2024-09-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Vet inte faktiskt. De fick både tetra och burk, ingen dög sen.

Men de äter deras torrfoder. Jag köper de största säckarna och blandar ihop så får de en mix. Men även där är storebror fjantig. Han vill gärna äta direkt ur boxen där jag har blandningen istället för skålen. De har sina ideér de små liven.

Storebror är en mycket bestämd herre som gärna pratar. Och får han inte som han vill så skriker han. Grannarna tror väl inte han får mat helt enkelt.

Katterna kanske slutade äta Mjau för att de fick smaskigt torrfoder då...
Ja, grannarna tror kanske att er katt skriker efter mat. Försök prata med dem och förklara, det är nog rätt många grannar som tror att katter svälter eller är övergivna fast de inte är det
Citera
2024-09-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag har ingen aning om varför vi fick den infon av veterinären. Det verkar inte stämma nu när jag läst på om torrfodret.

"Torrfodret har ett lågt innehåll av mineraler, såsom magnesium, kalcium och fosfor, tillsammans med urinsyra bidrar dessa till att främja ett önskat pH -värde i kattens urin. Detta minskar risken för bildning och restaurering av struvit- och oxalatstenar. Hills Urinary Stress kan också hjälpa till att lösa upp redan bildade struvitstenar.

Hills c/d Urinary Stress är ett välsmakande kattfoder som täcker alla kattens dagliga näringsbehov, och det är även hälsosamt.
Fodret har ett högt innehåll av vitaminer, inklusive vitamin B6, som stödjer kattens naturliga immunsystem, medan antioxidanterna i maten neutraliserar fria radikaler i kattens kropp."

Fortsätt du att ge katterna torrfodret, det minskar ju risken för eventuella urinstenar. Men ge dom också mjukmat.

Edit:
Lite fakta angående kattmaten Mjau och varför veterinärer rekommenderar den som blötmat.
https://stangebrodjurklinik.se/meny/vad-bor-katter-ata

Mjaupåsarna i kartongerna innehåller olika smaker, beroende på vilken kartong man köper. Våra katter äter enbart den kartong som har påsar med lax, kyckling, räka och oxkött. Mindre närbutiker har ofta bara en viss kartong i hyllan, men om du åker till större butiker så har de även kartonger med andra smaker. Kanske kan vara värt att testa?

Jag handlar på ICA Kvantum.

Tack snälla för att du kollade upp detta! Jag blev nojig och ringde faktiskt veterinären som också sa att det var okej att ge Hills Urinary Stress till katterna eftersom det mer verkar förebyggande mot att få kristaller och sånt så det innehåller inget som ska bryta ner befintliga kristaller i urinen - jag kan tänka mig att ett sånt foder kanske innehåller nåt som är lite sämre för en katt utan kissproblem.
Jag kommer göra precis så som du säger, fortsätta med Hills tills påsen är slut och sedan ska jag nog gå över till något annat torrfoder fast ge absolut mest blötmat!

Det är så himla förvirrande när man hör om att katter inte ska ha så mycket fisk och samtidigt är det massor med blötmat som har lax m.m.!! Kanske är det så att vissa katter inte tål fisk medan andra mår helt okej av att äta det. Jag ska prova den Mjau-varianten som du kör med bara för att testa, har dock inget större hopp om att katterna kommer äta den - men man vet ju aldrig
Citera
2024-09-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Variera inte så mycket maten för din katts mages skuld,

Nej, jag vet, man måste fasa in ny mat men däremot är det bra om katten inte bara vänjer sig vid en enda sorts mat för då blir det knepigt sen om maten utgår eller katten tröttnar eller något annat...men bra poäng och jag försöker ta det lite lugnt för kattungens lilla mages skull!
Skulle gärna fått katterna att äta någon variant av Mjau (eller Bozita) upptill dock eftersom den maten ska vara så nyttig för katterna och finns lätt att tillgå på matbutikerna.
Citera
2024-09-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pegasus22
Mina katter avskyr Mjau med. Den ens spyr också. Hahah men ärligt så kan jag förstå vrf.

Varför? För att den luktar? Jag tycker inte den luktar värre än vissa andra sorter men däremot verkar katterna tycka att den är tråkig...
Citera
2024-09-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag tror att många katter gillar, och äter Mjau. Om det inte var så skulle inte företaget som tillverkar den fortsätta tillverka den.

Sedan är katter oftast väldigt bestämda och fixerar sig lätt vid en sorts mat. När jag hade min första katt var jag ganska fattig och då gjorde jag en grej av att alltid köpa den kattmat som var på rea. Det gjorde att han fick äta det han fick och det kunde vara olika varje dag. Nu är jag inne på min åttonde katt (alla tidigare har levt tills de var mellan 20 och 23 år, så jag har många års erfarenhet) och han har tyvärr blivit fruktansvärt kräsen eftersom han fick bo hos mina föräldrar en tid och de skämde bort honom med svindyr mat.

