GAIS-klanen kommer in och gnäller över att deras smutsiga spel blir synat i tråden. Snacka om att vara lättkränkta Nåväl, klart som fan det svider att tappa 6 poäng till ett lag som kör med rugby regler, men om ni tror detta är anledningen till att jag påpekar att det ni ägnar er åt inte är fotboll har ni fel.

Hur som helst, död och hat åt Sirius!, nu jävlar kör vi!
Senast redigerad av Teu 2024-09-24 kl. 12:37.
Citera
2024-09-24, 12:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Att du är van att springa mycket och att göra saker snabbt. Motsatsen till Pena mot Sparta Prag. Han hade "lågt tempo i kroppen" och blev helt bortplockad ur matchen när motståndare med högt tempo i kroppen stod på andra sidan.

Alltså att kunna spela spelskicklig fotboll i högt tempo. Trodde "högt tempo i kroppen" syftade på något fysiskt. Sparka och springa i högt tempo kan nog alla spelare i allsvenskan. Det är inte så svårt.

Citat:
Jag är inte alls säker på det. Nu är jag inte så dum så att jag tror att det bara är spelstilen som spelar roll. Grundkvalitén på de individuella spelarna har givetvis stor betydelse. Kanske har inte GAIS tillräckligt många spelare av Europakvalitet för att lyckas där, men jag tror inte de skulle misslyckas pga deras spelsätt. Tvärtom så tror jag att deras sätt att spela skulle öka deras chanser.

Vi har försökt. Det kan funka mot sämre lag vid tidiga kvalomgångar, men sedan är det fokus på att vara noggran i försvarsspelet. Marginalerna vid misstag är så otroligt mycket mindre. Samtidigt som man själv måste vara effektiv framåt. Man får inte lika många chanser. Att spela presspel mot spelskickligare lag i Europacuperna kan vara förödande. Elfsborgs och Djurgårdens spel med lägre stående försvar, försvara centralt med nickstarka mittbackar och tvinga ut det andra laget till inlägg och på det snabba kontringar är mer vinnande. Så som vi också spelade med Hareide och Rösler. Vi tog oss inte till Champions League på presspel.
Citera
2024-09-24, 13:02
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Alltså att kunna spela spelskicklig fotboll i högt tempo. Trodde "högt tempo i kroppen" syftade på något fysiskt. Sparka och springa i högt tempo kan nog alla spelare i allsvenskan. Det är inte så svårt.

Vi har försökt. Det kan funka mot sämre lag vid tidiga kvalomgångar, men sedan är det fokus på att vara noggran i försvarsspelet. Marginalerna vid misstag är så otroligt mycket mindre. Samtidigt som man själv måste vara effektiv framåt. Man får inte lika många chanser. Att spela presspel mot spelskickligare lag i Europacuperna kan vara förödande. Elfsborgs och Djurgårdens spel med lägre stående försvar, försvara centralt med nickstarka mittbackar och tvinga ut det andra laget till inlägg och på det snabba kontringar är mer vinnande. Så som vi också spelade med Hareide och Rösler. Vi tog oss inte till Champions League på presspel.
Jag tycker både DIF när de lyckades 2022 och Elfsborg i år spelar delvis med ganska hög och intensiv press. Jag är inte med på din verklighetsbeskrivning.
Citera
2024-09-24, 13:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag tycker det är nästan lite kul hur hela GAIS-klanen kommer in och gnäller över att deras smutsiga spel blir synat i tråden. Snacka om att vara lättkränkta Nåväl, klart som fan det svider att tappa 6 poäng till ett lag som kör med rugby regler, men om ni tror detta är anledningen till att jag påpekar att det ni ägnar er åt inte är fotboll har ni fel.

Hur som helst, död och hat åt Sirius!, nu jävlar kör vi!

Det gör uppenbarligen ont.
Citera
2024-09-24, 13:26
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Jag tycker både DIF när de lyckades 2022 och Elfsborg i år spelar delvis med ganska hög och intensiv press. Jag är inte med på din verklighetsbeskrivning.

Baserat på våra möten med dem tycker jag inte det. De spelade som de alltid har gjort, backat hem och slagit på kontring. Därför vi ofta haft så svårt mot dem (samt Mjällby). Vi lyfter ju gärna upp vår backlinje rätt rejält. De kanske spelar med högre press när de möter mindre spelskickliga lag, men det bevisar ju bara det jag säger, att ska man spela mot mer spelskickliga lag är ett annat spel med vinnande.
Citera
2024-09-24, 13:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det gör uppenbarligen ont.
Njae. Alla förluster gör ont, men har man förlorat med 6-1 mot Elfsborg är man ganska härdad efteråt.
Citera
2024-09-24, 13:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Njae. Alla förluster gör ont, men har man förlorat med 6-1 mot Elfsborg är man ganska härdad efteråt.

Vi blir alla härdade med tiden.

Få lag kan ha evig framgång.

Och fotboll är ju en sport för män.

Vilket får mig att lyfta fram ett gammalt omnämnande i tidningarna från ett VM.

"Domaren tycker tydligen inte att fotboll är en sport för män, och själv ser han ju inte ut som en sådan".
Citera
2024-09-24, 14:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vi blir alla härdade med tiden.

Få lag kan ha evig framgång.

Och fotboll är ju en sport för män.

Vilket får mig att lyfta fram ett gammalt omnämnande i tidningarna från ett VM.

"Domaren tycker tydligen inte att fotboll är en sport för män, och själv ser han ju inte ut som en sådan".
Du har så klart rätt, men jag ville göra det tydligt att GAIS matcherna knappt registrerades mentalt då de skedde i slutet av en period där det var hela havet stormar i AIK, som vanligt. Vidare var iaf torsken i Göteborg absolut inte på grund av att GAIS spelar fult, utan snarare därför vi var direkt dåliga. Detta är inte något sätt för mig att försöka bortförklara våra förluster, utan när jag säger att GAIS spelar överfallsfotboll säger jag det därför det är den fotbollen jag tycker dom spelar. No más, no menos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in