2024-09-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hade nu medium funkat i verkligheten hade försvunna människor hittats, olösta mord hade blivit lösta men då heter det att det funkar inte så eller så håller dom sig borta för att inte bli påkommen att det inte funkar det tragiska är att dom lurar anhöriga till avlidna och att folk tror på sånt här..
Jag känner precis likadant. Om vi pratar om att det skulle vara ren bluff, så måste ju någon förr eller senare avslöja sanningen. Kan det verkligen finnas så många människor som saknar all medkänsla? En annan förklaring kan vara att han är väldigt skicklig på att göra research online innan sina "framträdanden". Han vet ju trots allt vilka som har köpt biljetter till hans séances och kan förbereda sig utifrån det.
Citera
2024-09-19, 18:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har gått hos Karsten Torebjer i många år. Jag vet att det funkar.
Citera
2024-09-19, 19:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBON82
Jag känner precis likadant. Om vi pratar om att det skulle vara ren bluff, så måste ju någon förr eller senare avslöja sanningen. Kan det verkligen finnas så många människor som saknar all medkänsla? En annan förklaring kan vara att han är väldigt skicklig på att göra research online innan sina "framträdanden". Han vet ju trots allt vilka som har köpt biljetter till hans séances och kan förbereda sig utifrån det.
Om man gör upp innan "showen" vad man ska fråga och vad man ska svara är det bara dom som vet. Andra som är tittare har ingen aning om att det är uppgjort.

Tittade ett tag på tuben där några skulle besöka platser och besöka andar och spöken och prata med dessa någon gör ljud och vips så spökar det och kallar sig medium det var så pinsamt att jag slutade titta
Citera
2024-09-20, 10:02
Medlem
prokaryotkungens avatar
Sådana här showmedium har flera sätt att lura dig.

Du köper biljett och tvingas ange vem du är (antingen vid köp eller vid inträde). Redan där dammsugs dina sociala medier, och öppna myndighetsregistrerade uppgifter, på info.

Du kommer in och serveras något och får mingla lite i "lobbyn" en stund innan showen. Där går ett gäng av mediumets kompisar runt och småpratar lite och fortsätter fisket.
Citera
2024-09-20, 13:53
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen

Du köper biljett och tvingas ange vem du är (antingen vid köp eller vid inträde). Redan där dammsugs dina sociala medier, och öppna myndighetsregistrerade uppgifter, på info.

Du kommer in och serveras något och får mingla lite i "lobbyn" en stund innan showen. Där går ett gäng av mediumets kompisar runt och småpratar lite och fortsätter fisket.

Precis. Och utöver det är det samma coldreading-tekniker som alla medium använder sig utav. Dessutom är det kraftigt klippt, så det går inte att bedöma missar kontra träffar överhuvudtaget. Sen är det bara att gå in på Youtube och kolla när mentalister kör sina trick när de gör liknande grejer, oftast mycket mer imponerande men där är skillnaden att de erkänner att de fuskar.

Edit: Ja helvete, jag hittade en lite längre video där det inte var klippt (han har en youtubekanal). Och fan va pinsamt när han väl börjar rada upp missarna. Publiken försöker frenetiskt tolka in det han klämmer ur sig för att passa in minsta lilla men det blir så långsökt ibland att man tar sig för pannan.
Senast redigerad av Mino44 2024-09-20 kl. 14:32.
Citera
2024-09-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag misstänker att det är som att det är när du kommunicerar med någon i en dröm...men jag är ju inte ett medium.
I en dröm kan ju allt hända och upplevs verkligt även om det inte händer i den fysiska världen.

Vad är en dröm då?
Senast redigerad av Mosamig 2024-09-22 kl. 23:05. Anledning: Vad är en dröm då?
Citera
2024-09-23, 06:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Vad är en dröm då?
Handlar tråden om det eller var det bara en liknelse jag gjorde?

Drömmen är spännande och väl värd en egen tråd...
Citera
2024-09-23, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har gått hos Karsten Torebjer i många år. Jag vet att det funkar.
Varför går du dit? Vad ger han dig för information?
Citera
2024-09-23, 06:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen

Det finns säkert många charlataner bland dessa, absolut. Speciellt när det börjar handla mer och mer om pengar. Men betyder det att det inte finns äkta medium?
Citera
2024-09-23, 06:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Klart han går dit han är ju ett ekta medium och är psychic...
Citera
2024-09-23, 08:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Karsten förvaltar bl.a. min aktieportfölj. Det kanske inte har gått så bra, men samtidigt har jag ju kontakt med min mamma i himmelen. Det går ju inte att sätta ett pris på det.
Citera
2024-09-23, 10:01
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det finns säkert många charlataner bland dessa, absolut. Speciellt när det börjar handla mer och mer om pengar. Men betyder det att det inte finns äkta medium?

Att det finns bedragare betyder inte automatiskt att alla är det. En del tror faktiskt på sin förmåga och inser inte att de läser från ett mediumistiskt manus där cold reading och Barnum-uttalanden är ett sätt att famla efter krokar som offret reagerar på och sedan fortsätta spinna vidare på dessa indikationer.
Man kan tro på andevärlden och tro att man kan prata med andar och ändå vara en lurendrejare utan att veta om det.

Nu tror jag att 85%, eller mer, vet vad de skyfflar för skit och att de andra, de som lurat sig själv, är i minoritet.

Säg att medium skulle ha kontakt med de döda och kunna se framtiden. Varför har inte ETT av alla dessa mediumen klivit upp till semivetenskaplig prövning och lyckats bevisa ens minsta jota av övernaturlig förmåga? Det finns många som erbjuder cash money om du kan replikera ditt andepratande i en kontrollerad miljö. Du berättar vad du anser dig kunna och de gör ett experiment baserat på dina önskemål, med enda skillnaden att du 1) Inte kan fuska och 2) Inte kan lura dig själv.

Det är just den totala bristen på riktiga resultat annat än psykologiska spel som offren dras med i som gör att jag betvivlar mediums förmågor.
Inte ETT enda bevis annat än berättelser och myter. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in