2024-09-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Lär bli säkerhetsprövning om låt säga en kinesisk spelare går in och köper upp fabriken? LG har inga större marginaler på sin fabrik i Polen som är Europas största och fyller hela Europas behov. BYD bygger en fabrik i Ungern.

Så, vem vill köpa en halvdan fabrik nära polcirkeln?

Går väl att komma runt med regeringsbeslut om det skulle bli aktuellt?
Tekniköverföring från Kina låter inte särskilt bekymmersamt och särskilt hög tilltro har jag inte på Northvolts egna patent.

Panasonic har ju annars ingen stor europeisk fabrik, så de kanske är en möjlighet?
Just en kinesisk köpare är såklart tänkbart, skulle säkerligen innebära en del goodwill och möjlighet att komma förbi politiska hinder. Sedan är det ju skillnad på olika kinesiska aktörer, kanske inte så kul med någon uppstickare som ser en fantastisk hävarm i Northvolt men som riskerar allt, då är vi snart tillbaka på ruta ett.

IAE har förresten lite statistik över nuvarande globala batteriflöden:
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-electric-vehicle-batteries

Drygt 60% av EUs behov kan just nu täckas av inhemsk produktion, skulle jag säga är en bra självförsörjningsgrad - massmedia har dock en tendens att premiera maximalister och då är allt under 100% uselt.
Citera
2024-09-23, 21:21
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
33 miljoner låter lite... var det inte någon (VD'n?) som sålde aktier för en kvarts miljard härom månaden?

Han har sålt för över 200 miljoner i alla fall.
Citera
2024-09-23, 21:22
Medlem
Har en känsla av att även om fabriken går för högtryck så kommer priserna sänka dom.. sen när produceras nått billigt här.?
Citera
2024-09-23, 21:22
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Jag är gammal nog för att minnas händelsen på Himmelska Fridens torg, och vad som hände då. Och jag kände bara avsky för KommunistKina då!
Men nu är vi beroende av Kina. Och de fick en enorm militär makt, tack vare oss alla här på Fb, och resten av västvärlden.

Den snabbaste millitära upprustningen sedan Adolf Hitler. Om kostnaden blir ett tredje världskrig återstår att se, men mycket talar för det.

Den här gröna omställningen är för farlig att hålla på med. Den gröna omställningen går i praktiken ut på att flytta den ekonomiska tillväxten (andel av världsekonomin) från demokratierna till diktaturer. Det är ett ytterst farligt spel som kommer sluta i tårar.

Ju större andel av världsekonmin ett land har ju större anspråk kan landet i fråga göra. Det är därför det är oroligt i världen idag, när den ekonomiska makten flyttas vill de nya spelarna skriva nya regler (BRICS). Kom ihåg, jänkarna skrev dagens regler när de hade anspråk på över hälften av världsekonomin, efter andra världskriget. Givet omständigheterna, når Kina dit på 2040-talet. Vi hjälper de gärna, märkligt nog (även om vi börjat tveka lite på sitone).

Spela Dumma Spel Vinn Dumma Priser
Citera
2024-09-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har en känsla av att även om fabriken går för högtryck så kommer priserna sänka dom.. sen när produceras nått billigt här.?

Tror du att något företag har runt 1600 anställda som sitter och rullar tummarna? De kommer självfallet inte kunna leverera något, det här är en dödsdom och det finns bara ett enda alternativ, nedläggning.
Citera
2024-09-23, 21:24
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Vad då aktivera? Du kan väl inte som garant för ett lån dra dig ur eller sätta kriterier för dina garantier det är ju rakt av oetiskt mot de som faktiskt lånar ut pengar.

Riksgälden har gått in som garanti för Nordvolts 51 miljarder lån och enligt uppgift står riksgälden för majoriten av garantin bakom detta, har väldigt svårt att tro att de inte "aktiverat" eller är giltigt i kontrakt.

https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2023/grona-kreditgarantier-for-lan-till-northvolt

80% av 51 miljarder, alltså 40.8 miljarder står riksgälden för- jag tror inte ett skit på att det är något som inte aktiverat eller är juridiskt bindande.

Det är inget vanligt lån. För att det ska betalas ut förutsätts att de producerar och exporterar. Det gör de inte.
Citera
2024-09-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det är inget vanligt lån. För att det ska betalas ut förutsätts att de producerar och exporterar. Det gör de inte.

