2024-09-22, 20:24
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag vill inte att den här tråden drunknar i den stora kattmatstråden för då kommer ingen läsa den.
Vi har skaffat en kattunge och jag vill helst att han ska äta bara blötmat och gärna flera olika sorter så han får variation.
Han älskar Latz, Gourmet Duo och Whiskas men vägrar äta Mjau - precis som våra tidigare två katter gjort. Jag känner många som har katt och INGEN av dem tycker om Mjau!
Ändå ser man ständigt folk som rekommenderar Mjau eller Bozita på forum.
De brukar säga: MIN katt äter visserligen inte Mjau men det är jättebra mat... Äter era katter Mjau eller Bozita och vilken sort av dem i så fall? Äter de inte denna maten eller t.o.m kräks av den som våra katter gjort?
Vilken blötmat är bra och god samtidigt förutom mataffärssorterna jag har nämnt ovan?
Jag har köpt dyrare blötmat från Royal Canin nån gång men det kändes som bortslösade pengar för katterna var inte förtjusta. Har ni tips på blötmat (helfoder) från djurbutik som katterna faktiskt äter så tar jag gärna emot tipsen

Min Zorro,bilden,äter endast Latz,
antingen i gel'e eller sås,dock
vägrar han fisk.
Kött eller fågel går utmärkt.

Tänk på att katter räknas som rovdjur.

Jag har slutat ge honom torris.
Detta på veterinärens inrådan.

Han dricker vatten.

Får ibland slicka i sig mjukost
(laktosfri)med räkor eller skinka.

Ett tips är mush,råfoder,
brukar finnas i frysen hos
större livsmedelsbutiker.
Vet många katter gillar detta,
Zorro gjorde det inte.

Zorro har aldrig varit sjuk,
då är han 5 år.
Citera
2024-09-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Katter har ett bättre sinne för att finna fiskt vatten än du har att hantera fakta, Karen
Har du för vana att inte spola efter ditt avträde, lär du aldrig se din katt lapa där. Har du en utekatt eller bara ger din katt blötmat så lär en vattenskål bli lika ratad som din exkrementstinkande porslinsbalja.

Men! om du väljer att hålla din katt inomhus och inte förser den med friskt vatten kommer den på instinkt välja det renaste. Även om du just tömt din röv där.

Du har aldrig sett en katt drixka ur en vattenpöl? Eller funderat på vart skatan eller musen druckit innan den blev katten rov? Nä jag tämkte det.

Varför ens äga en katt när du kan släppa ut den och låta den klara sig själv? Äger du en katt ska du ju för fan se till att inte leva på existensminimum åtminstone
Citera
2024-09-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Veterinärer brukar ofta rekommendera Mjau då den sägs vara bra för känsliga katter. Har själv haft två katter som käkade enbart torrfoder, den gula påsen Friskies. De fick efter ett tag problem med att kissa och jag fick då veta att det är rent skitfoder för katter.

Blev då rekommenderad Mjau blötmat och torrfodret Urinary Care från Hills. Man ska dock inte ge det torrfodret åt katter som inte har problem annars, fick jag höra.

Mjau på liten tetra käkar ingen av katterna. Jag antar att det smakar lika illa som det luktar. Däremot äter katterna maten som finns i Mjauboxen (den som innehåller småpåsar). Du kan ju testa den.

Tack för svar! Jag har testat Mjau och Bozita på tetra och Mjau i portionspåsar och katterna gillar inte något av det. Mjau "noga utvalt" har de ätit litegrann av men inte tillräckligt.
Varför ska man inte ge Urinary Care från Hills om katten inte har kissproblem? Just nu har en av katterna en variant av det fodret och den andra katten äter av det också...kanske dåligt då?
Citera
2024-09-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Ja, sluta skäm bort din katt så. Du har curlat den till att endast gilla viss mat, det är ett djur som äter vad fan som helst egentligen

Nej, verkligen inte. Du vet inte mycket om katter om du tror att de ska äta vad som helst.
Citera
2024-09-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Bara Mjau för min katt, går hur bra som helst. Inget torrfoder och inget vatten.
Ingen ny mat förrän den gamla är uppäten.

Antar att du matar katten väldigt sällan då...?
Citera
2024-09-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag har två katter. De får våtfoder morgon och kväll samt att det står torrfoder framme.

Den ena katten älskar Mjau våtfoder i tetra, speciellt "Abborre i gelé". Den andra är inte förtjust i det alls. Båda katterna äter "Sheba Selection Fågel i sås" och "Latz Sauces Countryside".

