Citat:
Men allt bygger på känslor, överlevnadsinstinkt är en inbyggd känsla men som man inte går och känner hela tiden, utan när man riskerar en fara och vill överleva. Förutsättningen för att det är det som gör att människor fortsätter sina liv, skulle vara att alla egentligen vill ta sitt liv. Men kan du visa att de verkligen vill det, eller hittar du bara på? Anledningen till att människor vill fortsätta att leva kan förklaras primitivt med vår inbyggda överlevnadsinstinkt och har ingenting att göra med att livet är värdefullt. Människor i historien har levt fruktansvärda liv med mycket sjukdomar och slit men deras överlevnadsinstinkt har gjort att de fortsatt.
Bara för att människor uppvisar tendens till överlevnad betyder det verkligen inte att de upplever livet som meningsfullt. En rimligare tolkning är att rädslan för att dö är drivkraften och inte livsglädje.
"Det flesta människor idag lider inte"
Ehh jo, alla människor lider utan undantag, det är bara intensiteten på lidandet som varierar.
Bara för att människor uppvisar tendens till överlevnad betyder det verkligen inte att de upplever livet som meningsfullt. En rimligare tolkning är att rädslan för att dö är drivkraften och inte livsglädje.
"Det flesta människor idag lider inte"
Ehh jo, alla människor lider utan undantag, det är bara intensiteten på lidandet som varierar.
Men du tar inte hänsyn till hur de känner heller. De flesta är beredda att ta ett visst lidande här i världen. Du försöker summera det på något sätt där du bara tar hänsyn till lidandet. Det är som jag säger, du är överkänslig. För om du såg det som mig, skulle du inte anse att det var som du säger. Om du säger att du har empati, varför kan du inte förstås de som anser annat?
Du säger att det inte är livsglädje. Men om du inte anser det, kan det betyda att du inte kan känna det som andra människor. För då skulle du kanske förstå att det är en del i livet. Men du bara förkastar det. Då är frågan. Kan du verkligen känna livsglädje. Eller är det något som du inte förstår?
Jag kan ta ditt infantila påstående om att alla lider. Men jag lider inte. Alltså ljuger du.
Du påstår en massa som du inte kan visa helt enkelt.