Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Tack snälla för att du kollade upp detta! Jag blev nojig och ringde faktiskt veterinären som också sa att det var okej att ge Hills Urinary Stress till katterna eftersom det mer verkar förebyggande mot att få kristaller och sånt så det innehåller inget som ska bryta ner befintliga kristaller i urinen - jag kan tänka mig att ett sånt foder kanske innehåller nåt som är lite sämre för en katt utan kissproblem.
Jag kommer göra precis så som du säger, fortsätta med Hills tills påsen är slut och sedan ska jag nog gå över till något annat torrfoder fast ge absolut mest blötmat!
Det är så himla förvirrande när man hör om att katter inte ska ha så mycket fisk och samtidigt är det massor med blötmat som har lax m.m.!! Kanske är det så att vissa katter inte tål fisk medan andra mår helt okej av att äta det. Jag ska prova den Mjau-varianten som du kör med bara för att testa, har dock inget större hopp om att katterna kommer äta den - men man vet ju aldrig

Fisk innehåller en del tungmetaller som inte är bra. Det finns rekommendationer för hur ofta människor kan äta fisk, hur det ser ut för djur vet jag inte.
Sen är det ju så att alla katter inte gillar fisk. Ena katten vi har nu älskar kattmat med fisk, speciellt lax. Den andra lämnar den maten och äter enbart de påsar som innehåller kyckling och oxkött.
Jag tycker ni ska hålla kvar vid torrfodret de har nu och istället variera lite av mjukmaten tills ni hittar nåt de gillar. Torrfodret fyller en viktig funktion som bas, så ha det kvar.
Har ni testat Sheeba Classic blötmat?
Den ena av våra katter gillar heller inte när man bara slänger mjukmaten i skålen och ställer fram. Den vill att vi mosar maten med en gaffel innan.
Den andra bryr sig inte om hur maten serveras alls och skulle nog kunna trycka i sig även kartongen om den hamnade i skålen.