Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-24, 00:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det där är bara tolkningar. Som kan visa sig vara fel.

Som ÄR fel om SE är GM. Ditt livsverk ...

Var det Måndag hela veckan som förtvivlad skrev till KP dagligen? Cluedo har en huvudmisstänkt ...

En tolkning är nog inget konkret bevis.

Min lista på konkreta bevis för SEs skuld är fortfarande sopren.

Vem är "Måndag hela veckan"? Är det "Pusselbiten" själv eller "Pusselbitens" kollega? Han skrev väl också till PU?
Citera
2024-09-24, 08:26
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det ser jag inte som troligt. Hur ofta SE var på bio vet ingenting om egentligen. Däremot vet vi på ett ungefär hur ofta OP gjorde det, i det närmaste aldrig. Ska man tro LP (om jag minns rätt) så gick de på bio i snitt en gång per år, eller om det var vartannat. Så att SE skulle stött på OP vid just det tillfället känns ju inte särskilt sannolikt, så det var nog inte där han hade sin "älgpost". Mer troligt att han strök omkring på Västerlånggatan?
På andra sidan Sveavägen, mittemot Grand, ligger Sveavägen 68, SAP:s huvudkontor. Mördaren kan ha valt folkvimlet utanför biografen som sin "älgpost". Plötsligt kommer LOP gående från tunnelbanan...
Citera
2024-09-24, 08:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
På andra sidan Sveavägen, mittemot Grand, ligger Sveavägen 68, SAP:s huvudkontor. Mördaren kan ha valt folkvimlet utanför biografen som sin "älgpost". Plötsligt kommer LOP gående från tunnelbanan...

Det har du ju rätt i. Tänkte inte så långt. Bra poäng! Då blir ju faktiskt "älgposten" mer naturlig, snudd på lika självklart som att stryka omkring utmed Västerlånggatan.
Citera
2024-09-24, 11:03
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Några favoriter:

1. HO var upptagen med arbete på skärmen när samtalet med SE påstås ha skett.

2. AK och ALG minns ett samtal med SE. Det verkar som att det skedde i 21-tiden.

3. JÅS utförde sin rekonstruktion ensam, vilket kan förklara varför Holmér och Ström missade honom.

4. Hockeytränaren som MP jämförde med och SE stämmer överens till ca 50% i AI. Keps ej medräknad.

Det går säkert att få ihop minst 30 punkter till.

Men imorgon har du ändå glömt bort dem, så ...

Olofsson var, som redovisats tidigare, inte det minsta upptagen med "arbete på skärmen". Ett par larmkvitteringar under lopper av flera minuter är inte som att sitta och spela "Space Invaders" så svetten sprutar. Kohut beskriver tydligt i sitt förhör vilken bagatellartad uppgift larmhanteringen på skärmen var. Så samtalet mellan Olofsson, Kohut och Engström kunde definitvt hållas såsom det faktiskt finns beskrivet.

Kohut var uppenbarligen inte närvarande när Engström återvände till Skandia efter 20.00. När Gahn tagit över vakten vid receptionen satt de båda knappast och höll varandra i handen, utan Kohut hade dödtid innan nästa rond skulle inledas. Hon kunde gå ut och ta ett par bloss exempelvis, eller få sig ett rejält skjut av den androgyne Engström i garaget? Då finns förklaringen till den larmande dörren rentav? Nej, allvarligt, allt i förhören tyder på.att Gahn var ensam vid receptionen när Engström återvände. Dessutom så utläses klart och tydligt ur förhören hur hon beskriver en Engström på ingående. Några sammanblandningar som påverkar minnet har därmed inte skett.

Samtliga vittnen utförde sin rekonstruktion ensamma. Att det utfördes flera under samma dag innebär inte att Wincent Lange, som höll i dem, stod och viftade på Sveavägen dirigerande vittnen till höger och vänster. Det framgår tydligt i rekonstruktionsförhören, några exempel är Hans Johansson och Anders Björkman.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-00-J

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-F

Att Svennson var ensam om att utföra rekonstruktion på "hans dag" saknar således fullständigt betydelse. Tvärtom faktiskt, Lange rapporterade säkerligen den dagen att endast ett vittne genomfört en rekonstruktion. Vad det nu skulle ha för betydelse för Holmér och Ström i det stora hela är dock oklart.

AI är förvisso intressant i sammanhanget, men att Mårten Palmes Grandman överenstämmer till 50% med någon hockeytränare är milt sagt tunnt. Dessutom kan Engström omöjligtvis ha befunnit sig utanför Grand när Mårten och Ingrid "Tavlan" Klering separerade från makarna Palme.

Om de påstått 30 övriga punkter det utlovades är av samma tyngd som de här exemplena, kan de med gott fog anses vara för pinsamma för publicering.
Citera
2024-09-24, 11:38
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det inte han som också kallas "Jägarnisse"? Känd MOP-filur i Cluedolådan.