Riksgälden har inte lånat ut något, de ställde sig som garanter för ett lån. Garant innebär att du betalar om inte låntagaren betalar, man är synnerligen dum i huvudet om man går med på att låna ut pengar om inte villkoren innebär att det effektivt finns någon garant, om garanten enbart går in om det går bra för företaget finns det ingen som helst poäng att ha en garant överhuvudtaget då får du tillbaka dina pengar oavsett vilket.

Processen är beskriven här för övrigt, https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/garantier-och-lan/grona-kreditgarantier/
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2024-09-23 kl. 21:31.
Citera
2024-09-23, 21:27
Medlem
Märks att Northvolt inte är en attraktiv arbetsgivare då så otroligt få svenskar verkar jobba där?

Inte är det väl tusentals indiska ingenjörer som står trampar på anläggningen. Luktar bajs hela organisationen.

Nog för att man börjat såga NV nu, men tänk så de hade låtit om det vore ett oljebolag som hade liknande skandaler runt sig..
Citera
2024-09-23, 21:27
Medlem
De 1000 i Skellefteå som nu är varslade, ingår inhyrda i dessa? Gissar att de inte gör det så bostäder lär nog finnas inom det närmaste. OM nu de är skrivna i kommunen så blir det rejält med minskade skatteintäkter, nu tror jag många inte är skrivna där så kommunen slipper betala service för dem när de drar?
Citera
2024-09-23, 21:28
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Går väl att komma runt med regeringsbeslut om det skulle bli aktuellt?
Tekniköverföring från Kina låter inte särskilt bekymmersamt och särskilt hög tilltro har jag inte på Northvolts egna patent.

Panasonic har ju annars ingen stor europeisk fabrik, så de kanske är en möjlighet?
Just en kinesisk köpare är såklart tänkbart, skulle säkerligen innebära en del goodwill och möjlighet att komma förbi politiska hinder. Sedan är det ju skillnad på olika kinesiska aktörer, kanske inte så kul med någon uppstickare som ser en fantastisk hävarm i Northvolt men som riskerar allt, då är vi snart tillbaka på ruta ett.

IAE har förresten lite statistik över nuvarande globala batteriflöden:
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-electric-vehicle-batteries

Drygt 60% av EUs behov kan just nu täckas av inhemsk produktion, skulle jag säga är en bra självförsörjningsgrad - massmedia har dock en tendens att premiera maximalister och då är allt under 100% uselt.

Oavsett om det är CATL, BYD eller en mer obskyr kinesisk spelare ser kontakterna likadana ut till Kommunistpartiet. Tiderna har ändrats sen Geely köpte Volvo, tur var väl det visserligen annars hade nog Volvo inte varit mycket idag? Säkerhetsprövning lär det bli, sen om den skulle godkännas är väl säkert fullt möjligt?

Den som lever får se, att det inte finns en framtid under Northvolts flagg lär vara givet. Får hoppas för svensk del och framförallt Skellefteås del att en seriös spelare kommer in. Typ Panasonic eller dyl.

Frågan är hur pass het fabriken anses vara?

Ryktas om nåt hyfsat viktigt möte imorgon.. får hoppas för Carlssons del att han får sova lite inatt. Såg förvånandsvärt nedstämd ut för att tjänat 200 mille på en hoax!
Senast redigerad av Elvi 2024-09-23 kl. 21:30.
Citera
2024-09-23, 21:34
Medlem
Citat:
Tror du att något företag har runt 1600 anställda som sitter och rullar tummarna? De kommer självfallet inte kunna leverera något, det här är en dödsdom och det finns bara ett enda alternativ, nedläggning.
Nej det tror jag inte men jag tror andra länder är billigare helt enkelt.
Citera
2024-09-23, 21:34
Medlem
Citat:
Vad då aktivera? Du kan väl inte som garant för ett lån dra dig ur eller sätta kriterier för dina garantier det är ju rakt av oetiskt mot de som faktiskt lånar ut pengar.

Riksgälden har gått in som garanti för Nordvolts 51 miljarder lån och enligt uppgift står riksgälden för majoriten av garantin bakom detta, har väldigt svårt att tro att de inte "aktiverat" eller är giltigt i kontrakt.

https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2023/grona-kreditgarantier-for-lan-till-northvolt

80% av 51 miljarder, alltså 40.8 miljarder står riksgälden för- jag tror inte ett skit på att det är något som inte aktiverat eller är juridiskt bindande.
Förklara för mej, obildad inom avancerad ekonomi snälla, hur mycket av mina/våra skattepengar det handlar om? Om vi säger en medelinkomsttagare.
Jag menar, 51 miljarder. Stämmer det? Det är inte lite pengar!
Senast redigerad av allvar66 2024-09-23 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in