2024-09-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Varför fortsätter ett skepp, lastat med farligt gods, sin resa efter att de gått på grund strax efter avgångshamnen? Varför gick man inte direkt tillbaka till hamn? Borde inte kaptenen ha gjort sig skyldig till brott mot Sjörätten då han fortsätter resan trots risken att fartyget är skadat vilket kan medföra en katastrof? Om inte bör Sjörätten ändras. Med sådant här agerande utsätter man såväl miljön som människor för oacceptabla risker. Är våra hav något sorts Vilda Västern som dårar fritt kan förfoga över? Så borde det i alla fall inte vara.

För övrigt borde hela fartyget, med dess last, beläggas med kvarstad tills de betalat för allt arbete de orsakat olika länders myndigheter och räddningstjänster m fl. Kanske kan denna lag tillämpas:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993103-om-kvarstad-pa-fartyg-i_sfs-1993-103/

Antagligen inte brott mot sjörätten, men brott mot sjövettet är det absolut. Upptäcker man skador av den aktuella arten ska man gå till närmaste hamn som kan ta emot fartyget och enligt alla tillgängliga uppgifter om när skadan uppkom så var det utgångshamnen eller annan hamn på Kolahalvön.
Citera
2024-09-23, 08:48
Medlem
Vet inte om det framgått tidigare i tråden. Men varför ligger Amber hela tiden några km bredvid Ruby.
Citera
2024-09-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag anser att det smartaste vore att bjuda hit fartyget och konfiskera det.
Det gick ju bra att konfiskera ryska pengar så varför inte passa på att sno lite gödsel?
Det måste väl va möjligt att spåra vem som ska ha lasten?
Alternativt att man snor det och ser vem som klagar?
Klart att det går att spåra vem som skall ha lasten. Men det blir som vanligt "politiskt problematiskt", när destinationslandet kanske tillhör väst.
Det är obra att stjäla eller konfiskera ett fartyg, det strider mot en massa konventioner, handelsregler och lagar, sådana som västmakterna och NATO med all rätt försvarar.
Sedan är det inte kul med ett fartyg lastat med 27Kton ammoniumnitrat i en hamn som t.ex Göteborg. Det kan skapa lite dålig stämning.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jaså man kan mäta om fartyg bär på atomvapen?
Har det gjorts på estonia? Innan eller efter det sjönk?
Haha
Borde vara extremt mycket lättare att mäta och detektera ev förekomst av kärnvapen på Estonia än på MV Ruby. Nu handlar tråden om MV Ruby, så det är det vi diskuterar,
Citera
2024-09-23, 09:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knotteknatt
Håller helt med. Det borde åkt tillbaks, men i Ryssland er det viktig att visa att man hår på bröstet. Viktigare än säkerhet.
Dom/ kaptenen var inte tillåtna, tänker jag.
Läser i Pravda EU detta: ”The ship ran aground on 22 August, shortly after leaving the Russian port of Kandalaksha…
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/09/22/7476242/index.amp

(Zealand är danska Sjælland).

Läs inlägg 840..
Citera
2024-09-23, 09:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Svenska myndigheter är ju så jävla fega och naiva, så skulle inte förvåna mig ett skit om vi ser det där fartyget ligga i en svensk hamn väldigt snart. Vi såg ju hur de gav mig sig för ryssarna när de ville lagra rör och skit till gazprom på svensk mark. Det var väl både Gotland och Karlskrona har jag för mig. Ryssarna ska hållas kort. De går inte att lita på för fem öre och speciellt inte nu efter massmorden i Ukraina.

Självklart har svenska myndigheter en helt annan inställning till Ryssland efter deras invasion av Ukraina. Jag skulle bli mycket förvånad om detta fartyg får komma nära den svenska kusten.
Citera
2024-09-23, 09:05
Medlem
Litauens avatar
Om några dygn ankrar den Litauisk hamn.
Citera
2024-09-23, 09:06
Medlem
Det synes på det hela taget rätt uppenbart att hela denna historia är en del av Rysslands hybridkrigföring. De har insett att ingen längre är rädd för deras kärnvapenhot. Nu måste de hitta nya metoder att hota, skrämmas samt i allmänhet göra livet jävligt för andra. Så lika bra att Europa och världen sätter strateger och militär m fl på att brainstorma om skit ryssen kan tänkas hitta på framöver. En handlingsplan behövs. Länk till finsk analys av denna fartygshistoria:

https://svenska.yle.fi/a/7-10064266
Citera
2024-09-23, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Man tycker ju lite synd om besättningen känner jag. De är nu fångar på en flytande bomb och har inget att säga till om. Hoppas de har käk, bira och sällskapsspel.
Citera
2024-09-23, 09:14
Avstängd
DN skriver …”Lasten ska till Baltikum och besättningen är syrisk och ukrainsk”..
Citera
2024-09-23, 09:16
Bannlyst
Vet man vem som har beställt all ammouniumnitrat? Blir det Beirut 2?
Citera
2024-09-23, 09:18
Avstängd
Till GP skriver danska Sjöfartsstyrelsen att rederiet har uppmanat fartyget att stanna söder om Norge medan möjligen att lossa lasten i en godkänd hamn utreds. Läget väntas klarna nästa vecka..
Citera
2024-09-23, 09:36
Medlem
Helt klart en psy-op, men naiva medier, politiker och svenskar tror förstås det de får höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in