2024-09-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Haha, mycket rolig lista! Med en hel del bra låtar och en hel del LOL.
Men visst, säger ju sig självt att det blir subjektivt när några p3-journalister får rösta om sina favoriter.

Nåja. Textmässigt lite gullig men knappast särskilt bra, musikmässigt ganska kass. Framför allt tråkig. (Självklart skulle man ändå bli knäsvag om någon tillägnade en den, men fortfarande inte särskilt bra låt.)
Beach Boys bästa är And then I kissed her. Och hör sen!

"God only knows" är en av Beach Boys bästa, och dessutom en originallåt, till skillnad från era förslag ("Barbara Ann" och "And then I kissed her" är covers). Men man kunde lika gärna ha haft "Good Vibrations" där.
Citera
2024-09-20, 23:11
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
"God only knows" är en av Beach Boys bästa, och dessutom en originallåt, till skillnad från era förslag ("Barbara Ann" och "And then I kissed her" är covers). Men man kunde lika gärna ha haft "Good Vibrations" där.
Spelar ingen roll att det är en cover, briljant pop, medryckande, uppiggande och dansant.
Om man ser till deras hits skulle jag säga att God only knows är en av deras sämsta. Men som sagt var - smak är ju subjektivt. Min åsikt är att den är sweet men tråkig.
Citera
2024-09-21, 06:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
“Dancing on my own“ med Robyn är den bästa låten någonsin enligt P3

Till och med Robyn måste ju garva åt detta.

Hennes låt är alltså bättre än
The Beatles,
Michael Jackson,
Iron Maiden,
Metallica,
The Prodigy,
Elvis Presley,
Elton John,
Led Zeppelin,
Pink Floyd,
Queen,
ABBA,
U2,
Bruce Springsteen,
Frank Sinatra,
Garth Brooks
etc....

Tillåt mig undra va fan det handlar om.

Var i listan ligger Chopin, Rachmaninov, Liszt? Eller är Robyns låt bättre än dessa också?

Vad är det för klappmongon som tillåts hålla på med sin skit i skattefinansierad radio?
Senast redigerad av kalkryggar 2024-09-21 kl. 07:01.
Citera
2024-09-21, 07:24
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
“Dancing on my own“ med Robyn är den bästa låten någonsin enligt P3

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Till och med Robyn måste ju garva åt detta.

Hennes låt är alltså bättre än
The Beatles,
Michael Jackson,
Iron Maiden,
Metallica,
The Prodigy,
Elvis Presley,
Elton John,
Led Zeppelin,
Pink Floyd,
Queen,
ABBA,
U2,
Bruce Springsteen,
Frank Sinatra,
Garth Brooks
etc....

Tillåt mig undra va fan det handlar om.

Var i listan ligger Chopin, Rachmaninov, Liszt? Eller är Robyns låt bättre än dessa också?

Vad är det för klappmongon som tillåts hålla på med sin skit i skattefinansierad radio?
Robyn är åtminstone väldigt begåvad och Dancing on my own ÄR bra! Kanske inte bäst på 50 år, dock.
Men att Veronica Maggio skulle ha gjort en av världens 300 bästa låtar de 50 senaste åren är ju ett skämt.
Men hennes röst är underbar här tillsammans med Håkan Hellström:
https://open.spotify.com/track/3MSti...Q92D0u-1xDkNHw

Tror de kompositörer du nämnde inte riktigt är p3:s musikmålgrupp och sedan är väl listan 60-tal och framåt?
Annars hade ju Sjostakovitj hamnat högst! Lyssna och rys av välbehag:

https://open.spotify.com/track/3MSti...Q92D0u-1xDkNHw
Citera
2024-09-21, 08:11
Medlem
En del av reportagen var småroliga. Prince Little Red Corvette testas i dyr sportbil av oklart märke t ex.

https://sverigesradio.se/artikel/lit...tte-med-prince

Tyvärr blev jag i tankegång nr 3 upprörd att ingen låt med Rush fått komma med. De har även en utstuderad billåt med Red Barchetta.

