2024-09-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det är ändå rätt fascinerande att medvetet liv är så extremt sällsynt och när det väl utvecklas så blir det så här extremt dåligt. haha Jag hoppas fortfarande någon skall väcka mig till den riktiga verkligheten och att detta bara var ett sadistiskt skämt jag utsatts för.

Det är ditt liv som värdelöst - inte liv överlag. Du verkar ha någon sorts hjärnskada som gör att du inte är kapabel till att förstå skillnaden.
Citera
2024-09-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Eller som det uttrycks i Bibeln (som jag redan postat en gång):
Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv.
Joh 12:25

Så snopna alla ska bli om det är sant.

Du har tagit det ur sin kontext. Vad Jesus pratar om är att den som håller fast vid sitt liv över allt annat kommer sluta som ett dött frö som aldrig planterats. Jesus menar att det finns högre saker än livet och att vissa saker är värda att dö för. Vad han menar är att det är värt att följa Jesus och Gud även om det innebär din död, förföljelse eller att man förlorar alla sina materiella ting.

Vad han säger i sin helhet är: Jesus svarade: "Stunden har kommit när Människosonen ska förhärligas. Jag säger er sanningen: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn. Men om det dör bär det rik frukt. Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som sätter sitt liv sist i den här världen ska bevara det till evigt liv. Om någon vill tjäna mig ska han följa mig, och där jag är ska också min tjänare vara. Om någon tjänar mig ska Fadern ära honom.
Senast redigerad av Reiwa 2024-09-22 kl. 22:28.
Citera
2024-09-22, 22:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du har tagit det ur sin kontext. Vad Jesus pratar om är att den som håller fast vid sitt liv över allt annat kommer sluta som ett dött frö som aldrig planterats. Jesus menar att det finns högre saker än livet och att vissa saker är värda att dö för. Vad han menar är att det är värt att följa Jesus och Gud även om det innebär din död, förföljelse eller att man förlorar alla sina materiella ting.

Vad han säger i sin helhet är: Jesus svarade: "Stunden har kommit när Människosonen ska förhärligas. Jag säger er sanningen: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn. Men om det dör bär det rik frukt. Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som sätter sitt liv sist i den här världen ska bevara det till evigt liv. Om någon vill tjäna mig ska han följa mig, och där jag är ska också min tjänare vara. Om någon tjänar mig ska Fadern ära honom. [/i]
Touche! Det erkänner jag.

Ändå lite kul imho att posta det just här på det sättet jag gjorde.
Citera
2024-09-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det erkänner jag.

Ändå lite kul imho att posta det just här på det sättet jag gjorde.

Ja. Man kan ju alltid hoppas att det, tagit ur sin kontext, slår in för alla antinatalister och de får evigt liv som vore det ultimata straffet för antinatalisterna. Det vore karma med tanke på att deras enda gärning i jordelivet är att förpesta sin omgivning med sitt gnäll och självömkan.
Citera
2024-09-23, 09:49
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja. Man kan ju alltid hoppas att det, tagit ur sin kontext, slår in för alla antinatalister och de får evigt liv som vore det ultimata straffet för antinatalisterna. Det vore karma med tanke på att deras enda gärning i jordelivet är att förpesta sin omgivning med sitt gnäll och självömkan.

Det är inte självömkan att känna empati för människor som lever under tuffa förhållanden. Sverige är ett av världens bästa länder att leva i men majoriteten av alla människor lever under omständigheter som påverkar deras livskvalitet negativt.
Den antinatalisten som anser att mänskligheten borde dö ut bara för att den inte trivs med sitt egna liv är inget annat än patetisk.
Citera
2024-09-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det är inte självömkan att känna empati för människor som lever under tuffa förhållanden. Sverige är ett av världens bästa länder att leva i men majoriteten av alla människor lever under omständigheter som påverkar deras livskvalitet negativt.
Den antinatalisten som anser att mänskligheten borde dö ut bara för att den inte trivs med sitt egna liv är inget annat än patetisk.

Sluta dra den där valsen om vilka empatiska människor ni antinatalister är. Det är direkt patetiskt.
Citera
2024-09-23, 18:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Sluta dra den där valsen om vilka empatiska människor ni antinatalister är. Det är direkt patetiskt.
Ja, iaf alla antinatalister i den här tråden verkar ju bara vara rena narcissister. DE kommer inte finnas kvar efter sin död, och alltså är hela världen och hela skapelsen helt värdelös. Det är bara jag, jag, jag, jag för hela slanten.
Citera
2024-09-23, 21:34
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Du verkar ganska sur för att vara natalist. Är det sanningen som svider?
Citera
2024-09-24, 10:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag menar nog att en du delvis har rätt här. Men att ni är överkänsliga och har en stark medkänsla. Ni koncentrerar er på lidandet, för det är nästan det enda ni kan känna hos andra. Däremot har ni inte empati egentligen, för ni kan inte sätta er in i hur det som inte delar era åsikter, känner för livet.

