Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Merci beaucoup, Monsieur. C'est amusant d'être insulté par toi.

Invektiven börjar när argumenten är slut. Som alltid.

Bra att du hittade Bengt Michaneks bok. Den kom 2003. Michaneks bok var inte känd för bröderna Poutiainen när deras bok kom 1995.

"Den mystiske journalisten" på sidan 152 - 154 i bröderna Poutiainens bok kan inte ha varit någon annan än Aftonbladets Tomas Sjöberg.

Den som tipsade Aftonbladet kan inte ha varit någon annan än Ingrid Zetterström hos Solna taxi. Eller hennes kollega. Maskningen döljer svaret. Vittnet "taxikvinnan" dök upp i samband med rättegångarna mot Pettersson 1989 och saknar trovärdighet.

Tipset till Aftonbladet (23.26 snarare än 23.25) är ännu en oberoende tidsuppgift som styrker Zetterströms tidsuppgifter på minuten och styrker att skotten kom 23.21.

Att klockan slog om från 23.21 till 23.22 och inte bara visade 23.22 styrker Zetterströms uppgift.

Att Länninge letade efter bevis att larmet sändes 23.23 och missade bevis att larmet sändes 23.25 är inget nytt. Den misstanken fanns redan på 80-talet. Det sågar inte trovärdigheten i allt han har gjort.

Holmér (och därmed Länninge) hade ett motiv. Vittnena Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir kan inte ha mött gärningsmannen på David Bagares gata om larmet sändes senare än 23.23. Som framgår av Länninges mätningar den 10 mars (A1969) och förhöret med Kjell Östling den 13 mars (A14205). Länninge var inte inkompetent. Då blir man inte kriminalkommissarie.

Holmér var rädd för tanken att Yvonne och Ahmed skulle underkännas som vittnen. Fantombilden av mannen i Smala gränd skulle framstå som ett misstag. Båda var alkoholpåverkade. Holmér påstod i sin bok att Yvonne var "fullständigt nykter" (trots att ingen frågade henne i förhören). När Yvonne intervjuades av journalister framkom att både hon och Ahmed var alkoholpåverkade.

Därför hölls inga fler förhör med Yvonne under Holmérs tid. Förhöret den 2 mars var det första och sista (bortsett från konfrontationsförhör). Trots att vittnet Stig Engström hade en likadan handledsväska som den som Yvonne såg. Det fick Ström veta den 10 mars (när han förhörde Stig). Självklart borde Ström ha förhört Yvonne på nytt. När han fick veta att Stig hade en likadan handledsväska som den som Yvonne såg.

Yvonne och Ahmed var på kollisionskurs med Stig. När Yvonne och Ahmed lämnade poliserna som Stig sprang efter. Stig hade en likadan handledsväska som den som Yvonne såg.

Bör jag förhöra Yvonne på nytt om jag heter Håkan Ström och nyss har fått veta det?

Ring Lasse-Majas detektivbyrå och fråga.

Tyvärr fanns ett problem. Det var fyra dagar försent att förhöra Yvonne på nytt. Fantombilden kom den 6 mars. Holmér var rädd för tanken att Yvonne och Ahmed skulle underkännas som vittnen. Fantombilden av mannen i Smala gränd skulle framstå som ett misstag. Det borde Steude och Blombergsson ha frågat Ström om 2018. Tyvärr gjorde de inte det.

Ursäkta min franska, men jag vet inte vad ni röker på ert detektivkontor, du och din kollega Clouseau. Att döma av vad du skriver måste det i alla fall röra sig om ganska starka grejor. Det är inte jag som förolämpar dig, utan det är du som ständigt förolämpar varje läsare med en fungerande hjärna mellan öronen. Har du hört talas om uttrycket "att förolämpa folks intelligens"?

Så långt formerna, nu till substansen.

Det står i Zetterström-materialet att hennes manlige kollega ringde till Aftonbladet. Då vet de alltså redan att det är Olof Palme som blivit skjuten, och tiden är 23.25. Jag har inte Michaneks bok men förlitar mig på Sheerlucks citat från den. Du säger 23.26 men den extra minuten spelar ingen större roll.

