2024-09-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vet inte om jag missförstod ...

Vad menar du med uslaste i kontext ?

Jag menar på att om CA är GM så måste han nästan vara Mårtens Grandman....För annars kan jag inte se vart CA dyker upp längs Sveavägen..

Du har över säkert 20 inlägg insinuerat att Grandmannen har så påfallande mycket gemensamt med Stig Engström att det inte gärna kan vara en parad av två skandiamän på Sveavägen. Den riktiga och så Christer utstyrd precis som vår Täby-assassin. Det håller jag med om är en märklig slump.

Men tur då att det bara är glasögonen som kan placeras på Engström med nån sorts säkerhet. Och sådana bar ju uppenbarligen CA också. Det egendomliga skulle m a o vara att två glasögonormar finns i samma kvarter. Vilket sammanträffande.

Jag är inte helt övertygad om att Mårtens gubbe är GM.
Citera
2024-09-22, 19:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det som jag själv tycker är ett stort problem....

Om man ska spekulera om CA som Mårtens Grandman så måste man våga ta in det Mårten säger...

Han påstår ju när han ser på bilder av Engström iklädd Keps och glasögon att det var så han uppfattade att Grandmannen också hade...Alltså han uppfattade att Engströms keps och glasögon var det han såg vid Grand !

Han har också sagt att redan 1986 när han såg Engström i media så tyckte han att det var mannen han såg , men eftersom han redan var i polisregistret och i Media så tänkte han att det redan var avgjort !

Det är ett stort problem enligt mig ang CA som GM
Varför är det ett problem att CA isåfall skulle vara klädd som SE? Det finns ingen logik i det.

Varför är det ett problem att en person som då inte är SE har liknande kläder som denne? I problematiken du försöker framföra här har det ju då bekräftats att två personer är klädda ungefär likadant. Och då är den eventuella kopplingen mellan dom borta. Och med det så blir slumpen bekräftad som slump.

Då blir det som att påstå att CA, som MPs grandman, inte kunde ha blå täckjacka eftersom NF har blå täckjacka.
Citera
2024-09-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du har över säkert 20 inlägg insinuerat att Grandmannen har så påfallande mycket gemensamt med Stig Engström att det inte gärna kan vara en parad av två skandiamän på Sveavägen. Den riktiga och så Christer utstyrd precis som vår Täby-assassin. Det håller jag med om är en märklig slump.

Men tur då att det bara är glasögonen som kan placeras på Engström med nån sorts säkerhet. Och sådana bar ju uppenbarligen CA också. Det egendomliga skulle m a o vara att två glasögonormar finns i samma kvarter. Vilket sammanträffande.

Jag är inte helt övertygad om att Mårtens gubbe är GM.

Varför säger du bara glasögonen?

Vittnet SE säger ju tydligt vad han har på sig....

Mårten säger ju dessutom att det var den typen av keps samt bågar när han fick se bild av Engström....Även 1986 så tänkte han ju direkt på det !
Citera
2024-09-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför är det ett problem att CA isåfall skulle vara klädd som SE? Det finns ingen logik i det.

Varför är det ett problem att en person som då inte är SE har liknande kläder som denne? I problematiken du försöker framföra här har det ju då bekräftats att två personer är klädda ungefär likadant. Och då är den eventuella kopplingen mellan dom borta. Och med det så blir slumpen bekräftad som slump.

Då blir det som att påstå att CA, som MPs grandman, inte kunde ha blå täckjacka eftersom NF har blå täckjacka.

Jag skrev att det är en slump ja...Men det är en märklig slump !

Mårten säger tydligt att Kepsen och glasögonen på Engström är av samma sort han mindes från Grand...

Att denna man öppnar dörren på Sveavägen och kliver ut bakom CA som då ska ha samma typ av keps och glasögon är en jävla slump...

Hade det varit 100 människor som går på Sveavägen efter LOP så får jag såklart svälja det....Men nu är det ju bara isåfall CA och SE..

