Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Jag menar nog att en du delvis har rätt här. Men att ni är överkänsliga och har en stark medkänsla. Ni koncentrerar er på lidandet, för det är nästan det enda ni kan känna hos andra. Däremot har ni inte empati egentligen, för ni kan inte sätta er in i hur det som inte delar era åsikter, känner för livet.
Ja menar även att det är därför många av er, anser att de som inte håller med er ljuger. För ni kan inte sätta er in i hur de känner. Bara medkänsla är inte empati, utan då ska man kunna sätta sig in i hur andra upplever även andra känslor än smärta. Även livsglädje och att kunna njuta av livet. Kan man inte det, har man inte empati.
Dessa påståenden tar du rakt ur luften, vart någonstans står det att jag inte kan sätta mig in i att vissa upplever livet som någonting bra?
Det vet jag att vissa gör men det gäller att se majoriteten istället för att fokusera på minoriteter.
Som svar på din nästkommande fråga, nej jag kan inte veta hur majoriteten upplever livet men det är en extremt liten skara människor som är så priviligierade som oss i Sverige.
Så länge vi svenskar har fysiken kan man alltid komma med påståenden som "men du får se till att göra ditt liv bättre" och det finns en relevans i det. Men stora delar av världens befolkning lever under ofrånkomliga lidanden. U länder med ekonomisk kris, krigsdrabbade kontinenter, samhällen med kvinnoförtryck och förföljelse är bara några exempel.