Insikten på mordplatsen om att det är Olof Palme som blivit skjuten uppkommer när Gösta Söderström får sin lilla avhyvling av Lisbeth Palme, och som får den paffe Söderström att kliva fram och kolla närmare. Då känner han igen Olof Palme på näsan.

Vittnena på mordplatsen hör den här avhyvlingen och en av dem som hör är alltså Hans Johansson, som raskt kilar tillbaka till taxin och ropar på radion att det är Olof Palme som blivit skjuten. Sedan kastar sig Zetterströms kollega på Aftonbladets tipstelefon, antagligen i förhoppningen om att få tipspengar.

Klockan är då 23.25 (eller 23.26 enligt dig). Då har Lisbeths avhyvling av Söderström ägt rum vid 23.23 (eller 23.24 enligt dig). Kan du förklara för mig hur Lisbeth Palme kan hyvla av Gösta Söderström på mordplatsen två minuter innan han ens kommer dit enligt dina förloppstider?

Du påstår ju att larmet gick ut 23.25.10 och då är Söderströms bil på mordplatsen cirka 23.25.30. Hur går det här ihop med att Zetterströms kollega ringer Aftonbladet 23.25 om att Olof Palme blivit skjuten – eller ens 23.26 som i din värld?

Det kan ju vilken imbecill som helst se att dina förlopp inte går ihop och att dina påståenden inte stämmer på en fläck. Vad ska vi kalla det för? Låt oss tänka ut något diplomatiskt. Vad sägs om "fransk logik"? (På bondsvenska heter det annars "idioti".)

Hur kommer det sig att Gösta Söderström kan känna igen Olof Palme på näsan? Jo det kommer sig av att det INTE sitter någon syrgasmask över näsan på honom. Ambulanskillarna har då troligen kommit fram till den fallne Palme men ännu inte fått på honom syrgasmasken.

Då talar vi alltså om minuten efter att ambulansen kommit till mordplatsen, men också om ett par minuter innan Aftonbladet får in tipset. Vi ligger alltså vid 23.23 (eller 23.24 enligt din Aftonbladstid). Då har ambulansen alltså kommit och polisen har redan varit på platsen i flera minuter. Men enligt dig har ju Ulf Helin inte ens ropat ut områdeslarmet då, utan det gör han först 23.25 påstår du!

Och nu påstår du dessutom att det här ska "styrka Zetterströms tidsuppgift". Men om Helins områdesanrop ligger 3-4 minuter efter skotten, vilket du alltså påstår, då måste ju mordet ligga ännu tidigare än vad JAG påstår för att dina tidskrumbukter överhuvudtaget ska gå ihop, om man räknar i relativ tid istället för absolut tid. Då måste du skjuta tillbaka mordet till 23.17 för att få dit Söderström, piketen och ambulansen i tid till Lisbeths utbrott, där det framkommer att offret är Olof Palme.

Hur detta ska "styrka Zetterströms tidsuppgift" måste man nog röka sådana där starka franska cigarretter för att förstå. Och då talar vi inte om Gauloises, inte ens om Gitanes Maïs.
Citera
2024-09-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är en utbredd uppfattning. Men tänk om sanningen är att SE var GM.

Den sanningen är diverse konspirations-fantaster och CA-anhängare, m.m., inte så intresserad av.

Det finns tillräckligt för att ta in honom, extra förhör, husrannsakan ... om han hade levt.

Chefen för våldsroteln, Linder, var inne på detta redan i januari 1987. Frågan är varför det inte skedde.

Senaste utredningen nådde nog i stort sett så långt det gick med SE.

Nu står hoppet till att det ramlar fram något tidigare okänt, från allmänheten, från någon YouTuber ...

Skandiamannen-spåret lever och har hälsan. Vi kommer säkert sitta här och dividera om 20 år.
,

SE spåret lever tack vare Krister Petersons utpekande, hade han pekat ut CA eller inte pekat ut någon alls hade utfallet blivit annorlunda.
Jag tror att man hoppades att utpekandet av SE skulle göra så att alla diskussioner kring mordet skulle dö ut.
Citera
2024-09-23, 20:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
,

SE spåret lever tack vare Krister Petersons utpekande, hade han pekat ut CA eller inte pekat ut någon alls hade utfallet blivit annorlunda.
Jag tror att man hoppades att utpekandet av SE skulle göra så att alla diskussioner kring mordet skulle dö ut.