Sen måste dom även ha en väska med samma mått !
Citera
2024-09-22, 19:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag skrev att det är en slump ja...Men det är en märklig slump !

Mårten säger tydligt att Kepsen och glasögonen på Engström är av samma sort han mindes från Grand...

Att denna man öppnar dörren på Sveavägen och kliver ut bakom CA som då ska ha samma typ av keps och glasögon är en jävla slump...

Hade det varit 100 människor som går på Sveavägen efter LOP så får jag såklart svälja det....Men nu är det ju bara isåfall CA och SE..

Sen måste dom även ha en väska med samma mått !
En då bekräftad slump, som sagt. Jag förstår inte varför man ska häpna över en slump som isåfall är bekräftad som just slump. Stämmer MPs uppgift om vad grandmannen hade på sig är det då fullkomligt utrett att det fanns två män med liknande kläder på plats. Eftersom MPs man inte kan vara SE.

Att CA, som grandman isåfall måste haft en utstyrsel som liknar SEs är inte en invändning man kan ha mot den teorin. Eller någon teori där GM och grandmannen är densamma.

Och nu håller du på igen att föra över diskussionen till SE. Nu med förteckningen att SE och CA måste jämföras. Vill du diskutera SE och inte CA får du hålla dig i tråden som är till för det.
Citera
2024-09-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
En då bekräftad slump, som sagt. Jag förstår inte varför man ska häpna över en slump som isåfall är bekräftad som just slump. Stämmer MPs uppgift om vad grandmannen hade på sig är det då fullkomligt utrett att det fanns två män med liknande kläder på plats. Eftersom MPs man inte kan vara SE.

Att CA, som grandman isåfall måste haft en utstyrsel som liknar SEs är inte en invändning man kan ha mot den teorin. Eller någon teori där GM och grandmannen är densamma.

Och nu håller du på igen att föra över diskussionen till SE. Nu med förteckningen att SE och CA måste jämföras. Vill du diskutera SE och inte CA får du hålla dig i tråden som är till för det.

Jag testar om det är möjligt att CA är GM och då måste jag använda mig av honom som Mårtens Grandman...

Sen jämför jag slumpen med Vittnet Engström och om jag tycker att slumpen blir för konstig så är det min ensak...

Om inte CA teorin klarar den tillfälligheten så spelar det ingen roll om du anser att SE inte kan vara Grandmannen...Då är det isåfall varken CA eller SE som är din GM...
Citera
2024-09-22, 19:58
Medlem
Citat:
Varför säger du bara glasögonen?

Vittnet SE säger ju tydligt vad han har på sig....

Mårten säger ju dessutom att det var den typen av keps samt bågar när han fick se bild av Engström....Även 1986 så tänkte han ju direkt på det !

Gäller alltså det Engström själv säger sig ha burit? Han har ju en traditionell gubbpannkaka på huvet. Vad hände med den ovanliga, stickade kepsen med knäppe och öronlappar? Hur misstar Mårten Stickans trademark-rock för en blå vindjacka i bävernylon med snedställda fickor? Att Engström har en rock och inget annat ser man från månen. Det blir ju bara brillorna kvar.

Hur var det nu? "Vi måste våga ta in det Mårten säger."

Men nog för mig om detta. Ta det med andra intresserade i radhusdesperadons egen tråd. Selektivt sinne för detaljer välkomnas där.
Senast redigerad av Bemp 2024-09-22 kl. 20:19.
Citera
2024-09-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Gäller alltså det Engström själv säger sig ha burit? Han har ju en traditionell gubbpannkaka på huvet. Vad hände med den ovanliga, stickade kepsen med slät yta? Hur misstar Mårten Stickans trademark-rock för en mörkblå vindjacka i bävernylon? Att Engström har en rock och inget annat ser man från månen. Det blir ju bara brillorna kvar.

