2024-09-22, 22:47
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Bara Mjau för min katt, går hur bra som helst. Inget torrfoder och inget vatten.
Ingen ny mat förrän den gamla är uppäten.

Jävla djurplågare!
Citera
2024-09-22, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Nej, verkligen inte. Du vet inte mycket om katter om du tror att de ska äta vad som helst.
Ni stadsbor med innekatter är helt GALNA. Katten kommer inte att svälta sig själv om det står mellan det och ”mjau”.

Jag är uppväxt på en bondgård med ett dusintals katter, dom hade alltid tillgång till torrfoder och vatten. Det räcker, sen åt dom en och annan mus/råtta/fågel. Ni med innekatter skämmer bort era katter för mycket, kanske känner ni skuldkänslor över att hålla dom instängda inomhus.
Citera
2024-09-22, 23:43
Medlem
zombie-nations avatar
Ger bara torrfoder till mina yngre katter. När jag hade gamla katter fick de blötfoder och de slapp Mjau och fick de dyra påsarna. Äldre katter äter ofta för lite så jag tog den som de tyckte var godast. Men sedan fick en problem med magen och fick äta veterinärmat, men han accepterade den. Unga katter som kan tugga ser jag ingen anledning att ge blötfoder till, de blir bara bortskämda. Sedan har jag fortfarande ingen bra koll på vilka blötfodersförpackningar som innehåller den hormonstörande plasten.
Citera
2024-09-23, 01:29
Avslutad
Citat:
Varför tror du att katterna slutade gilla Mjau? Var det för att de fick prova nåt godare? Vår kattunge fick Mjau kitten och hade inget annat att jämföra med men åt bara litegrann av den maten, sen fick han Whiskas kitten och då åt han massor!
Latz Countryside gillar våra katter bäst av allt, troligtvis för att det är mycket sås och rätt så köttiga bitar, men jag har fått för mig att maten inte är helt hundra fräsch ibland...den luktar olika från gång till gång.
Irriterande med grannar som matar andras katter!! Hoppas ni kan få dem att sluta!
Vet inte faktiskt. De fick både tetra och burk, ingen dög sen.

Men de äter deras torrfoder. Jag köper de största säckarna och blandar ihop så får de en mix. Men även där är storebror fjantig. Han vill gärna äta direkt ur boxen där jag har blandningen istället för skålen. De har sina ideér de små liven.

Storebror är en mycket bestämd herre som gärna pratar. Och får han inte som han vill så skriker han. Grannarna tror väl inte han får mat helt enkelt.
Citera
2024-09-23, 01:39
Medlem
Verkar vara något skumt med mjau.
Vår katt började spy ofta och även en kompis katt spyr alldeles för ofta av mjau.

Efter provat runt andra sorter landade vi på sjöbogårdens oxkött i sås samt ica:s torrfoder och nu mår katten Prima.
Citera
2024-09-23, 04:42
Medlem
Liberationfronts avatar
Min äter allt
Citera
2024-09-23, 08:58
Avslutad
Citat:
Tack för svar! Jag har testat Mjau och Bozita på tetra och Mjau i portionspåsar och katterna gillar inte något av det. Mjau "noga utvalt" har de ätit litegrann av men inte tillräckligt.
Varför ska man inte ge Urinary Care från Hills om katten inte har kissproblem? Just nu har en av katterna en variant av det fodret och den andra katten äter av det också...kanske dåligt då?

Jag har ingen aning om varför vi fick den infon av veterinären. Det verkar inte stämma nu när jag läst på om torrfodret.

"Torrfodret har ett lågt innehåll av mineraler, såsom magnesium, kalcium och fosfor, tillsammans med urinsyra bidrar dessa till att främja ett önskat pH -värde i kattens urin. Detta minskar risken för bildning och restaurering av struvit- och oxalatstenar. Hills Urinary Stress kan också hjälpa till att lösa upp redan bildade struvitstenar.

