2024-09-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jo, det var ett tag sedan för mig också... Även som allmänhet kan man ansöka om lånekort och ta del av övriga tjänster.

Vet tyvärr inte angående USB-sticka, men man kan posta artiklar till sin egen mailadress för tillgång utanför universitetet.

Jag får kontakta dem och kolla om man kan ansöka om lånekort.

Finns ett gäng artiklar om Vinof som vore väldigt spännande att kolla in.
Citera
2024-09-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Är ”Stig” under öppenvård idag eller på särskilt boende av något slag?

Det finns säkert en FUP att begära ut angående brottet han begick innan han blev dömd till rättspsykiatriskvård.

Vet ej hur långt i tiden bakåt som krimfup.se sträcker sig men här kan man annars söka på namn/födelsedata/brott och köpa fupar.

https://www.krimfup.se/

Krimfup är en välfungerande tjänst, men tidsfönstret är litet, bara fem år. Så långt tillbaka kan man se.

Vill man veta vad som hände för 30-50 år sedan, får man tjata på polisen. Att få ut tre A4-papper kan ta månader.

Men även om polisen fryser utredningar, kan man utläsa en hel del i polisens svar.

Ett exempel är "Stig", som var nära Vinof och med största sannolikhet kände da Costa. Han var tung missbrukare, född 1955, och var dessutom hemlös under flera perioder.

Polisen vägrar att skicka hans utredningar men nu vet vi i alla fall att han var brottsaktiv på sommaren 1984.
Citera
2024-09-22, 11:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Krimfup är en välfungerande tjänst, men tidsfönstret är litet, bara fem år. Så långt tillbaka kan man se.

Vill man veta vad som hände för 30-50 år sedan, får man tjata på polisen. Att få ut tre A4-papper kan ta månader.

Men även om polisen fryser utredningar, kan man utläsa en hel del i polisens svar.

Ett exempel är "Stig", som var nära Vinof och med största sannolikhet kände da Costa. Han var tung missbrukare, född 1955, och var dessutom hemlös under flera perioder.

Polisen vägrar att skicka hans utredningar men nu vet vi i alla fall att han var brottsaktiv på sommaren 1984.
Du har tidigare skrivit om "Stigs" brottslighet, men jag har inte allt i huvudet nu.

Jag utgår ifrån att han var dömd för narkotikabrottslighet, stöld och liknande, men vet du om han även dömdes för våldsbrott och i sådana fall hur pass grov sådan?

Att "Stig" hade våldskapital betvivlar jag inte, men det måste ju inte nödvändigtvis ha satt spår i registren.
Citera
2024-09-22, 12:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte om vi missförstår varann eller bara använder olika uttryck.
Att diskussionen och grävandet som har skett och sker i tråden är mer klargörande och kommer närmare sanningen om CdC:s öde tycker jag är självklart.

Däremot tycker jag att ordvalet Allgén-fallet är missvisande om man inte med det endast syftar på just de delar som rör TA, CA och barnet. Det vill säga specifikt incestanklagelsen, "barnets berättelse" och liknande.

Till största delen är ju Allgén-fallet sammanvävt med "Härm-fallet", även vittnesmässigt, varför åtminstone jag tänker på det som den "officiella utredningen" eller Allgén-Härm-fallet.

Kanske hårklyverier, men jag ville förtydliga min syn på det hela.

Mina invändningar gällde det du skrev om att CA/CA:s kretsar skulle ha manipulerat/förmått vittnen att avge falska vittnesmål.

Jag tror att en enklare förklaring är att somliga av dessa vittnen, exemplifierat med damen med hunden, är sådana som dyker upp i varje överexponerat fall. Kanske tror de själva på vad de påstår, kanske söker de uppmärksamhet, men i normala utredningar tackar polisen så mycket för tipset och lägger det åt sidan.

I det här fallet valde man att låta sådana här vittnen lägga grunden för ett åtal. Det tycker jag är anmärkningsvärt och är ett av skälen till att jag tycker att den "officiella utredningen" också kan vara värd att fördjupa sig i.

Vad valde polisen bort och varför?
Berodde polisens undermåliga arbete på inkompetens, att de inte brydde sig om en prostituerad knarkare, eller undveks aktivt känsliga områden som man av någon anledning inte ville undersöka vidare?

Tidigare har ju teorin om att Vinof kunde vara ett problem för polisen ventilerats, vilket jag finner trovärdigt.
Jag har också tagit upp att valet att låta en polis från sedlighetsroteln leda utredningen sv naturliga skäl innebar att prostitutionsaspekten skulle bli central, på bekostnad av motivbilder som t ex CdC:s skulder och knarklangning.

Jag förstår det och det är helt ok att tycka olika!

Tror många som grävt i fallet, många i över 40 år, är länge förbi de ovärdiga officiella ”pajasutredningarna”. Äntligen ser vi hur de nya uppgifterna lösgör svaren samtidigt som ett helt samhällsstigma avslöjas.

Rimligen borde ett uppklarande av Da Costa fallet också betyda e contrario för läkarna även postmortalt.

För mig är fallet döpt ”Allgén” efter Christina ex Allgén.
Citera
2024-09-22, 12:46
Medlem
Citat:

Ja jag misstänkte tidsfönstret var för kort. Vi får ta en funderare här. Kanske finns något man inte tänker på här.

Sen har jag inte slutar hoppas på att Joe kan utläsa något namn av brevet som är kopplat till den mörke.
Citera
2024-09-22, 14:06
Medlem
Evaristo2s avatar
Citat:
Det är med tvekan jag svarar dig, eftersom du blev alldeles distraherad och konfys senaste gången jag skrev, vilket enligt dig själv medförde att du inte kunde besvara någon av mina frågor.
......