Stämmer, Jägar-Nisse. Skrivits spaltmeter om honom i huvudtråden. Väldigt uppskattad som profesionell, hade dock alkoholproblem. Hamnade i hetluften, orelaterat till Palmemordet, då han tydligen i berusat tillstånd sprungit omkring i någon byhåla och skjutit skarpt.

Tog enligt uppgifter mycket illa vid sig när han började misstänkliggöras och hamnade ute i kylan. Flyttade sedermera till Brasilien, där hans mor härstammase ifrån, när situationrn i Sverige blev ohållbar yrkesmässigt. Avled i Brasilien år 2010, enligt obekräftade källor i sviterna av långvarigt alkoholmissbruk.

På något vis samma öde som Engström faktiskt, fick livet förstört p.g.a. oskäliga utpekanden av några mindre noggräknade individer. Emellertid tog både den öppna polisen och SÄPO inledningsvis uppgifterna på allvar och han utreddes ingående. Av naturliga skäl alstrades aldrig samma åtgärder kring snömoset gällande Engström, dock var skadan redan skedd: 'Vet du vem Skandiamannen är? Det är det de kallat mig..."

https://www.expressen.se/nyheter/exfruarna-forsvarar-skandiamannen/

Börjar i alla fall bli tunnsått i landets sopkorgar när Wall återanvänder "Nisse" med uppgifter som kunnat fås fram via det här forumets sökfunktion för över tio år sedan...
Citera
2024-09-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Olofsson var, som redovisats tidigare, inte det minsta upptagen med "arbete på skärmen". Ett par larmkvitteringar under lopper av flera minuter är inte som att sitta och spela "Space Invaders" så svetten sprutar. Kohut beskriver tydligt i sitt förhör vilken bagatellartad uppgift larmhanteringen på skärmen var. Så samtalet mellan Olofsson, Kohut och Engström kunde definitvt hållas såsom det faktiskt finns beskrivet.

Kohut var uppenbarligen inte närvarande när Engström återvände till Skandia efter 20.00. När Gahn tagit över vakten vid receptionen satt de båda knappast och höll varandra i handen, utan Kohut hade dödtid innan nästa rond skulle inledas. Hon kunde gå ut och ta ett par bloss exempelvis, eller få sig ett rejält skjut av den androgyne Engström i garaget? Då finns förklaringen till den larmande dörren rentav? Nej, allvarligt, allt i förhören tyder på.att Gahn var ensam vid receptionen när Engström återvände. Dessutom så utläses klart och tydligt ur förhören hur hon beskriver en Engström på ingående. Några sammanblandningar som påverkar minnet har därmed inte skett.

Samtliga vittnen utförde sin rekonstruktion ensamma. Att det utfördes flera under samma dag innebär inte att Wincent Lange, som höll i dem, stod och viftade på Sveavägen dirigerande vittnen till höger och vänster. Det framgår tydligt i rekonstruktionsförhören, några exempel är Hans Johansson och Anders Björkman.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-00-J

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-F

Att Svennson var ensam om att utföra rekonstruktion på "hans dag" saknar således fullständigt betydelse. Tvärtom faktiskt, Lange rapporterade säkerligen den dagen att endast ett vittne genomfört en rekonstruktion. Vad det nu skulle ha för betydelse för Holmér och Ström i det stora hela är dock oklart.

AI är förvisso intressant i sammanhanget, men att Mårten Palmes Grandman överenstämmer till 50% med någon hockeytränare är milt sagt tunnt. Dessutom kan Engström omöjligtvis ha befunnit sig utanför Grand när Mårten och Ingrid "Tavlan" Klering separerade från makarna Palme.

Om de påstått 30 övriga punkter det utlovades är av samma tyngd som de här exemplena, kan de med gott fog anses vara för pinsamma för publicering.

Kohut säger faktiskt också i sitt förhör att hon stöter på Engström ca kl 21 efter att han varit ute, men sen försöker hon släta över det, säger att det var dumt att hon sade så osv.

Jag tycker det är konstigt att Kohut sitter kvar i receptionen en halvtimme efter avslutat pass, trots att hon dessutom jobbat extra pass och ska upp tidigt dagen efter. Jag tolkar det som att hon och den andre vakten HO eventuellt hade en liten jobbflirt, eller att hon ska hålla koll på något särskilt. Hon försöker prata bort den larmade dörren också och vem som arbetat tillsammans med henne tidigare på dagen kan hon inte ens svara på. Det är varken A-S Olofsson eller ALG som gjort det men hon säger först den ena, sen den andra. Något försöker döljas, sen om det beror på oegentligheter eller bara slarv på jobbet det får vara osagt.
Citera
2024-09-24, 13:56
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Kohut säger faktiskt också i sitt förhör att hon stöter på Engström ca kl 21 efter att han varit ute, men sen försöker hon släta över det, säger att det var dumt att hon sade så osv.