Hills c/d Urinary Stress är ett välsmakande kattfoder som täcker alla kattens dagliga näringsbehov, och det är även hälsosamt.
Fodret har ett högt innehåll av vitaminer, inklusive vitamin B6, som stödjer kattens naturliga immunsystem, medan antioxidanterna i maten neutraliserar fria radikaler i kattens kropp."

Fortsätt du att ge katterna torrfodret, det minskar ju risken för eventuella urinstenar. Men ge dom också mjukmat.

Edit:
Lite fakta angående kattmaten Mjau och varför veterinärer rekommenderar den som blötmat.
https://stangebrodjurklinik.se/meny/vad-bor-katter-ata

Mjaupåsarna i kartongerna innehåller olika smaker, beroende på vilken kartong man köper. Våra katter äter enbart den kartong som har påsar med lax, kyckling, räka och oxkött. Mindre närbutiker har ofta bara en viss kartong i hyllan, men om du åker till större butiker så har de även kartonger med andra smaker. Kanske kan vara värt att testa?

Jag handlar på ICA Kvantum.
Senast redigerad av RollonHomie 2024-09-23 kl. 09:15.
Citera
2024-09-23, 10:01
Medlem
Alla mina katter har älskat Mjau
Citera
2024-09-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
Verkar vara något skumt med mjau.
Vår katt började spy ofta och även en kompis katt spyr alldeles för ofta av mjau.

Efter provat runt andra sorter landade vi på sjöbogårdens oxkött i sås samt ica:s torrfoder och nu mår katten Prima.

Katter är märkliga djur.
Våra äter inte Sjöbogårdens eller ICAs torrfoder.

Vi behöver dock alternera ganska mkt. Allt som finns på ICA Maxi till de dyrare varianterna hos Zoo-butiken.
Men Mjau brukar gå ner, men man märker ju att det inte är det bästa de vet direkt.

Katthemmen som finns där jag bor kör med Mjau till sin katter.
Citera
2024-09-23, 10:30
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Jag vill inte att den här tråden drunknar i den stora kattmatstråden för då kommer ingen läsa den.
Vi har skaffat en kattunge och jag vill helst att han ska äta bara blötmat och gärna flera olika sorter så han får variation.
Han älskar Latz, Gourmet Duo och Whiskas men vägrar äta Mjau - precis som våra tidigare två katter gjort. Jag känner många som har katt och INGEN av dem tycker om Mjau!
Ändå ser man ständigt folk som rekommenderar Mjau eller Bozita på forum.
De brukar säga: MIN katt äter visserligen inte Mjau men det är jättebra mat... Äter era katter Mjau eller Bozita och vilken sort av dem i så fall? Äter de inte denna maten eller t.o.m kräks av den som våra katter gjort?
Vilken blötmat är bra och god samtidigt förutom mataffärssorterna jag har nämnt ovan?
Jag har köpt dyrare blötmat från Royal Canin nån gång men det kändes som bortslösade pengar för katterna var inte förtjusta. Har ni tips på blötmat (helfoder) från djurbutik som katterna faktiskt äter så tar jag gärna emot tipsen
Variera inte så mycket maten för din katts mages skuld,
Citera
2024-09-23, 10:45
Medlem
Min katt har ätit mjau i några år.
Sen om han tycker om det eller bara äter det för att överleva har vi inte pratat om.
Citera
2024-09-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Ni stadsbor med innekatter är helt GALNA. Katten kommer inte att svälta sig själv om det står mellan det och ”mjau”.

Jag är uppväxt på en bondgård med ett dusintals katter, dom hade alltid tillgång till torrfoder och vatten. Det räcker, sen åt dom en och annan mus/råtta/fågel. Ni med innekatter skämmer bort era katter för mycket, kanske känner ni skuldkänslor över att hålla dom instängda inomhus.

Helt fel på alla punkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in