Citat:
GW:s dubbla (eller rättare sagt multipla) roller, som han jonglerar med som en cirkusartist, förtjänar en egen tråd. Han lyckas sälja in sig som Sveriges skönaste gubbe, killgissa 24/7, var omotiverat dryg, gegga ihop arbete och mediaframträdanden, få fet lön från staten, låtsas att han är som vem som helst, se ut som arbetarklass, vara stenrik och vara hela Sveriges krimguru, fast han gissar helt åt h-e hälften av tiden.
On topic kan man konstatera att han sagt en enda vettig sak om da Costa-fallet: han varnade tidigt för att polisens och domstolarnas arbete var rättsvidrigt, att det handlade om justitiemord.
Allt övrigt som han bidragit med, är helt uppåt väggarna, bla gärningsmannaprofilen, som består av fullständigt omotiverade antaganden, totalt gripna ur luften. Med tanke på GW:s solida rykte som krimguru, är gärningsmannaprofilen anmärkningsvärt dålig.
Vissa punkter är helt absurda.
Gärningsmannaprofilen brukade vara tillgänglig på sajten Da Costa-arkivet, men bildlänken fungerar tyvärr inte längre. Om någon har GW:s knasiga gärningsmannaprofil, posta gärna länk.
Jag vill minnas att GW påstod att GM bodde på "nedre botten". Verkligen?
Jag är inte kriminolog men tom jag fattar att man inte kan utläsa vilket våningsplan GM bodde på, med utgångspunkt från 70% av en upphittad, styckad kropp.
"Inte psykiskt sjuk" är en annan rolig punkt. Maniker och psykospatienter kan alltså inte partera kroppar på ett rationellt/praktiskt sätt, dumpa dem i i tätort och komma undan polisen?
Intressant att veta....
Solnamannen var fö psykiskt sjuk och låg på psyket på våren 1985.
Aj aj aj...
On topic kan man konstatera att han sagt en enda vettig sak om da Costa-fallet: han varnade tidigt för att polisens och domstolarnas arbete var rättsvidrigt, att det handlade om justitiemord.
Allt övrigt som han bidragit med, är helt uppåt väggarna, bla gärningsmannaprofilen, som består av fullständigt omotiverade antaganden, totalt gripna ur luften. Med tanke på GW:s solida rykte som krimguru, är gärningsmannaprofilen anmärkningsvärt dålig.
Vissa punkter är helt absurda.
Gärningsmannaprofilen brukade vara tillgänglig på sajten Da Costa-arkivet, men bildlänken fungerar tyvärr inte längre. Om någon har GW:s knasiga gärningsmannaprofil, posta gärna länk.
Jag vill minnas att GW påstod att GM bodde på "nedre botten". Verkligen?
Jag är inte kriminolog men tom jag fattar att man inte kan utläsa vilket våningsplan GM bodde på, med utgångspunkt från 70% av en upphittad, styckad kropp.
"Inte psykiskt sjuk" är en annan rolig punkt. Maniker och psykospatienter kan alltså inte partera kroppar på ett rationellt/praktiskt sätt, dumpa dem i i tätort och komma undan polisen?
Intressant att veta....
Solnamannen var fö psykiskt sjuk och låg på psyket på våren 1985.
Aj aj aj...
Kanske finns fler typer av nästan ”freudianska felsägningar” i gärningsmannaprofilen?
Tror även den presenterats med parhästen Camilla Kvartoft i något program där de filma vid fpl 1 vid Essingeleden.