Jag brukar skifta emellan dem för lite variation.

(Ibland får de tonfisk i vatten eller makrill i tomatsås.)

Jag har hört att katter inte mår så bra av att äta fisk så jag väljer oftast varianter av blötmat med fågel eller kött (sen finns det ändå fiskbiprodukter i nästan allt ändå). Det är knepigt när ena katten gillar en viss sorts mat medan den andra ratar den maten Jag vill gärna ge Mjau för att det ska vara så bra, men svårt när katterna inte äter det...Är "Sheba Selection Fågel i sås" ett helfoder och brukar det finnas på Maxi? Kanske kan prova det ifall det är bra!
Citera
2024-09-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Jag har problem med blöt kattmat för jag klöks ofta av att öppna den, det luktar verkligen fan.

Köpte nu Applaws blötmat på Arken Zoo och blev positivt överraskad.
Tonfiskburken såg ut och luktade så man nästan kände att man kunde ätit den själv, och katten
var jättelycklig också.

Har hört att katter inte ska äta så mycket fisk, har din katt ätit någon annan sort av Applaws som den också gillar? Jag gissar att Applaws är dyrt så man vill ju att katten äter upp maten ifall man provar
Citera
2024-09-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Mina katter åt det de första åren. Sen slutade dom. Speciellt storebror är petig (men dra in möss och mumsa i sig går jättebra) och just nu får dom Latz i olika variationer.

Har provat ICAs egna, men den är de inte heller jätteförjust i. Mellan Mjau och Latz fungerade Whiskas ca 1 år.

Vill inte vela för mycket med mat och eftersom de alltid har tillgång till torrfoder och vatten samt jagar själva så kör jag på Latz till alla smaker och varianter vägras, det går ingen nöd på dom.

Misstänker också att en del av storebrors mat”krångel” beror på grannar som matar honom.

Men ja, Mjau var jättebra i början, men skulle jag ge nu skulle dom bara ignorera skålen.

Varför tror du att katterna slutade gilla Mjau? Var det för att de fick prova nåt godare? Vår kattunge fick Mjau kitten och hade inget annat att jämföra med men åt bara litegrann av den maten, sen fick han Whiskas kitten och då åt han massor!
Latz Countryside gillar våra katter bäst av allt, troligtvis för att det är mycket sås och rätt så köttiga bitar, men jag har fått för mig att maten inte är helt hundra fräsch ibland...den luktar olika från gång till gång.
Irriterande med grannar som matar andras katter!! Hoppas ni kan få dem att sluta!
Citera
2024-09-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Vi har 2 katter , dottern brukar testa olika kattmat , Allt absolut allt kattmat luktar kräk därför ger vi endast torrfoder uppblött med vatten och har fungerat hur bra som helst , varför överdramatisera och kasta bort pengarna på dyrt foder pga reklamen runt det.!

Ju mer jag läst och hört desto mer tror jag på att ge blötmat istället för torrfoder, iaf mest blött och så kanske lite torrt upptill över natten eller så. Det är i längden man märker av problemen med övervikt och njurproblem och sånt...men alla ska göra som de själva tycker och tror på!
Jag tror på att variera lite.
Citera
2024-09-22, 22:39
Medlem
Mina katter avskyr Mjau med. Den ens spyr också. Hahah men ärligt så kan jag förstå vrf.
Citera
2024-09-22, 22:39
Medlem
Trakessons avatar
Jag tror att många katter gillar, och äter Mjau. Om det inte var så skulle inte företaget som tillverkar den fortsätta tillverka den.

Sedan är katter oftast väldigt bestämda och fixerar sig lätt vid en sorts mat. När jag hade min första katt var jag ganska fattig och då gjorde jag en grej av att alltid köpa den kattmat som var på rea. Det gjorde att han fick äta det han fick och det kunde vara olika varje dag. Nu är jag inne på min åttonde katt (alla tidigare har levt tills de var mellan 20 och 23 år, så jag har många års erfarenhet) och han har tyvärr blivit fruktansvärt kräsen eftersom han fick bo hos mina föräldrar en tid och de skämde bort honom med svindyr mat.
Citera
2024-09-22, 22:46
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Mjau på stor burk funkade, bjöd på torrfoder också och såklart rens från kött nån kyckling vinge ibland osv. Vad ja minns var majs den enda utan massor av spannmål i iaf av dom billiga sorterna. Ge du mjau så äter nog katten tillslut när den måste och vänjer sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in