Ja menar även att det är därför många av er, anser att de som inte håller med er ljuger. För ni kan inte sätta er in i hur de känner. Bara medkänsla är inte empati, utan då ska man kunna sätta sig in i hur andra upplever även andra känslor än smärta. Även livsglädje och att kunna njuta av livet. Kan man inte det, har man inte empati.
Citera
2024-09-24, 10:25
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag menar nog att en du delvis har rätt här. Men att ni är överkänsliga och har en stark medkänsla. Ni koncentrerar er på lidandet, för det är nästan det enda ni kan känna hos andra. Däremot har ni inte empati egentligen, för ni kan inte sätta er in i hur det som inte delar era åsikter, känner för livet.

Ja menar även att det är därför många av er, anser att de som inte håller med er ljuger. För ni kan inte sätta er in i hur de känner. Bara medkänsla är inte empati, utan då ska man kunna sätta sig in i hur andra upplever även andra känslor än smärta. Även livsglädje och att kunna njuta av livet. Kan man inte det, har man inte empati.

Dessa påståenden tar du rakt ur luften, vart någonstans står det att jag inte kan sätta mig in i att vissa upplever livet som någonting bra?
Det vet jag att vissa gör men det gäller att se majoriteten istället för att fokusera på minoriteter.
Som svar på din nästkommande fråga, nej jag kan inte veta hur majoriteten upplever livet men det är en extremt liten skara människor som är så priviligierade som oss i Sverige.
Så länge vi svenskar har fysiken kan man alltid komma med påståenden som "men du får se till att göra ditt liv bättre" och det finns en relevans i det. Men stora delar av världens befolkning lever under ofrånkomliga lidanden. U länder med ekonomisk kris, krigsdrabbade kontinenter, samhällen med kvinnoförtryck och förföljelse är bara några exempel.
Citera
2024-09-24, 10:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Dessa påståenden tar du rakt ur luften, vart någonstans står det att jag inte kan sätta mig in i att vissa upplever livet som någonting bra?
Det vet jag att vissa gör men det gäller att se majoriteten istället för att fokusera på minoriteter.
Som svar på din nästkommande fråga, nej jag kan inte veta hur majoriteten upplever livet men det är en extremt liten skara människor som är så priviligierade som oss i Sverige.
Så länge vi svenskar har fysiken kan man alltid komma med påståenden som "men du får se till att göra ditt liv bättre" och det finns en relevans i det. Men stora delar av världens befolkning lever under ofrånkomliga lidanden. U länder med ekonomisk kris, krigsdrabbade kontinenter, samhällen med kvinnoförtryck och förföljelse är bara några exempel.
Men det är det jag menar. Du ser bara det. De flesta människor idag lider inte alls. För om de ansåg livet var så hemsk skulle även de hålla med dig. Men det gör de inte. Du pratar om minoriteter som det var en sanning. Men ser man till samhället i stort, är det ni som faktiskt är minoriteten. Det är inte en allmän åsikt i samhället att man borde avskaffa allt liv. Däremot förtryck, krig och fattigdom. Varför är det inte det du satsar på istället?
Citera
2024-09-24, 11:05
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det är det jag menar. Du ser bara det. De flesta människor idag lider inte alls. För om de ansåg livet var så hemsk skulle även de hålla med dig. Men det gör de inte. Du pratar om minoriteter som det var en sanning. Men ser man till samhället i stort, är det ni som faktiskt är minoriteten. Det är inte en allmän åsikt i samhället att man borde avskaffa allt liv. Däremot förtryck, krig och fattigdom. Varför är det inte det du satsar på istället?

Anledningen till att människor vill fortsätta att leva kan förklaras primitivt med vår inbyggda överlevnadsinstinkt och har ingenting att göra med att livet är värdefullt. Människor i historien har levt fruktansvärda liv med mycket sjukdomar och slit men deras överlevnadsinstinkt har gjort att de fortsatt.
Bara för att människor uppvisar tendens till överlevnad betyder det verkligen inte att de upplever livet som meningsfullt. En rimligare tolkning är att rädslan för att dö är drivkraften och inte livsglädje.
"Det flesta människor idag lider inte"
Ehh jo, alla människor lider utan undantag, det är bara intensiteten på lidandet som varierar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in