Men nog för mig om detta. Ta det med andra intresserade i radhusdesperadons egen tråd. Selektivt sinne för detaljer välkomnas där.

Men har du helt missat att Mårten tycker att Engströms keps är den han sett utanför Grand...

Då är det väl samma typ av keps...!??
Citera
2024-09-22, 20:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men har du helt missat att Mårten tycker att Engströms keps är den han sett utanför Grand...

Då är det väl samma typ av keps...!??
Ja keps och stålbågade glasögon går inte att trolla bort om man ska använda sig av Mårtens av utsagor. Det gäller oavsett om man tror på CA eller SE som gärningsman och att Grandmannen var GM.

"Han (Engström) har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet".

Eller kan man på nåt sätt köra över det med hjälp av fantombilden? Det vill säga att den övertrumfar allt annat, gärna i kombination med nån AI.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-22 kl. 20:24.
Citera
2024-09-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja keps och stålbågade glasögon går inte att trolla bort om man ska använda sig av Mårtens av utsagor. Det gäller oavsett om man tror på CA eller SE som gärningsman och att Grandmannen var GM.

"Han (Engström) har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet".

Eller kan man på nåt sätt köra över det med hjälp av fantombilden? Det vill säga att den övertrumfar allt annat, gärna i kombination med nån AI.

Exakt det jag menar...

Om CA är Mårtens Grandman i teorin så får dom finna sig i några slumpar som är märkliga..

Keps
Stålbågade glasögon
Av samma typ ...

Hamnar båda bakom LOP vid Skandias port ( enligt Engström)

Går på utsidan av trottoaren båda..( enligt NF och Engström)

Vänder sig om mot LJ ( den ena från trappan och den andra från brottsplatsen)

Båda bär en väska av samma mått enligt YN..

Otrolig slump
Citera
2024-09-24, 14:03
Medlem
Christer A har inkomst av tjänst för både taxeringsår 1987 samt 1988.
Han har alltså haft inkomst av anställning kalenderår 1986 samt 1987.
Det är två lägre summor det rör sig om 14K samt 21K.
Detta är intressant eftersom det rör sig om tidpunkter då Christer A varit "under jorden" så att säga.
Vi vet dock om att CA deltar på styrelsemöten som vanligt 1987..där det första torde ha infallit slutet på Januari.

Jag tror att Christer har börjat visa sig ute igen emot slutet av år 1986.
Hans Holmers PKK spår är här det allenarådande inom PU,och oavsett alternativ gärningshypotes så bör den verklige gärningsmannen här känna en ökad personlig säkerhet.
Med tanke på Christers taxeringsuppgifter så förefaller det vara en rimlig tanke att han uppburit anställning från slutet av 1986,en anställning som spillt över några inledande månader 1987.
Christer knegade nog i December 1986 fram tills säg Februari/Mars 1987.
Taxeringsuppgifterna synes indikera detta.

Antalet styrelsemöten APK skall enligt källa ha varit cirka fem till antalet per år.
Till detta kommer årsmötet som mordåret inföll 4 April.
Citera
2024-09-24, 14:18
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Exakt det jag menar...

Om CA är Mårtens Grandman i teorin så får dom finna sig i några slumpar som är märkliga..

Keps
Stålbågade glasögon
Av samma typ ...

Hamnar båda bakom LOP vid Skandias port ( enligt Engström)

Går på utsidan av trottoaren båda..( enligt NF och Engström)

Vänder sig om mot LJ ( den ena från trappan och den andra från brottsplatsen)

Båda bär en väska av samma mått enligt YN..

Otrolig slump
Mårtens uppgifter om signalement är helt oanvändbara. Han såg ansiktet blott under ett par sekunder. Lägg därtill att minnesbilder kontaminerades redan första dygnet genom Börje Winqvists försorg. Elementär minnespsykologi!
Följaktligen ger Mårten flera versioner under åren av vad han observerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in