Ja, det måste ju finnas katter som äter Mjau, bara lite konstigt att så många tycks rata den.
Vår kattunge var inte bortskämd, han hade bara fått torrfoder hos uppfödaren och tyckte det var mycket godare med blötmat men ändå ville han inte äta Mjau kitten!
Jag har försökt variera just för att katterna inte ska bli alltför bortskämda och jag köper bara blötmat som finns i mataffären. De gillar sås dock så jag har kanske skämt bort dem lite med att köpa såsiga sorter. Mjau i portionspåse är ganska såsig men de gillar ändå inte den....
Om dina katter har levt så länge vill jag veta din hemlighet Äter de bara blötmat och inte torrfoder? Är de utekatter?
Citera
2024-09-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Mjau på stor burk funkade, bjöd på torrfoder också och såklart rens från kött nån kyckling vinge ibland osv. Vad ja minns var majs den enda utan massor av spannmål i iaf av dom billiga sorterna. Ge du mjau så äter nog katten tillslut när den måste och vänjer sig

Ja, kanske skulle katterna äta till slut...vet inte om jag vill ge dem mat som de verkligen inte vill ha dock, det känns lite taskigt.
Citera
2024-09-23, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Tack snälla för att du kollade upp detta! Jag blev nojig och ringde faktiskt veterinären som också sa att det var okej att ge Hills Urinary Stress till katterna eftersom det mer verkar förebyggande mot att få kristaller och sånt så det innehåller inget som ska bryta ner befintliga kristaller i urinen - jag kan tänka mig att ett sånt foder kanske innehåller nåt som är lite sämre för en katt utan kissproblem.
Jag kommer göra precis så som du säger, fortsätta med Hills tills påsen är slut och sedan ska jag nog gå över till något annat torrfoder fast ge absolut mest blötmat!

Det är så himla förvirrande när man hör om att katter inte ska ha så mycket fisk och samtidigt är det massor med blötmat som har lax m.m.!! Kanske är det så att vissa katter inte tål fisk medan andra mår helt okej av att äta det. Jag ska prova den Mjau-varianten som du kör med bara för att testa, har dock inget större hopp om att katterna kommer äta den - men man vet ju aldrig
Fisk innehåller en del tungmetaller som inte är bra. Det finns rekommendationer för hur ofta människor kan äta fisk, hur det ser ut för djur vet jag inte.

Sen är det ju så att alla katter inte gillar fisk. Ena katten vi har nu älskar kattmat med fisk, speciellt lax. Den andra lämnar den maten och äter enbart de påsar som innehåller kyckling och oxkött.

Jag tycker ni ska hålla kvar vid torrfodret de har nu och istället variera lite av mjukmaten tills ni hittar nåt de gillar. Torrfodret fyller en viktig funktion som bas, så ha det kvar.

Har ni testat Sheeba Classic blötmat?

Den ena av våra katter gillar heller inte när man bara slänger mjukmaten i skålen och ställer fram. Den vill att vi mosar maten med en gaffel innan.

Den andra bryr sig inte om hur maten serveras alls och skulle nog kunna trycka i sig även kartongen om den hamnade i skålen.
Citera
2024-09-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ger bara torrfoder till mina yngre katter. När jag hade gamla katter fick de blötfoder och de slapp Mjau och fick de dyra påsarna. Äldre katter äter ofta för lite så jag tog den som de tyckte var godast. Men sedan fick en problem med magen och fick äta veterinärmat, men han accepterade den. Unga katter som kan tugga ser jag ingen anledning att ge blötfoder till, de blir bara bortskämda. Sedan har jag fortfarande ingen bra koll på vilka blötfodersförpackningar som innehåller den hormonstörande plasten.

Katter äter ju kött ute i naturen och får i sig vätska i bytesdjuren. Blötmat ligger närmare deras naturliga kost och det finns flera fördelar med den. Men var och en får ge vad den vill och diskussionen kring torrfoder versus blötmat behöver vi inte gå in på i den här tråden.
Vilken blötmat tyckte dina katter var godast då?
Citera
2024-09-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
Verkar vara något skumt med mjau.
Vår katt började spy ofta och även en kompis katt spyr alldeles för ofta av mjau.

Efter provat runt andra sorter landade vi på sjöbogårdens oxkött i sås samt ica:s torrfoder och nu mår katten Prima.

Ja, visst är det konstigt! Våra katter spydde också och jag har hört om andra katter som också ratat Mjau eller kräkts av den.
Sjöbogårdens mat har jag aldrig provat, vet att den finns på Ö&B så kanske kan prova nästa gång jag är där.
Citera
2024-09-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Min äter allt

Lyckost!
Citera
2024-09-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Alla mina katter har älskat Mjau

Vilken sorts Mjau? Får de annan mat också eller kör du bara med Mjau?
Citera
2024-09-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Min katt har ätit mjau i några år.
Sen om han tycker om det eller bara äter det för att överleva har vi inte pratat om.

Ni får ta ett snack om det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in