Citat:
Ursprungligen postat av
Dick-Jerker
Du får bläddra i min historik... jag har redan länkat till både studier och litteratur.
En av böckerna som jag har rekommenderat
Vaccineffekten som för övrigt på engelska heter
Vax-Unvax: Let the Science Speak https://www.amazon.se/Vax-Unvax-Science-Speak-Brian-Hooker/dp/1510766960 påstår inte att vaccin orsakar vare sig det ena eller andra. Den redovisar bara hur fördelningen av olika sjukdomar och döda ser ut bland vaccinerade jämfört med ovaccinerade och källhänvisningar finns. Att vaccinerade barn är sjukare är tydligt... det innebär inte att det är bevisat att det beror på just vaccinen. Det räcker dock för mig som indikation.
Statistiken talar sitt tydliga språk! Vaccinerade barn är sjukare än ovaccinerade barn.
Du kan ju läsa den boken och avfärda ALLA de 100 studier som boken citerar.
Det är helt oacceptabelt att du sprider desinformation baserad på en bok som redan i sitt grundläggande påstående är fullständigt ovetenskaplig. "Vax-Unvax: Let the Science Speak" är inget annat än en cherry-picking-festival där man försöker dra felaktiga slutsatser från studier som inte ens är korrekt tolkade. Den boken har blivit hårt kritiserad av det vetenskapliga samfundet, och det är ingen trovärdig källa för att dra några som helst slutsatser om vaccinernas effekt på hälsan.
Att du hänvisar till en bok som i sig själv inte kan bevisa att vacciner orsakar sjukdomar, men ändå vill använda det som "indikation", visar hur svag din argumentation är. Riktig vetenskap fungerar inte på "indikationer", den bygger på robusta, reproducerbara data från väletablerade studier. Och faktum är att de studier som påstås finnas i den här boken antingen har blivit grundligt motbevisade eller så missförstår de hur data ska tolkas.
För det första, påståendet att vaccinerade barn är sjukare än ovaccinerade barn är inte bara felaktigt, det har motbevisats gång på gång i studier med mycket större urval och rigorösare metoder. Till exempel visade en studie publicerad i *Pediatrics* 2011, som följde över 13 000 barn, att vaccinerade barn inte har högre risk för några av de kroniska sjukdomar som du påstår. De är däremot skyddade mot farliga sjukdomar som mässling, polio och kikhosta – sjukdomar som kan vara dödliga eller ge allvarliga komplikationer, som hjärninflammation.
För det andra, du försöker förklä en bok med vinklad information som någon form av vetenskaplig källa, men den saknar den nödvändiga granskningen och den statistiska noggrannheten som krävs för att dra sådana breda slutsatser. Den riktiga vetenskapliga konsensusen är tydlig: vacciner är säkra och effektiva, och de har räddat miljontals liv världen över. Att ignorera detta och försöka föra fram skadliga myter riskerar inte bara ditt eget barns hälsa utan också andras, särskilt de som inte kan vaccineras av medicinska skäl och förlitar sig på flockimmunitet.
Så, om du faktiskt bryr dig om att läsa riktiga vetenskapliga källor, gå tillbaka till den massiva mängd peer-reviewed forskning som visar att vacciner är avgörande för folkhälsan och att de inte orsakar de sjukdomar du påstår.