Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Nej det är rätt mycket som krävs för något sådant ska explodera.. i tråden låter det som detta kan explodera helt utan vidare. Men riktigt så lätt är det inte.
Det som hände i Beirut tex var ju att det blivit förorenat av något organsikt material samt att det användes nära fyverkipjäser.
När det har används i terroattentat så har det blandats med dieselolja eller annat. Men Sverige och västerlänningar älskar att överdramatisera.. det ligger i generna.
Nog är det lite överdramatiserat. Men det är alltid bäst att ta det säkra före det osäkra, det är därför det finns stelbenta trista byråkratiskta regelverk internationellt, nationellt och internt på de enskilda fartygen åtminståne från seriösa flaggstater för att minimera katastrofer.
Ändå sker katastrofer men mindre ofta och med mindre konsekvenser trots byråkratiskt regelverk. Men håll med om att det är bra att iakta säkerhetsföreskrifter fast det kan kännas jobbigt och tidsödande.
När det gäller fartyget Ruby så vet vi inget om de verkliga ägarförhålladena och hur det ser ut med försäkringar och dyl. Trots en liten risk för explosion skulle magnituden av den bli förödande för reparationsvarv, anläggningar och människoliv.
Om jag vore hamnkapten skulle jag inte vilja ta emot skorven om jag inte är klar över att rederiet ifråga har stålar att betala lossning, lagerhållning av konstgödslet/sprängmedlet, reparationer, samt återlastning av ammoniumnitratet plus hamnavgifter och att skutan har en seriös försäkring.
Då aktuellt fartyg har skum ägarstruktur måste det garanteras att resurser finns tillgängliga ifall probem uppstår typ bankgarantier och liknande
Eftersom skepparen visat på dåligt sjömanskap när det gäller själva fartyget så kan man undra om lasten hanterats korrekt, hur dokumentationen skötts gällande lasthantering och hur noga rutiner följts. Finns en risk här. Normännen ville inte ha med skorven att göra t.ex.
Det finns många som inte vill ta i denna pissjigg med tång ens en gång. Jag kommer att bli bra syrak om båtskrället får komma i närheten av svensk hamninfrastryktur.