2024-09-21, 18:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Jo, det var dessa jag mena. Jag tror nämligen att EUD kommunicerat dessa med Sverige, alltså kännedomskopior.
Ah, smart tänkt!
Citera
2024-09-22, 20:41
Medlem
Det finns inga yttranden från andra länder. Det är ett antagande från GDPR warrior. Han utgår från andra GDPR domar som dom har drivit.

Det som skiljer Sverige från andra länder är att Sverige har ett undantag för GDPR, vilket inte Finland eller Bulgrien har.
Citera
2024-09-22, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppalillaloppa
Det finns inga yttranden från andra länder. Det är ett antagande från GDPR warrior. Han utgår från andra GDPR domar som dom har drivit.

Det som skiljer Sverige från andra länder är att Sverige har ett undantag för GDPR, vilket inte Finland eller Bulgrien har.

Vi säger så. Blev väldigt nyfiken, var hittar jag detta undantag?
Citera
2024-09-22, 21:02
Medlem
Citat:
Vi säger så. Blev väldigt nyfiken, var hittar jag detta undantag?

Kap 7

Förhållandet till tryck- och yttrandefriheten

7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.

Artiklarna 5-30 och 35-50 i EU:s dataskyddsförordning samt 2-5 kap. denna lag ska inte tillämpas vid behandling av personuppgifter som sker för journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2018218-med-kompletterande-bestammelser_sfs-2018-218/
Citera
2024-09-22, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppalillaloppa
Kap 7

Förhållandet till tryck- och yttrandefriheten

7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.

Artiklarna 5-30 och 35-50 i EU:s dataskyddsförordning samt 2-5 kap. denna lag ska inte tillämpas vid behandling av personuppgifter som sker för journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2018218-med-kompletterande-bestammelser_sfs-2018-218/

Det är en inhemsk bestämmelse som EUD högaktningsfullt skiter i. De körde över lettisk grundlag när det begav sig. EUD tolkar GDPR som är högre i rättskällornas hierarki, de kommer inte ens ta den svenska bestämmelsen som du hänvisar till i beaktande.

Frågeställningen är ju dessutom om det journalistisk att publicera domar.
Citera
2024-09-22, 21:41
Medlem
Citat:
Det är en inhemsk bestämmelse som EUD högaktningsfullt skiter i. De körde över lettisk grundlag när det begav sig. EUD tolkar GDPR som är högre i rättskällornas hierarki, de kommer inte ens ta den svenska bestämmelsen som du hänvisar till i beaktande.

Frågeställningen är ju dessutom om det journalistisk att publicera domar.

Tiden kommer att utvisa ….
Citera
2024-09-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemado
Varför står det att GDPRwarrior är avstängd?

Känns som om det här bara är en bluff och inte ett skit kommer att hända..
Eller är jag ute och cyklar?

Han har redan sett till att ett förhandsavgörande har begärts. Egentligen är det bara att sitta och vänta tills den kommer förmodligen någon gång runt nästa sommar.
Citera
2024-09-23, 02:54
Medlem
Tog en jäkla tid att bli borttagen från Krimfup, nu är det enbart Lexbase kvar för mig. Är det ens någon som lyckats att bli borttagen därifrån?
Citera
2024-09-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Finns dock inget som hindrar dig eller någon annan part att lägga upp dem. Men vill du inte så vill du inte, inte mycket jag kan göra åt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du menar att det är förbjudet för dig att dela yttrandena, och att göra det skulle påverka hur EU-domstolen avgör målet?

Heh, okej. Tack för att du svarade iaf.

Som jurist bör du nog veta om att GDPRWarrior mycket väl kan ha fått yppandeförbud och förbehåll enligt OSL 10kap §§ 3-4. Vilket är sunt då dessa viktiga mål inte skall diskuteras öppet så att lobbyister kan förvränga utgången. Det är trots allt så att det är svenska politiker som vill ha dessa söktjänster.
Citera
2024-09-23, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jurist bör du nog veta om att GDPRWarrior mycket väl kan ha fått yppandeförbud och förbehåll enligt OSL 10kap §§ 3-4. Vilket är sunt då dessa viktiga mål inte skall diskuteras öppet så att lobbyister kan förvränga utgången. Det är trots allt så att det är svenska politiker som vill ha dessa söktjänster.

