2025-02-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
HD och HFD kommer ta ställning till det journalistiska undantaget och därmed om GDPR gäller för verksamheten trots att sidorna har utgivningsbevis. Om nu HD och HFD kommer fram till att det strider mot GDPR, så går det att angripa även nu publicerade domar genom att tillämpa GDPR på verksamheten.

Det är, verkligen, den springande punkten:

Om slutsatsen blir både att GDPR gäller och det inte är fråga om journalistisk verksamhet så faller alla undantagsluckor. Det öppnar upp för att stämma även bolagets företrädare, bolaget i sig självt och ställa krav på att raderas etcetera i enlighet med GDPR. Kommer bli en rejäl soppa av det här, på väldigt kort tid ...

Jag misstänker att G Axén sitter på nålar just nu.
Citera
2025-02-23, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det är, verkligen, den springande punkten:

Om slutsatsen blir både att GDPR gäller och det inte är fråga om journalistisk verksamhet så faller alla undantagsluckor. Det öppnar upp för att stämma även bolagets företrädare, bolaget i sig självt och ställa krav på att raderas etcetera i enlighet med GDPR. Kommer bli en rejäl soppa av det här, på väldigt kort tid ...

Jag misstänker att G Axén sitter på nålar just nu.

Precis så. Jag kan inte föreställa mig att HD och HFD skulle gå på någon annan linje än den redan etablerade från EU-domstolen (Finland och Estland). HD och HFD är väl förtrogna med att det kommer ett avgörande gällande Sverige och lär inse vart det barkar vägen för Sveriges del. Lägg därtill alla klagomål som kommissionen tar emot gällande Sverige och kommisionens tidigare frågeställningar och kritik mot Sverige.
Citera
2025-02-23, 15:43
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Precis så. Jag kan inte föreställa mig att HD och HFD skulle gå på någon annan linje än den redan etablerade från EU-domstolen (Finland och Estland). HD och HFD är väl förtrogna med att det kommer ett avgörande gällande Sverige och lär inse vart det barkar vägen för Sveriges del. Lägg därtill alla klagomål som kommissionen tar emot gällande Sverige och kommisionens tidigare frågeställningar och kritik mot Sverige.

Men det skulle faktiskt inte förvåna mig om dom väljer att tillåta detta ändå. Finns mycket pengar som säkert har letat sig ner i många fickor på alla inblandade här.
Citera
2025-02-23, 16:43
Medlem
Vilken tid på tisdag (25/2) offentliggörs domarna? Kl 11 i vanlig ordning? Bra jobbat alla i tråden.
Citera
2025-02-23, 17:46
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Vilken tid på tisdag (25/2) offentliggörs domarna? Kl 11 i vanlig ordning? Bra jobbat alla i tråden.

08.45
Citera
2025-02-24, 04:29
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion
Min bild är att de inte får ut domarna utan förbehåll,
de måste åtminstone anonymiseras om de ska tillhandahållas åt en tredje part.

Har jag fel så blir jag gärna rättad.

Ok tack för klargörandet, jag minns att det var några tingsrätter som vägrade lämna ut domar till några utgivningsföretag, har dock för mig det inte var så många ändå, och galenskaperna har löpt på ändå, men då är jag med det är avgörandet om det som är klart imorgon då, hade de inte begärt ett EU yttrande om det ochså? Eller jag kanske minns fel.
Citera
2025-02-24, 04:34
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag tror som dig, att det blir svårt gå emot EU domstolen, men du som har koll är det inte så att även om det inte skulle gå på vårann linje, så ska väl det här upp i EU domstol ändå med tanke på GDPR warriors ärenden, och det kommer väl ett förhandsavgörande ändå senare i år, eller har jag förstått fel?
Citera
2025-02-24, 04:44
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
HD och HFD kommer ta ställning till det journalistiska undantaget och därmed om GDPR gäller för verksamheten trots att sidorna har utgivningsbevis. Om nu HD och HFD kommer fram till att det strider mot GDPR, så går det att angripa även nu publicerade domar genom att tillämpa GDPR på verksamheten.
Det är ju det jag hoppas alla har gjort till IMY iaf, jag har i vartfall påpekat i mina yttranden dit att det bla strider emot GDPR.
Citera
2025-02-24, 08:10
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag tror som dig, att det blir svårt gå emot EU domstolen, men du som har koll är det inte så att även om det inte skulle gå på vårann linje, så ska väl det här upp i EU domstol ändå med tanke på GDPR warriors ärenden, och det kommer väl ett förhandsavgörande ändå senare i år, eller har jag förstått fel?

Ja, det är helt separerat från EU-domstolen, EUD gör sin bedömning. Däremot lämnar EUD ett förhandsavgörande som sedan ska tolkas av svensk domstol.
Citera
2025-02-24, 10:23
Medlem
Hej, väl medveten om mina skyldigheter under svenska grundlag och

Giltigt utgivningsbevis. EU lag (GDPR) är ännu inte införd i Sverige då Sverige

har undantagit publicering under YGL.

Har du något annat skäl, tex att vår publicering skapa stor olägenhet för dig så

Lyssnar jag.

Lars

Så här svarade Lars Save på mail mallen vad ska jag skriva tillbacka så han plockar bort mina uppgifter.
Citera
2025-02-24, 17:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Jojo det är ju det de olika fallen handlar om. Men den breda uppfattningen har varit att våra grundlagar står över gdpr. I undantaget från gdpr lutar man ju sig mot grundlagen. Den väger tydligen så tung att grundlagen behövdes ändras för sätta stopp för databaserna, när det finns gdpr.

Jag vet inte om jag vill kalla Sveriges jurister för seriösa. Det tog 6 år för domstolarna från det att gdpr kom till, tills man förstod att gdpr gäller databaserna.
Det har aldrig funnits någon uppfattning (bland jurister) att grundlagen står över GDPR.

Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Gällande förhandlingen vid EU-inträdet har jag inte sett något dokument, bara hört det från lite olika håll, bla från parasiten Gunnar Axen som använder det som argument.
Det är bara trams oavsett ursprungskällan.

Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
journalistik in my ass

likställer man alltså adtonbladets journalistik med lexbase uthängningar så kan lag och ordning dra åt helvete

detta handlar helt och hållet om att försvåra för folk och ska förbjudas helt och skadestånd utdelas till alla som de hängt ut

dessa smutsiga vidriga jurister som startar företage i lagens skugga är parasiter och horungar

räcker med att man är dömd för nåt skitbrott så få man inte längre jobb och det är myyycket värre än brottet i sig svenska angiversamhället kan dra åt helvete
"journalistik in my ass" ...
Citera
2025-02-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellosh00
Hej, väl medveten om mina skyldigheter under svenska grundlag och

Giltigt utgivningsbevis. EU lag (GDPR) är ännu inte införd i Sverige då Sverige

har undantagit publicering under YGL.

Har du något annat skäl, tex att vår publicering skapa stor olägenhet för dig så

Lyssnar jag.

Lars

Så här svarade Lars Save på mail mallen vad ska jag skriva tillbacka så han plockar bort mina uppgifter.

Han vill att du skall böna och be. Det är ju det han skriver.
Du behöver väl inte säga så mycket mer. Det kostar 900 kronor att skicka in en stämningsansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in