2024-09-23, 20:55
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
De många som börjar dra sig ur klimat och domedagsprofeternas skitsnack så tror vi lär investera mer i fossilbränslen igen och att elbilar kommer ses som en misslyckad teknikalitet typ en bubbla

Elbilar lär inte försvinna. Problemet är att det är svårt att konkurrera med CATL och BYD som får stora statliga subventioner för att knäcka europeisk fordonsindustri.
Northvolt uppvisar alla varningssignaler att vara gravt vanskött. De har ju knappt levererar någonting och när BMW drog sig ur en stororder försvann allt förtroende.
Citera
2024-09-23, 20:55
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ironi eller korkad konspirationsteori?

Om vi gå på det senare så skulle det ju betyda att företagsledningen är insyltade eller förståndshandikappade.

De har storhetsvansinne och är naiva, som svenskar ofta är.

Din teori är att när kommunistdiktaturens främsta leverantör av produktionsutrustning plötsligt levererar Kalle Anka-maskiner som bara de själva kan installera, kvalitetskontrollera, drifta och underhålla, till en europeisk konkurrent, så är det bara en slump?
Citera
2024-09-23, 20:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det torde väl redan vara uppenbart att dom uppenbarligen är det ena eller det andra.

Jag tror snarare att de helt på egen hand lyckats åstadkomma detta fiasko, men självklart berikat sig på kuppen.
Citera
2024-09-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Flopp. För vem?
Politikerna skodde sig, det kan du räkna kallt med. De har fått ut exakt det de önskade.

Springnotan de lämnar vet du vilka som får ta. Du och jag som alltid.
Jag skrev ju det, vi, oss. Alla inklusive Sd.
Trots att jag sympstiserar med Sd. Jag är så jävla besviken på dem. Jävla syltryggar!
Citera
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Rubrik justerad.

Mod.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2024-09-23 kl. 21:54.
Citera
Medlem
Är det någon som har en bra analys eller kan länka till en bra analys om varför Northvolt har misslyckats så fullständigt?

Det är iofs inte svårt att spekulera i att alldeles för mycket pengar har lagts ner på att hajpa bolaget och alldeles lite för att bygga upp det men det skulle vara intressant med en lite djupare analys.
Citera
2024-09-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror snarare att de helt på egen hand lyckats åstadkomma detta fiasko, men självklart berikat sig på kuppen.

Alltså insyltade.
Citera
2024-09-23, 20:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
De har storhetsvansinne och är naiva, som svenskar ofta är.

Din teori är att när kommunistdiktaturens främsta leverantör av produktionsutrustning plötsligt levererar Kalle Anka-maskiner som bara de själva kan installera, kvalitetskontrollera, drifta och underhålla, till en europeisk konkurrent, så är det bara en slump?

Det är ju knappast så att kineserna bestämde sig för att komma utan att företagsledningen hade bestämt det.
Citera
2024-09-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Någonstans har jag läst att det finns kapacitet för 7.9 TWh produktion årligen ( i världen) och efterfrågan antas vara runt 1.5 TWh.
Kapacitet med vad?
Citera
2024-09-23, 21:01
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Är det någon som har en bra analys eller kan länka till en bra analys om varför Northvolt har misslyckats så fullständigt?

Det är iofs inte svårt att spekulera i att alldeles för mycket pengar har lagts ner på att hajpa bolaget och alldeles lite för att bygga upp det men det skulle vara intressant med en lite djupare analys.

Nej men även utan analys så kan vilken bondlurk som helst räkna ut ett scamscheme när de ser det, undantaget politiker så klart.
Citera
2024-09-23, 21:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Alltså insyltade.

Ja det är ett resultat från att det utställts obegränsade mängder kapital där riskkapitalister inte själva behöver satsa. De får allt finansierat och kan berika sig själva under resans gång. Om det går bra får det ännu mer och om det går dåligt är det staten som förlorar.
Citera
2024-09-23, 21:02
Medlem
Quillianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Villkoren för att göra utbetalningarna är reglerat. Dvs NV har inte lyckats med det som skulle behövas för att få ut lånen. Tex produktionskapacitet eller kund orders.

Jasså? Tack för förklaringen. Mer än jag visste. 😊 Det är iaf goda nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in