Citat:
Ursprungligen postat av
roddarn
Jag tror Peter Carlsson med CO var bombsäker på att nyemissionen på 15 miljarder skulle gå igenom. Samt att man skulle få ut pengar från lånet på 50 miljarder. Men när man inte kan uppvisa någon produktion i Skellefteå vill varken banker eller investerare lägga mer pengar.
Så att fokusera på kärnverksamheten i Skellefteå är nog ett krav från dessa.
Ledningen har varit totalt fartblinda...
Politikerna är de som är mest fartblinda. De fortsätter sitt religiösa tillbedjande till »den gröna omställningen«. Verkligheten är ju den att det inte är en generisk tillväxt som dessa så kallade »gröna« företag gör. Det är kapitaldopade satsningar utan att marknaden fått svara på om de efterfrågar det som ska produceras. I fallet Northvolt har de ju inte ens lyckats producera.
Nu stod landshövdingen i Västerbottens län på presskonferensen och hävdade att det minsann inte är någon »grön bubbla« det som hänt med Northvolt och att »den gröna omställningen« sker överallt i hela världen. Gör den verkligen det? Elbilsmarknaden viker när det inte ges bidrag, solcellsmarknaden viker när det inte ges bidrag, vindkraftsbyggandet viker när inte staten sponsrar och inte någonstans kan det uppvisas en faktisk succé med »den gröna omställningen«. Jag skulle säga tvärtemot landshövdingen att den stora smällen inte kommit ännu. Satsningarna som görs är gigantiska, men tiden är inte mogen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Horsemackan
Hur kan man stå där på presskonferensen och fortsätta mala på om "Den Gröna Omställningen" som om inget har hänt det har jag svårt att ta in i alla fall...
De har målat in sig i ett hörn. Det är som en spelare som spelat bort alla pengar och lånar ytterligare för att vinna tillbaka förlusten.