Förlåt, men yppandeförbud i ett civilrättsligt mål? Sedan klämmer du till med att EUD skulle tillämpa svenska OSL?
Citera
2024-09-23, 15:47
Medlem
Jag klagade till IMY för att Acta Publica har brottsmålsdsmar på mig som de säljer till olika företag b.la till Mrkoll. IMY svarade att de skriver av ärendet för Acta Publica är eftersom Pantoptes Sweden ABs verksamhet är grundlagsskyddad och dataskyddsförordningen inte tillämplig. IMY saknar därmed behörighet att utreda klagomålet och där med är ärendet avlutat. Så detta GDP snack som varit i tråden är lite vilseledande.

Svaret nedan men jag har raderat mitt namn för jag vill inte att folk ska kunna söka upp mig.

xxxxx xxxxxx
Beslut om klagomål
Integritetsskyddsmyndighetens beslut
Ärendet avslutas.
Motivering av beslutet
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ska behandla klagomål och där så är lämpligt
undersöka den sakfråga klagomålet gäller (artikel 57.1 f i dataskyddsförordningen1
,
vanligtvis förkortad GDPR).
Enligt 1 kap. 7 § lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s
dataskyddsförordning ska dataskyddsförordningen inte tillämpas i den utsträckning det
skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Enligt 1 kap. 4 § yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) omfattar YGL bland annat visst
tillhandahållande av information ur en databas om det finns utgivningsbevis för
verksamheten.
Pantoptes Sweden AB har beviljats utgivningsbevis för webbplatsen
www.actapublica.se.
IMY har i ett rättsligt ställningstagande2 bedömt att myndigheten är behörig att inleda
tillsyn mot söktjänster med utgivningsbevis med anledning av klagomål. Med
söktjänster avses där tjänster som offentliggör uppgiftssamlingar med personuppgifter
med möjlighet till sökning på person. Gemensamt för dessa söktjänster är att de, gratis
eller mot betalning, gör en stor mängd personuppgifter tillgängliga utan någon egentlig
urskiljning. De personuppgifter som publiceras kan vara av olika slag. Det kan till
exempel vara fråga om namn, adress, ålder, hushållets storlek, fordonsinnehav och
bolagsengagemang. Det kan också vara fråga om uppgifter om fällande domar i
brottmål och andra uppgifter om lagöverträdelser.3
IMY bedömer att det inte har framkommit att den aktuella verksamheten som
klagomålet gäller utgör en sådan söktjänst som omfattas av ställningstagandet. Vidare
1 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med
avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av
direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
2 IMY, 2024-05-14, Rättsligt ställningstagande IMYRS 2024:1 – Klagomål mot söktjänster med utgivningsbevis,
tillgängligt på IMY:s webbplats.
3 IMYRS 2024:1, s. 4.
Diarienummer:
IMY-2024-11449
Datum:
2024-09-20
Integritetsskyddsmyndigheten Diarienummer: IMY-2024-11449 2(3)
Datum: 2024-09-20
anser IMY att det inte i övrigt har framkommit uppgifter som skulle kunna innebära att
grundlagsskyddet inte skulle gälla.
Eftersom Pantoptes Sweden ABs verksamhet är grundlagsskyddad är
dataskyddsförordningen inte tillämplig. IMY saknar därmed behörighet att utreda
klagomålet.
Ärendet ska därför avslutas.

Sylvia Myhr Lilja, 2024-09-20 (Det här är en elektronisk signatur)
Integritetsskyddsmyndigheten Diarienummer: IMY-2024-11449 3(3)

Hur man överklagar
Om du vill överklaga beslutet ska du skriva till Integritetsskyddsmyndigheten. Ange i
skrivelsen vilket beslut du överklagar och den ändring som du begär. Överklagandet
ska ha kommit in till Integritetsskyddsmyndigheten senast tre veckor från den dag du
fick del av beslutet. Om överklagandet har kommit in i rätt tid sänder
Integritetsskyddsmyndigheten det vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm för
prövning.