Varför tror du det? Oswald pekades ut med mycket tyngre bevisföring.

60 år senare görs det fortfarande dokumentärer och konspirationsteorier grasserar.

Det spelar ingen roll om SE hade dansat förbi Hans Holmér naken med virvlande Magnum-revolvrar istället för ballonger. MOP-industrin hade oförtrutet jobbat vidare i vilket fall.
Citera
2024-09-23, 22:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag var kanske otydlig. Jag menade bara att 19 var rätt (inte 20). Nitton vittnen (inklusive Lars Jeppsson) hade något att säga om ytterplagget.

Vilka vittnen som nämner rock, kappa och jacka har ett visst utrymme för tolkning. Några nämner rock och kappa. Några nämner rock och jacka. Ett vittne (Per Vallin) nämner alla tre.

https://www.flashback.org/sp89571133

I den uppställning jag länkade till fanns 20 mordplatsvittnen. Det handlade väl om initiala vittnesmål. Är något fel där?

Jan Andersson
Anders Björkman
Anders Delsborn
Egon Enoksson
Ann-Charlott Holmberg
Anna Hage
Hans Johansson
Lars Jeppsson
Susanne Karlsson
Charlotte Liljedahl
Leif Ljungqvist
Susanne Larsson
Åke Larsson
Inge Mårelius,
Jan Nilsson
Lisbeth Palme
Jan-Åke Svensson
Lena Schödin
Christina Vallin
Per Vallin.

Sedan tillkommer väl då Ulrika Ryttestål och Cecilia Anderstedt. ( Båda uppger jacka enligt ditt refererat.)

Någon mer? Annars blir det väl iofs 19 vittnen som har något att säga men 22 totalt.
Citera
2024-09-23, 23:51
Medlem
https://bokmassan.se/programs/nar-flashen-kom-nyhetsformedlingen-om-mordet-pa-olof-palme/

När flashen kom – nyhetsförmedlingen om mordet på Olof Palme

Maria Edström, docent i journalistik, samtalar med journalisterna Pia Svensson och Anders Olsson om deras kommande bok med en studie av vad som hände på redaktionerna runt om i landet när polisen meddelade att landets statsminister Olof Palme blivit skjuten på öppen gata i Stockholm.

Biljett: Ingår i entrébiljetten.
Citera
2024-09-24, 00:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Hur kommer det sig att Gösta Söderström kan känna igen Olof Palme på näsan? Jo det kommer sig av att det INTE sitter någon syrgasmask över näsan på honom. Ambulanskillarna har då troligen kommit fram till den fallne Palme men ännu inte fått på honom syrgasmasken.

Mon dieu, här finns det spår av slutledningsförmåga. Du kan börja nästa vecka. Inte som detektiv (som Antoine i Stulna kyssar). Det finns massor av papper som du kan sortera. Vi röker Gauloises utan filter.

Dialogförhöret med Karin Johansson den 2 april beskriver vad som hände. Lisbeth Palme presenterade sig för kommissarie Gösta Söderström strax innan ambulans A951 var framme. Det stämmer med Söderströms beskrivning i A14203.

Karin beskriver en taxiförare som talar med någon om två skott (oklart med vem). Kan vara Hans Johansson som talar med Ingrid Zetterström hos Solna taxi.

Gösta Söderström i A14203 (den 3 mars): "Jag försökte lugna hustrun till den svårt skadade mannen, vilken på något sätt föreföll mig bekant. Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!' Jag blev synnerligen förvirrad och misstrodde till en början hennes uppgift, men efter en närmare granskning av brottsoffret kände jag igen statsministern, trots att hans huvud var nedblodat, ögonen stirrande och blodsprängda och överkroppens kläder nedblodade. I detta sammanhang anlände ambulansen."
Senast redigerad av Lebel 2024-09-24 kl. 00:31.
Citera
2024-09-24, 00:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I den uppställning jag länkade till fanns 20 mordplatsvittnen. Det handlade väl om initiala vittnesmål. Är något fel där?

Jan Andersson
Anders Björkman
Anders Delsborn
Egon Enoksson
Ann-Charlott Holmberg
Anna Hage
Hans Johansson
Lars Jeppsson
Susanne Karlsson
Charlotte Liljedahl
Leif Ljungqvist
Susanne Larsson
Åke Larsson
Inge Mårelius,
Jan Nilsson
Lisbeth Palme
Jan-Åke Svensson
Lena Schödin
Christina Vallin
Per Vallin.

