2024-09-23, 15:41
Medlem
haresEars avatar
Lyssnar på presskonferensen från Skellefteå. De där två kommunbönderna verkar aldrig ha talat inför några andra än just bönder.

Vård och omsorg, omskolning och annat sossetrams. Det är en jävla massa indier som får åka hem. I Skellefteå är det inte så många Skelleftebor som varslas, dessa har inte kompetens.
Citera
2024-09-23, 15:41
Medlem
Apropå trådens rubrik, undrar om man i de 7 orter som inte fick den där fabriken nu drar en lättnadens suck? För jag antar att även Skellefteås kommun har investerat en hel del av skattemedel i det här luftslottet.
Citera
2024-09-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Hoppas ingen tagit familjen med sig och lämnat allt bakom sig för ett nytt liv i norr, med resultatet att få sparken efter ett halvår eller ett år. Kanske rent av blivit tvingad till flytt av Arbetsförnedringen.

Det är nog en hel del som är i denna sits!
Citera
2024-09-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nästan ingenting direkt från staten. Det är privata investerare, pensionsfonder i olika länder som står för lejonparten av pengarna.

Ok, har för mig dom fick pengar och även att staten gav dom lån eller ställde up med garantier. Men jag kan ha fel.
Citera
2024-09-23, 15:45
Medlem
Kaptagons avatar
Nu säger Helen Hellmark Knutsson landshövding i Västerbotten att de som har kommit hit från länder utanför EU ska stanna kvar i Skellefteå och söka andra jobb i kommunen. Vad finns det för andra jobb att söka i kommunen?
Citera
2024-09-23, 15:46
Medlem
Hur man kan stå där på presskonferensen och fortsätta mala på om "Den Gröna Omställningen" som om inget har hänt det har jag svårt att ta in i alla fall...
Senast redigerad av Horsemackan 2024-09-23 kl. 15:48.
Citera
2024-09-23, 15:47
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ok, har för mig dom fick pengar och även att staten gav dom lån eller ställde up med garantier. Men jag kan ha fel.

Du ska inte tro på allt som skrivs, självklart har dom fått en jävla massa hjälp ifrån Staten/Kommunen.
Citera
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Hur mycket skattepengar går snart åt helvete?
Hur mycket har dom fått av staten?

Under en miljard. Det mesta är privata investeringar.

Möjligt att kommunerna där de startat upp har bidragit också.
Senast redigerad av greta75 2024-09-23 kl. 15:49.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Jag tror Peter Carlsson med CO var bombsäker på att nyemissionen på 15 miljarder skulle gå igenom. Samt att man skulle få ut pengar från lånet på 50 miljarder. Men när man inte kan uppvisa någon produktion i Skellefteå vill varken banker eller investerare lägga mer pengar.
Så att fokusera på kärnverksamheten i Skellefteå är nog ett krav från dessa.

Ledningen har varit totalt fartblinda...

Politikerna är de som är mest fartblinda. De fortsätter sitt religiösa tillbedjande till »den gröna omställningen«. Verkligheten är ju den att det inte är en generisk tillväxt som dessa så kallade »gröna« företag gör. Det är kapitaldopade satsningar utan att marknaden fått svara på om de efterfrågar det som ska produceras. I fallet Northvolt har de ju inte ens lyckats producera.

Nu stod landshövdingen i Västerbottens län på presskonferensen och hävdade att det minsann inte är någon »grön bubbla« det som hänt med Northvolt och att »den gröna omställningen« sker överallt i hela världen. Gör den verkligen det? Elbilsmarknaden viker när det inte ges bidrag, solcellsmarknaden viker när det inte ges bidrag, vindkraftsbyggandet viker när inte staten sponsrar och inte någonstans kan det uppvisas en faktisk succé med »den gröna omställningen«. Jag skulle säga tvärtemot landshövdingen att den stora smällen inte kommit ännu. Satsningarna som görs är gigantiska, men tiden är inte mogen.

Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Hur kan man stå där på presskonferensen och fortsätta mala på om "Den Gröna Omställningen" som om inget har hänt det har jag svårt att ta in i alla fall...

De har målat in sig i ett hörn. Det är som en spelare som spelat bort alla pengar och lånar ytterligare för att vinna tillbaka förlusten.
Citera
2024-09-23, 15:48
Medlem
Lyssnade på presskonferensen. Var tydligt att Skellefteå vill att de uppsagda bor kvar och arbetsförmedling och utbildningar är redo. Tydligen stor brist på arbetskraft inom grön sektor i Skellefteå, så det lät som att det här inte borde bli några problem. Om detta verkligen stämmer lär ju visa sig.
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Nu säger Helen Hellmark Knutsson landshövding i Västerbotten att de som har kommit hit från länder utanför EU ska stanna kvar i Skellefteå och söka andra jobb i kommunen. Vad finns det för andra jobb att söka i kommunen?

Det kommer bli dyrt för Skellefteås skattebetalare, svindyrt.
Det här är inte det sista varslet, det kan jag nästintill lova!
Citera
Medlem
brukstjacks avatar
Även om inte Northvolt hade varit pissdåligt skött så kvarstår grundproblemet att kinesernas kraftigt subventionerade produktion redan täcker världsbehovet. Om inte EU inför väldigt höga strafftullar kommer europeisk produktion vara chanslös (alternativt att dom får ordning på sitt skit samtidigt som Scanias el-lina får ordentlig fart, men frågan är om det räcker).
Senast redigerad av brukstjack 2024-09-23 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in