Jag tycker det är konstigt att Kohut sitter kvar i receptionen en halvtimme efter avslutat pass, trots att hon dessutom jobbat extra pass och ska upp tidigt dagen efter. Jag tolkar det som att hon och den andre vakten HO eventuellt hade en liten jobbflirt, eller att hon ska hålla koll på något särskilt. Hon försöker prata bort den larmade dörren också och vem som arbetat tillsammans med henne tidigare på dagen kan hon inte ens svara på. Det är varken A-S Olofsson eller ALG som gjort det men hon säger först den ena, sen den andra. Något försöker döljas, sen om det beror på oegentligheter eller bara slarv på jobbet det får vara osagt.

Det som lyser igenom i förhöret är Kohuts osäkerhet, vilket hon påtalar åt föthörsledaren flertalet gånger. Hade det förelegat några oegentligheter som behövde döljas fanns alla möjligheter för väktarna att prata ihop sig innan förhören, som ju skedde rätt lång tid efreråt. Kohut ger ett rätt uppriktigt intryck då hon till och med beklagar sina diffusa minnesbilder.

Därför bör hennes utsagor sättas i förhållande till vad de två övriga väktarna anförde. Gahn nämner överhuvudtaget inte att Kohut varit närvarande då Engström återkom efter 20:00. Den realistiska förklaringen är då att Kohut lämnat receptionen då Gahn övertagit vakten och hon nyttjat dödtiden inför nästa rondering till något annat. Således såg hon aldrig Engström vid dennes retur från staden. Vidare är det uppenbart i förhöret hur förhörsledaren försöker trycka in tidpunkten 21:00 för interaktionen med Engström.

Däremot minns Kohut just Olofsson rätt tydligt. Han hade varit och spelat bridge och återvände enligt både Kohut och Gahn efter 23:00. Då Kohuts minnesbild är att Olofsson var närvarande vid mötet med Engström, är den enda rimliga slutsatsen att förlägga samtalet till att ha inträffat i samband med Engströms utstämpling ca. 23:15. Kohut minns att de önskade Engström trevlig semester, vilket bekräftas av Olofsson. Därvidlag saknas alla förutsättningar för att Kohut mött Engström vid 20:00-21:00 tidpunkten.

Angående oåtgärdade alarm och dylikt framkommer det tydligt i samtligas förhör att inställningen till dessa var rätt avslappnad. Dels visste de oftast vad de berodde på, exempelvis La Cartier personalen, och dels eventuell allvarlighetsgrad. Den ronderande väktaren kunde anmodas att kontrollera en larmande dörr via radio. Nödvändigheten att hålla skärmen alarmfri saknades således. Dessutom hade larmet återkommit igen om det berodde på varutransport eller annan förflyttning.

Att Kohut var kvar lite extra och satte och glodde på TV är väl inget konstigt? Det var ingen lång stund och dessutom säger hon sig komma på att hon måste upp tidigt igen och avlägsnar sig då. Du anförde teorin att Kohut och Olofsson hade en flört, så kanske hade hon hoppats på att få sig ett skjut innan hon skulle hem? Olofsson säger sig dessutom ha erbjudit sig att stanna längre så att Kohut kunde komma senare följande morgon. Kanske är du något på spåren här...Går det att sätta i förhållande till Engström som gärningsman dock?
Citera
2024-09-24, 16:19
Medlem
Citat:

ALG skriver in sig 16:45 den 28 feb 1986.
Citera
2024-09-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Är det sant? När jag läser hennes förhör får jag intrycket av att hon börjar mycket senare. Får läsa igenom det igen.
Citera
2024-09-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Jag läste om förhöret och mycket riktigt säger ALG då att hon börjar 20:10 eller 20:20. Men hennes förhör är lite rörigt. Hon ska enligt HO:s förhör dock jobba till 8:45 nånting morgonen därpå, så tror inte att hon började redan 16:45, det blir väldigt långt pass då?
Men om jag kan få läsa någonstans att hon började 16:45 så kikar jag gärna på det.
Citera
2024-09-24, 17:56
Medlem
Citat:
Är det sant? När jag läser hennes förhör får jag intrycket av att hon börjar mycket senare. Får läsa igenom det igen.

Om du läser förhöret säger hon 20 tiden, till TP 21 tiden.

Men hon signerar in sig 16:45.

Kohut kan inte jobba själv, 16:45 till 20-21 tiden.

En väktare i receptionen en på rondering, alt båda i receptionen.

Min slutsats är att SE kom vid 20-21 tiden en annan kväll eller att han kom in runt 17.

Han kunde komma och gå som han ville genom cykelförrådet utan att väktarna behövde märka det.

Men jag bedömer det inte som att han kom in vid 20-21 tiden den 28 feb 1986.

Bild på loggen:

https://imgur.com/a/23UP0VQ
Citera
2024-09-24, 18:02
Medlem
Citat:
Jag läste om förhöret och mycket riktigt säger ALG då att hon börjar 20:10 eller 20:20. Men hennes förhör är lite rörigt. Hon ska enligt HO:s förhör dock jobba till 8:45 nånting morgonen därpå, så tror inte att hon började redan 16:45, det blir väldigt långt pass då?
Men om jag kan få läsa någonstans att hon började 16:45 så kikar jag gärna på det.

Dokumentet:

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in