Enda anledningen till att jag läser dina inlägg, vilket jag faktiskt gör, är att de illustrerar den bisarra atmosfär som möjliggjorde åtalet mot TA och TH. På så sätt är de upplysande. Högre än så där var inte nivån.
Bry dig inte om honom, han har suttit och vevat sin speldosa i samma grop i decennier. Jag var dum nog att försöka en gång när jag var betydligt yngre. Hopplöst.

Men jag måste säga att det är fantastiskt intressant allt som kommit till ytan nu. Jag var ganska aktiv i tråden av och till under några år, men slutade följa den när inget annat hände än att samma gamla mög drogs fram om och om igen. Men nu vet jag inte hur jag ska hinna läsa ikapp allt! Massvis med nya personer figurerar i olika roller med varierande benämningar och förkortningar.

Om nån vänlig själ som är mer insatt i trådens senare utveckling ville skriva en personförteckning med roller och förekommande förkortningar så skulle det vara guld för en nygammal trådföljare!
Citera
2024-09-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Bry dig inte om honom, han har suttit och vevat sin speldosa i samma grop i decennier. Jag var dum nog att försöka en gång när jag var betydligt yngre. Hopplöst.

Men jag måste säga att det är fantastiskt intressant allt som kommit till ytan nu. Jag var ganska aktiv i tråden av och till under några år, men slutade följa den när inget annat hände än att samma gamla mög drogs fram om och om igen. Men nu vet jag inte hur jag ska hinna läsa ikapp allt! Massvis med nya personer figurerar i olika roller med varierande benämningar och förkortningar.

Om nån vänlig själ som är mer insatt i trådens senare utveckling ville skriva en personförteckning med roller och förekommande förkortningar så skulle det vara guld för en nygammal trådföljare!

Om du med "senare utveckling" menar flera år, blir det svårt. Det har hänt sjukt mycket senaste åren...

Da Costa-arkivet har en bra personlista, den längsta jag sett.
Citera
2024-09-22, 15:57
Medlem
Citat:
Du har tidigare skrivit om "Stigs" brottslighet, men jag har inte allt i huvudet nu.

Jag utgår ifrån att han var dömd för narkotikabrottslighet, stöld och liknande, men vet du om han även dömdes för våldsbrott och i sådana fall hur pass grov sådan?

Att "Stig" hade våldskapital betvivlar jag inte, men det måste ju inte nödvändigtvis ha satt spår i registren.

Han har dömts för typiska "ziggis-brott", tex bedrägeri och brott mot knivlagen men inga våldsbrott, vad jag vet.
Citera
2024-09-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ja jag misstänkte tidsfönstret var för kort. Vi får ta en funderare här. Kanske finns något man inte tänker på här.

Sen har jag inte slutar hoppas på att Joe kan utläsa något namn av brevet som är kopplat till den mörke.

Joe har varit upptagen på annat håll i helgen, men i veckan som kommer ska jag göra en ordentlig analys av brevet och hoppas kunna verifiera Gypsy=LV och få ett namn på en av männen i pundarbåten. Det kliar i fingrarna 🙂
Citera
2024-09-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Joe har varit upptagen på annat håll i helgen, men i veckan som kommer ska jag göra en ordentlig analys av brevet och hoppas kunna verifiera Gypsy=LV och få ett namn på en av männen i pundarbåten. Det kliar i fingrarna 🙂

Jag förstår att det kliar i fingrarna 😎
Tack för att du tar dig an detta jobb!

Får du fram ett namn som vi känner igen, är det ju värsta sensationen, och i så fall underbyggs LV: trovärdighet.

Det vore fö fantastiskt om vi kunde få fram namnet på grekiskan som är mor till hans barn....
Citera
2024-09-22, 19:15
Medlem
Citat:
Jag förstår att det kliar i fingrarna 😎
Tack för att du tar dig an detta jobb!

Får du fram ett namn som vi känner igen, är det ju värsta sensationen, och i så fall underbyggs LV: trovärdighet.

Det vore fö fantastiskt om vi kunde få fram namnet på grekiskan som är mor till hans barn....

Det är inte grekiskan som är mamma till barnen. Grekiskan var troligtvis en tidigare flamma.
Citera
2024-09-22, 19:15
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag förstår det och det är helt ok att tycka olika!

Tror många som grävt i fallet, många i över 40 år, är länge förbi de ovärdiga officiella ”pajasutredningarna”. Äntligen ser vi hur de nya uppgifterna lösgör svaren samtidigt som ett helt samhällsstigma avslöjas.
Ja, de senaste årens framsteg har varit oerhört klargörande beträffande den värld CdC rörde sig i och vilka reella risker hon utsattes (och utsatte sig själv) för.

Från den officiella utredningen är det ju egentligen bara det allra första, inledande skedet som är av värde om man vill veta vad som hände CdC.

Den resterande, ideologiskt indoktrinerade delen av utredningen är ju närmast av sociologiskt intresse. Jag tycker dock att särskilt bisarra detaljer kan vara värda att lyfta fram på nytt.

Vad jag intresserar mig för beträffande den officiella utredningen är egentligen hur och varför den havererade, om det berodde på bristande kompetens eller skedde avsiktligt.

Det finns några brytningspunkter där ett adekvat polisarbete bedrivs (besök på Eugeniavägen 25, efterforskningar kring en märklig lastbil), men dessa ansatser tycks stanna av efter ett första trevande försök. Som jag uppfattar det rör det insatser som på något sätt är kopplade till Eugeniavägen i allmänhet och Vinof med anhang i synnerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in