Sedan tillkommer väl då Ulrika Ryttestål och Cecilia Anderstedt. ( Båda uppger jacka enligt ditt refererat.)

Någon mer? Annars blir det väl iofs 19 vittnen som har något att säga men 22 totalt.

Jag räknar inte limousinföraren Jan Nilsson (andra vittnen var redan framme vid Palme när mannen lämnade platsen). Nilssons fyra thailändskor är fortfarande okända. De såg inte mer än Nilsson, snarare mindre.

Jag räknar inte Anna Hages förare Åke Larsson (känd för sina bevingade ord "det kan ha vart en kärring på 80 år").

Jag räknar inte Lisbeth Palme (målsägare inte vittne).

Då blir det 19.

Vittnet Per Vallin uppgav för journalister att Nilsson kan ha sett honom (se Lars Olof Lampers bok "Tillbaka till Sveavägen" från 2021). Per och hans syster Christina sprang över Sveavägen och Per fortsatte en bit till. Nilssons beskrivning av mannen påminner om Per (även om folk alltid kan hitta skillnader och tror att vittnen är levande kameror).
Citera
2024-09-24, 00:57
Avslutad
Hur många återstår i Sverige och världen som säkert vet vem som mördade Olof Palme?
Ett antal är de nog, men hur många? Ett par tre i Sverige och tio totalt sett eller vilken är er gissning?
Citera
2024-09-24, 09:42
Medlem
Citat:
(Klicka bakåt för referensinlägget.)

(Inlägget blir i två delar. Del två följer direkt efter denna första del.)

Jag hade en period i mitt liv när jag tuggade mig igenom allt som hette "nouvelle vague" och som på den tiden gick att få fatt på. Truffaut blev naturligtvis snabbt favoriten. Det är inte varje dag man jämförs med Truffauts självbiografiska rollfigur Antoine Doinel, och även om jämförelsen kanske inte var tänkt som en komplimang så tackar jag likväl.

Men till saken. Det spelar väl ingen roll för argumentet ifråga om Lisbeth Palme får sitt utbrott alldeles innan ambulansen kommer eller om det är just efter att den kommit. Tvärtom är det väl så, att ju tidigare hon får sitt utbrott desto sämre ser det ut för alla dina idéer om att "larmet gick ut 23.25" och allt annat nonsens du hållit på med att sprida om tiderna här i tråden.

I kontrast till det har jag hela tiden hävdat, att utbrottet sker mycket tidigt och har lagt det vid 23.22 eller möjligen 23.23. Men om det börjar precis när ambulansen kommer så ligger det redan vid 23.21.30. Vill man uttrycka det i relativ tid så ligger det då 2.30 minuter efter skotten.

Du har ju i mångt och mycket upprepat Bröderna Poutiainens misstag, och särskilt de pinsammaste misstagen, här i tråden. Ett av de misstagen handlar om att Gösta Söderström skulle ha sett fem minuter fel på boetten på sitt armbandsur, med följd att Söderströms tider ligger fem minuter fel.

Det här är ett argument som ändå är delvis riktigt, i det att Söderströms samtliga tider ligger fel med ett fast minutantal över hela brädet. Vad som gått snett är minutantalet, som ska vara tio minuter och inte fem. Om det felet uppstått genom att han sett fel på boetten, eller om det kan röra sig om "kråkfötter" i hans anteckningsblock under färden till mordplatsen, det ska jag låta vara osagt. Men felet är i alla fall tio minuter över hela brädet.

Söderström säger att han får larmet nere vid Kungstornen kl 23.29. I själva verket får han det 23.19, alltså bara cirka 30-45 sekunder efter mordet. De kör på momangen och är framme vid mordplatsen 60-75 sekunder efter skotten. På vägen dit hör de Ulf Helins områdesanrop på radion, vilket gick ut vid 23.20.00. (Att Helin sedan väntade till 23.23 med att trycka in IM:et i systemet har jag talat om bara häromdagen.) Söderström är i alla fall framme vid mordplatsen kl 23.20, vilket stämmer med hans egen tid 23.30 efter avdrag för tiominutersfelet.