Du kan e-posta överklagandet till Integritetsskyddsmyndigheten om det inte innehåller
några integritetskänsliga personuppgifter eller uppgifter som kan omfattas av
sekretess. Myndighetens kontaktuppgifter framgår av beslutets första sida.
Citera
2024-09-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplysningscentral
Jag klagade till IMY för att Acta Publica har brottsmålsdsmar på mig som de säljer till olika företag b.la till Mrkoll. IMY svarade att de skriver av ärendet för Acta Publica är eftersom Pantoptes Sweden ABs verksamhet är grundlagsskyddad och dataskyddsförordningen inte tillämplig. IMY saknar därmed behörighet att utreda klagomålet och där med är ärendet avlutat. Så detta GDP snack som varit i tråden är lite vilseledande.

Svaret nedan men jag har raderat mitt namn för jag vill inte att folk ska kunna söka upp mig.

xxxxx xxxxxx
Beslut om klagomål
Integritetsskyddsmyndighetens beslut
Ärendet avslutas.
Motivering av beslutet
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ska behandla klagomål och där så är lämpligt
undersöka den sakfråga klagomålet gäller (artikel 57.1 f i dataskyddsförordningen1
,
vanligtvis förkortad GDPR).
Enligt 1 kap. 7 § lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s
dataskyddsförordning ska dataskyddsförordningen inte tillämpas i den utsträckning det
skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Enligt 1 kap. 4 § yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) omfattar YGL bland annat visst
tillhandahållande av information ur en databas om det finns utgivningsbevis för
verksamheten.
Pantoptes Sweden AB har beviljats utgivningsbevis för webbplatsen
www.actapublica.se.
IMY har i ett rättsligt ställningstagande2 bedömt att myndigheten är behörig att inleda
tillsyn mot söktjänster med utgivningsbevis med anledning av klagomål. Med
söktjänster avses där tjänster som offentliggör uppgiftssamlingar med personuppgifter
med möjlighet till sökning på person. Gemensamt för dessa söktjänster är att de, gratis
eller mot betalning, gör en stor mängd personuppgifter tillgängliga utan någon egentlig
urskiljning. De personuppgifter som publiceras kan vara av olika slag. Det kan till
exempel vara fråga om namn, adress, ålder, hushållets storlek, fordonsinnehav och
bolagsengagemang. Det kan också vara fråga om uppgifter om fällande domar i
brottmål och andra uppgifter om lagöverträdelser.3
IMY bedömer att det inte har framkommit att den aktuella verksamheten som
klagomålet gäller utgör en sådan söktjänst som omfattas av ställningstagandet. Vidare
1 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med
avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av
direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
2 IMY, 2024-05-14, Rättsligt ställningstagande IMYRS 2024:1 – Klagomål mot söktjänster med utgivningsbevis,
tillgängligt på IMY:s webbplats.
3 IMYRS 2024:1, s. 4.
Diarienummer:
IMY-2024-11449
Datum:
2024-09-20
Integritetsskyddsmyndigheten Diarienummer: IMY-2024-11449 2(3)
anser IMY att det inte i övrigt har framkommit uppgifter som skulle kunna innebära att
grundlagsskyddet inte skulle gälla.
Eftersom Pantoptes Sweden ABs verksamhet är grundlagsskyddad är
dataskyddsförordningen inte tillämplig. IMY saknar därmed behörighet att utreda
klagomålet.
Ärendet ska därför avslutas.

Sylvia Myhr Lilja, 2024-09-20 (Det här är en elektronisk signatur)
Integritetsskyddsmyndigheten Diarienummer: IMY-2024-11449 3(3)

Hur man överklagar
Om du vill överklaga beslutet ska du skriva till Integritetsskyddsmyndigheten. Ange i
skrivelsen vilket beslut du överklagar och den ändring som du begär. Överklagandet
ska ha kommit in till Integritetsskyddsmyndigheten senast tre veckor från den dag du
fick del av beslutet. Om överklagandet har kommit in i rätt tid sänder
Integritetsskyddsmyndigheten det vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm för
prövning.

Du kan e-posta överklagandet till Integritetsskyddsmyndigheten om det inte innehåller
några integritetskänsliga personuppgifter eller uppgifter som kan omfattas av
sekretess. Myndighetens kontaktuppgifter framgår av beslutets första sida.

Motivet verkar kort och gott vara att eftersom Acta Publica inte säljer data till envar utan enbart till journalister så är det journalistisk verksamhet och därmed grundlagsskyddad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in