2024-09-23, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Och om du släpper din monomana tanketrängsel-loop och du - eller någon annan - tittar på hur Amber II verkligen rör sig just nu?

Ja, 2,8 knop nästan rakt östlig kurs mot Jyllands nordspets, dvs Skagen ungefär.
Nej hon är inte på väg till Kristiansand.
Fast nu skiftade hon kursen nyss till att ungefärligen ligga rakt på Strömstad i stället.

Tittar man plotten bakåt i tiden "Past Track" så ser man att AMBER II har tuffat fram och tillbaka
zick-zack ganska nära Ruby.
Nu har de dock nästan 3 nautiska mil mellan varandra.

Så långa bogsertrossar har man inte mig veterligen.

Ruby ligger mest och driver ser det ut som just nu, 0 knop.
Citera
2024-09-23, 02:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Anledning till att de vill till Litauen är väl bara därför att de kan lasta ur henne där först, innan
de startar med svetsarbeten ombord.

Anledningen till Klaipeda är att ett varv där svarade på en förfrågan om reparation. Likt hamnen i Tromsö framgick dock inte vad som fanns i lasten. När det väl framgick blev det liv i luckan och Klaipeda har sedan dess varit stängt.

Oklart om syftet fortfarande är att gå till Klaipeda för reparation när de väl lyckats lasta av (eller läktra, mer troligt).

POC angavs från början till Kanarieöarna. Vad nu de ska med så in i helvetes mycket AN till, men det är säkert i sin ordning.
Citera
2024-09-23, 02:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det gör det ännu värre! Att man påbörjar lastning utan att ha kollat upp att båten ens är sjöduglig efter grundstötningen.
Snälla, säg att det inte är sant...

Nja, grundstötning uppges ha skett efter lastning. Kandalaksja är hamnen de lastade i.

Tillägg: Men det är en jävla bit därifrån till Norge. Att skadorna behövde åtgärdas stod klart långt innan de lämnade ryskt vatten.
Citera
2024-09-23, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Anledningen till Klaipeda är att ett varv där svarade på en förfrågan om reparation. Likt hamnen i Tromsö framgick dock inte vad som fanns i lasten. När det väl framgick blev det liv i luckan och Klaipeda har sedan dess varit stängt.

Oklart om syftet fortfarande är att gå till Klaipeda för reparation när de väl lyckats lasta av (eller läktra, mer troligt).

POC angavs från början till Kanarieöarna. Vad nu de ska med så in i helvetes mycket AN till, men det är säkert i sin ordning.

Kanarieöarna lär väl inte behöva 27 000 ton AN precis, AN används sällan som konstgödning enbart.
AN är alltför kraftfullt som konstgödning därför att det löses upp för fort och kan skada rötterna på grödorna.

AN blandas ut med fosfat, calcium och kalium. De gör små "prills" av dem så de ser ut som pärlsocker i storlek ungefär. Detta kallas NPK-gödsel som kan spridas ut med traktorerna direkt.

Fartyg likt Ruby är ett sk bulklastfartyg och nästa gång är det kanske lastat med majs eller vete,
vem vet ?

Jag gissar att lasten egentligen ska till Kanada, för de har köpt rysk AN förut. Kanada använder detta färdigblandat som NPK till sina stora spannmålsodlingar.
Att tillverka AN är energikrävande men en smidig process, där Ryssland länge har varit en storproducent.
Just på grund av den billiga energin.
Men Kina håller också på att öka sin produktion av konstgödning så vem vet hur det ser ut om
några år ?

Kanske att lasten är helt legal, vem vet ?

AMBER II har nu saktat ner med en knop till knappt 2 knop ( = 3,7 km/tim )
och ligger kvar på samma kurs ungefär rakt på Strömstad.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-09-23 kl. 02:57.
Citera
2024-09-23, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då fartyget tydligen är för djupgående för att passera Öresund justeras rubriken ånyo.

Utgången rubrik: Havererat lastfartyg med ammoniumnitrat bogseras mot Öresund, destinstion Klaipeda

/Moderator
Fartyget kan ta sig till Klaipeida eftersom Öresund inte är enda sjövägen till Östersjön.

Via Stora bält är minsta djupet 18m.

https://rib.msb.se/filer/pdf/28046.pdf
Citera
2024-09-23, 07:11
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52

Kanarieörna är en gammal känd klassisk knutpunkt som brukar användas för att smussla ljusskygga varor mellan amerika och europa, åt bägge hållen.

Vi kan nog anta att det är jänkarna som köpt skiten och att det nu är vårt problem för att båten måste åka söderut till oss bara för att amerikanarna har detta upplägg där de ska frakta farliga varor på omvägar.
Senast redigerad av Eurypterida 2024-09-23 kl. 07:15.
Citera
2024-09-23, 07:24
Avslutad
Svenska myndigheter är ju så jävla fega och naiva, så skulle inte förvåna mig ett skit om vi ser det där fartyget ligga i en svensk hamn väldigt snart. Vi såg ju hur de gav mig sig för ryssarna när de ville lagra rör och skit till gazprom på svensk mark. Det var väl både Gotland och Karlskrona har jag för mig. Ryssarna ska hållas kort. De går inte att lita på för fem öre och speciellt inte nu efter massmorden i Ukraina.
Senast redigerad av qaaq 2024-09-23 kl. 07:26.
Citera
2024-09-23, 07:37
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Svenska myndigheter är ju så jävla fega och naiva, så skulle inte förvåna mig ett skit om vi ser det där fartyget ligga i en svensk hamn väldigt snart. Vi såg ju hur de gav mig sig för ryssarna när de ville lagra rör och skit till gazprom på svensk mark. Det var väl både Gotland och Karlskrona har jag för mig. Ryssarna ska hållas kort. De går inte att lita på för fem öre och speciellt inte nu efter massmorden i Ukraina.