Söderström säger även att ambulansen kom 23.32, vilket betyder 23.22, och det stämmer ju så när som på en halvminut. Vidare säger han att ambulansen körde iväg 23.35, vilket alltså betyder 23.25, och även det stämmer finfint med ambulansloggen, som jag ska lägga ut lite om här nedan. Men kontentan är i alla fall, att det enda felet med Gösta Söderströms tider är att allt hamnat tio minuter för sent. Drar man av tio minuter så stämmer alla hans tider väldigt bra.

Den taxiförare som Karin Johansson hör tala om "två skott" är troligtvis Anders Delsborn. Han är ju även källan till ambulansförarnas "två skott rakt i bröstet", vilket hörs på LAC-bandet när ambulanserna precis kört iväg mot Sabbatsberg. Enligt LAC-bandets Fröken Ur ropar ambulansen in till LAC vid 23.28.00, men i ambulansloggen står antecknat att A951 (Sollentuna-ambulansen) "tog patienten" kl 23.25.

Här finns alltså en tidsdiskrepans på tre minuter mellan LAC-bandets Fröken Ur och ambulansloggen. Om man ska pröva LAC-bandets Fröken Ur mot andra tidskällor så är ambulansloggen en sådan. Här måste man hålla i minnet, att LAC blir överhuvudtaget inte varse A951:s existens förrän de ropar in, vilket de alltså gör precis när de kör iväg efter att ha lastat Palme. Då antecknar man alltså 23.25, men på LAC-bandet heter tiden alltså 23.28.00 när det anropet görs.

Nu finns ingen sekundvisare på ambulansloggen, men helt uppenbart måste en tidsskillnad på minst två minuter (och högst tre minuter) finnas mellan LAC-bandets Fröken Ur och den tidskälla som ambulansloggen baseras på för att de här två sakerna ska gå ihop. Vad är det för tidskälla för ambulansloggen? Rimligtvis måste de handla om LAC:s systemklocka, vilken alltså i så fall går minst två minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning.

Tittar vi sedan på den andra ambulansens (Sabbatsbergs-ambulansen, A912) uttid, som är den enda andra tidsuppgift som ligger i ambulansloggen, så finner vi att den heter 23.24 – vilket också meddelas muntligen till ambulansen på LAC-bandet. Men när anropet görs där uttiden meddelas så visar LAC-bandets inspelade Fröken Ur att klockan är 23.26.30. Även här måste rimligtvis samma tidskälla, dvs LAC:s egna systemtid, användas för ambulansloggen.

Om man prövar hypotesen att Claes Bystedt, som gör sagda anrop till A912, tjuvhåller så länge som möjligt på att trycka in ärendet i systemet och på så vis registrera det i ambulansloggen, då går sista tåget för den saken just vid det anropet. Vad det betyder är att tidsdiskrepansen mellan Fröken Ur-inspelningen på bandet och systemklockan inte kan vara större än 2.30 minuter.

Här har vi alltså en högergräns, och ovan hade vi en vänstergräns, för diskrepansen mellan LAC-bandets Fröken Ur och tidskällan för ambulansloggen. Den ligger på minst 2.00 minuter och högst 2.30 minuter. Annorlunda uttryckt är den 2.15 minuter plus/minus 15 sekunder, och då är det naturligtvis LAC-bandets Fröken Ur som ligger före systemklockan med ungefär så mycket.

På liknande sätt kan man utifrån Jan Hedlunds två telefonsamtal på LAC-bandet bena ut tidsskillnaden mellan LAC-bandets Fröken Ur och systemklockan på polisens sambandscentral SBC. Där går felmarginalerna tyvärr inte att få ner till mindre än plus/minus 30 sekunder, men man hamnar då på att SBC:s systemklocka går cirka 2.00 minuter plus/minus 30 sekunder efter LAC-bandets Fröken Ur. (Jag har gått igenom detaljerna i ett tidigare inlägg, så ska inte upprepa dem här.)

Här har vi alltså en situation, där både SBC:s systemklocka och LAC:s egna systemklocka avviker med dryga två minuter från LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Är det verkligen en slump, som du påstår, att så blivit fallet och att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning är rättvisande? Eller kan det kanske vara så, att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning blivit manipulerad och alltså går före svensk normaltid med dryga två minuter?

När det gäller just ambulanserna finns dessutom flera vittnen som kan åberopas. Ett vittne som i raskt takt kilar från Kungsgatan via Tunnelgatan till "Röda Torget" (Norra Bantorget) där han har bilen parkerad säger att han såg någon polisbil vid mordplatsen men inga ambulanser. Vidare säger han att han kollade tiden på Aftonbladets offentliga digitalklocka på Norra Bantorget precis när han kommit till bilen, och då var den 23.30 spik.

Då har han ju inte bara passerat mordplatsen vid 23.26 utan att se några ambulanser där, utan han har även gått hela Tunnelgatan utan att möta några utryckningsfordon alls med blåljusen påslagna. Enligt den officiella storyn ska ju både A912 och Norrmalmspiketen ha kommit körande där medan den här killen gick den sträckan.

Vad det här vittnets uppgifter innebär, det är att ambulanserna redan kört iväg från mordplatsen vid 23.26, vilket är precis vad ambulansloggen säger. Däremot stämmer det ju absolut inte med de officiella tiderna enligt LAC-bandet.

Ett annat vittne är Pia Engström, som du ju alltid understryker blev advokat när hon blev stor. Hon står utanför ABF-huset och väntar på 52:ans buss efter bion, och får efter ett tag sällskap av den charmante Roger Östlund. Då går minuterna sakta och Engström är lättad när bussen äntligen kommer. Även om hon inte kollar klockan titt som tätt har hon ett bra "inbyggd klocka" i huvudet, och är alltså inte "spastisk i tiden" på det sätt som Inge Morelius är. Hon kollar tidtabellen i efterhand och enligt den gick bussen 23.28. Hon menar att den gick i tid, och så säger hon att ett par minuter innan bussen kom så körde ambulanserna förbi i riktning norrut. Vad det betyder är att ambulanserna passerade ABF-huset vid 23.26, vilket stämmer fint med ambulansloggen men absolut inte med Fröken Ur på LAC-bandet.

Ytterligare två vittnen står och väntar på en förortsbuss alldeles norr om korsningen Sveavägen-Odengatan. De säger att ambulanserna kom körandes norrut på Sveavägen och svängde vänster upp på Odengatan vid 23.25-tiden. Det är visserligen ingen minutprecision på den tidsuppgiften, men om man säger 23.25-tiden så menar man något som ligger närmare 23.25 än 23.30, dvs senast 23.27. Men enligt LAC-bandets Fröken Ur kör ju ambulanserna från mordplatsen först vid 23.28.15 (direkt efter anropet) och kan alltså inte passera den platsen förrän cirka 23.29.00.

Här har vi alltså tre vittnesuppgifter som alla är förenliga med ambulansloggens tidsuppgift men oförenliga med LAC-bandets Fröken Ur.

(Del två följer omgående...)
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-09-24 kl. 09:48.
Citera
2024-09-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
(... Del två här.)

Nu har jag dragit det här i syfte att visa trådens läsare, att min slutsats att LAC-bandets Fröken Ur blivit manipulerad så att den går cirka 2.15 minuter före svensk normaltid, den är inte alls löst grundad utan har stöd i såväl andra "officiella" tidskällor (som SBC:s och LAC:s systemklockor) som i en lång rad "privata" tidskällor.

De privata tidskällorna varierar naturligtvis i typ och kvalitet, och redan i de exempel jag givit här har vi tre olika slags källor. För det första vittnet har vi en offentlig digitalklocka, för det andra vittnet har vi busstiden, och för det tredje (och fjärde, för de är två) vittnet har vi armbandsur.

Det varierar alltså, och då kan det naturligtvis vara så, att en del sådana tidskällor visar fel tid. Men om man har tillräckligt många så jämnar felen ut sig enligt "de stora talens lag", så att man kan räkna med att ett (vägt) genomsnitt blir rättvisande. Det korrekta förfarandet rent statistiskt är då att variansväga komponenterna så att de tidskällor (med tillhörande beräkningar) som är mer osäkra ges mindre vikt än dem som är mindre osäkra.