Sverige bestämmer inte över svenska hamnar längre, det gör Joe Biden och Kamala Harris eftersom vi är med i NATO. Jag tror inte Joe Biden vill ha svält i amerika så det blir nog att vi får ankra fartyget här.

I övrigt förstår jag inte varför ni hetsar upp er för detta fartyg när vilket fartyg som helst i denna storleksklassen kan bära med sig en atombomb som är mycket mer kraftigare än gödsel.

Var ska vi gissa att båten lägger sig? I Göteborg?
Citera
2024-09-23, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knotteknatt
Håller helt med. Det borde åkt tillbaks, men i Ryssland er det viktig att visa att man hår på bröstet. Viktigare än säkerhet.
Dom/ kaptenen var inte tillåtna, tänker jag.
Läser i Pravda EU detta: ”The ship ran aground on 22 August, shortly after leaving the Russian port of Kandalaksha…
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/09/22/7476242/index.amp

(Zealand är danska Sjælland).

Varför fortsätter ett skepp, lastat med farligt gods, sin resa efter att de gått på grund strax efter avgångshamnen? Varför gick man inte direkt tillbaka till hamn? Borde inte kaptenen ha gjort sig skyldig till brott mot Sjörätten då han fortsätter resan trots risken att fartyget är skadat vilket kan medföra en katastrof? Om inte bör Sjörätten ändras. Med sådant här agerande utsätter man såväl miljön som människor för oacceptabla risker. Är våra hav något sorts Vilda Västern som dårar fritt kan förfoga över? Så borde det i alla fall inte vara.

För övrigt borde hela fartyget, med dess last, beläggas med kvarstad tills de betalat för allt arbete de orsakat olika länders myndigheter och räddningstjänster m fl. Kanske kan denna lag tillämpas:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993103-om-kvarstad-pa-fartyg-i_sfs-1993-103/
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2024-09-23 kl. 08:39.
Citera
2024-09-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Sverige bestämmer inte över svenska hamnar längre, det gör Joe Biden och Kamala Harris eftersom vi är med i NATO. Jag tror inte Joe Biden vill ha svält i amerika så det blir nog att vi får ankra fartyget här.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
I övrigt förstår jag inte varför ni hetsar upp er för detta fartyg när vilket fartyg som helst i denna storleksklassen kan bära med sig en atombomb som är mycket mer kraftigare än gödsel.

Var ska vi gissa att båten lägger sig? I Göteborg?
En kärnvapenladdning kan man mäta, detektera. 27Kton ammoniumnitrat exporteras som civil handel utan att någon gör någon större sak ava det.

Men, varför reparerade man inte fartyget i Ryssland, direkt i samband med grundstötningen?. Finns kanske en del praktiska förklaringar, som brist tillgång på personal osv. I och med sanktionerna mot Ryssland så borde den lösningen var enklast och minst uppseendeväckande.

Även om sanktionerna mot Ryssland inte gäller jordbruksprodukter (gödningsmedel?), så kan då man ju fundera på om destinationslandet vilket det nu är?, helst vill dölja hela händelsen.

Varför Göteborg? Och varför ev. in i Östersjön som någon föreslog?
Citera
2024-09-23, 08:41
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
En kärnvapenladdning kan man mäta, detektera. 27Kton ammoniumnitrat exporteras som civil handel utan att någon gör någon större sak ava det.

Men, varför reparerade man inte fartyget i Ryssland, direkt i samband med grundstötningen?. Finns kanske en del praktiska förklaringar, som brist tillgång på personal osv. I och med sanktionerna mot Ryssland så borde den lösningen var enklast och minst uppseendeväckande.

Även om sanktionerna mot Ryssland inte gäller jordbruksprodukter (och gödningsmedel), så kan då man ju fundera på om destinationslandet vilket det nu är?, helst vill dölja hela händelsen.

Varför Göteborg? Och varför ev. in i Östersjön som någon föreslog?

Jag anser att det smartaste vore att bjuda hit fartyget och konfiskera det.
Det gick ju bra att konfiskera ryska pengar så varför inte passa på att sno lite gödsel?
Det måste väl va möjligt att spåra vem som ska ha lasten?
Alternativt att man snor det och ser vem som klagar?

Jaså man kan mäta om fartyg bär på atomvapen?
Har det gjorts på estonia? Innan eller efter det sjönk?
Haha
Citera
2024-09-23, 08:45
Medlem
En annan sak man kan fundera på:
Ruby sökte nödhamn i Norge pga det var skadat och behövde skydd från storm. Samtidigt som det senare tog sig ned längs Norges kust blåste det kraftigt, flera allvarliga vädervarningar var utfärdade, se till exempel 10 september
https://eswd.eu/cgi-bin/eswd.cgi

Om skeppet var skadat redan innan Tromsö, varför sökte det inte nödhamn i Murmansk?
Varför sökte det inte nödhamn någon fler gång när det blåste, typ längs hela resan ner längs Norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in