Så har det gått till när jag tagit fram mitt "kollektiva tidsankare", som alltså är en av LAC-bandet oberoende skattning av svensk normaltid. Att plocka fram en sådan alternativ kronometer är nödvändigt för att kunna avgöra om LAC-bandets Fröken Ur verkligen är rättvisande, eller i vilken mån den visar fel. Då blir resultatet som bekant, att LAC-bandets Fröken Ur ligger cirka 2.15 minuter före detta kollektiva tidsankare.

Som läsaren ser ligger det väldigt nära de avvikelser som vi kunnat fastställa mellan LAC-bandets Fröken Ur och de andra två "officiella" tidskällorna hos SBC och LAC, och av de tre vittnesexemplen framgår också att alla tre verkar ha väldigt likartade uppfattningar om tiden.

Överlag finns, med något enstaka och uppenbart undantag, en sådan samsyn om "vad tiden var" och variationerna kring den uppfattningen är ändå förhållandevis små – vi talar om plus/minus en minut ungefär. Så i stort sett alla är så att säga överens, med LAC-bandets Fröken Ur som enda avvikare.

Den fråga man då måste ställa sig är: "Går alla klockor i hela Stockholm fel?" och "Är LAC-bandets Fröken Ur-inspelning verkligen den enda klocka som går någorlunda rätt?" Med tanke på den överväldigande bevisningen mot LAC-bandets Fröken Ur-inspelning är svaret givet, och det heter att den inspelningen manipulerats så att den ligger före svensk normaltid med dryga två minuter.

Märk väl att detta är det ENDA sättet att avgöra ifall Fröken Ur på LAC-bandet är rättvisande eller ej. SKL undersökte visserligen bandet, men den undersökningen utesluter på intet vis att svensk underrättelsetjänst likväl manipulerat bandet – antingen på förhand enligt "ex ante"-modellen eller i efterhand enligt "ex post"-modellen.

Jag ska återkomma längre fram med en utvärdering av den tredje "officiella" tidskällan, nämligen datalistorna över LAC:s telefontrafik. Tiderna i den stämmer varken med LAC-bandets Fröken Ur eller med LAC:s egna systemtid som den uttrycks i ambulansloggen. Men till skillnad från systemklockorna på SBC och LAC så ligger den här tidskällan betydligt närmare LAC-bandets Fröken Ur, avvikelsen här handlar bara om cirka 15 sekunder.

Likväl är den avvikelsen kvalitativt intressant och kan rentav visa sig avgörande för frågan om det är "ex ante" eller "ex post" som gäller rörande underrättelsetjänstens förfalskning av LAC-bandet. Till skillnad från Bröderna Poutiainen, som först bestämmer diskrepansen till nio sekunder för att sedan sopa den under mattan, så menar jag att även en så liten skillnad kan ha avsevärd kausalanalytisk betydelse. Men det ska jag alltså återkomma till längre fram när bilden klarnat lite mer.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-09-24 kl. 09:56.
Citera
2024-09-24, 09:55
Medlem
Engstöm säger själv i sitt förhör att han måste "springa till tunnelbanenedgången på Kungsgatan" för att ta tunnelbanetåget som går någon minut över halv. Sedan byte till nattbuss mot Mjölby/Täby.

Jag vet inte var exakt på Kungsgatan tunnelbanestationen ligger, men om man tittar på en karta är det inte så förskräckligt långt mellan Skandiabyggnaden och Kungsgatan. Han har ca 10 minuter på sig till tåget går och ska ta sig några hundra meter verkar det som, han bör ha ganska gott om tid men ändå inte överdrivet mycket.
Citera
2024-09-24, 10:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Engstöm säger själv i sitt förhör att han måste "springa till tunnelbanenedgången på Kungsgatan" för att ta tunnelbanetåget som går någon minut över halv. Sedan byte till nattbuss mot Mjölby/Täby.

Jag vet inte var exakt på Kungsgatan tunnelbanestationen ligger, men om man tittar på en karta är det inte så förskräckligt långt mellan Skandiabyggnaden och Kungsgatan. Han har ca 10 minuter på sig till tåget går och ska ta sig några hundra meter verkar det som, han bör ha ganska gott om tid men ändå inte överdrivet mycket.

I det närmaste runt knuten till vänster efter Sveavägen om du promenerar från SE:s håll. Nedgången ligger vägg i vägg med butiken Ströms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in