De satte officiellt årtalet 1964 som början p g a P3 började sända då men….
….var det egentligen inte för att undvika denna öronmask från 1963?

Citera
2024-09-21, 08:40
Medlem
arakas avatar
Ganska väntad lista när vi snackar P3, 80% lättköpt dravel 20% riktigt bra.
Robyn som nr ett, ett skämt, bra låt men den kanske platsar som en av de 1000 bästa låtarna.
Inte en låt med Peter gabriel, Pink Floyd, Genesis, Roxy music, Bryan Ferry, David Sylvian, samt att bästa låten som gjorts, David Bowies ashes to ashes inte ens är med säger en hel del om p3s musiksmak, 😀.
Fö. Vem lyssnar på P3 eller för den delen musikradio idag?
Måste i så fall vara folk som egentiligen är totalt ointresserade av musik.
.
Senast redigerad av araka 2024-09-21 kl. 08:56.
Citera
2024-09-21, 09:44
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Ganska väntad lista när vi snackar P3, 80% lättköpt dravel 20% riktigt bra.
Robyn som nr ett, ett skämt, bra låt men den kanske platsar som en av de 1000 bästa låtarna.
Inte en låt med Peter gabriel, Pink Floyd, Genesis, Roxy music, Bryan Ferry, David Sylvian, samt att bästa låten som gjorts, David Bowies ashes to ashes inte ens är med säger en hel del om p3s musiksmak, 😀.
Fö. Vem lyssnar på P3 eller för den delen musikradio idag?
Måste i så fall vara folk som egentiligen är totalt ointresserade av musik.
.
Haha, jag tänkte också på Pink Floyd och Bryan Ferry! Avsaknaden av dem, alltså.
Nu gör jag min egen lista och givetvis är Another brick in the wall, In the mood for love och Jealous guy med. Dock ej Ashes to ashes. 😉
Citera
2024-09-21, 19:39
Medlem
Led Zeppelin - stairway to heaven borde vara given men kvalade alltså inte ens in på listan
Citera
2024-09-21, 19:58
Medlem
Duerfs avatar
Alla listor är subjektiva men här är det extra subjektivt då ett gäng personer fått välja låtar som gjort störst avtryck på dem. Det säger sig självt att det då blir massa låtar som går hem hos sådana 15-30 åringar eftersom musik är så viktigt i de åldrarna.

SR ville ha uppmärksamhet här och de fick det, så mission accomplished.
Citera
2024-09-22, 09:46
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Alla listor är subjektiva men här är det extra subjektivt då ett gäng personer fått välja låtar som gjort störst avtryck på dem. Det säger sig självt att det då blir massa låtar som går hem hos sådana 15-30 åringar eftersom musik är så viktigt i de åldrarna.

SR ville ha uppmärksamhet här och de fick det, så mission accomplished.
Jag läste nånstans att den musik som var inne (eller kanske snarare som vi själva lyssnade mycket på) när vi var 14 (hm, tror det var 14?) lämnade störst avtryck på en under resten av ens liv…
Men som musikjournalist kanske man ändå får tänka lite bredare än så… fast om det gick ut på att lista de låtar som gjort störst avtryck på en är titeln lite missvisande. Göra avtryck är ju inte nödvändigtvis samma som bra. En halvbra låt som spelades första gången man hånglade med sin blivande man kanske hamnar högst upp då.
Citera
2024-09-22, 11:51
Medlem
Fettsugnings avatar
Covers går bra tydligen...
Citera
2024-09-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Covers går bra tydligen...
Utan tvekan då både låtskrivarens original och den än mer välsäljande med Whitney Houston finns med på listan.

Den senare är en av få soundtrack/filmad musikal som lyckades glida upp på listan.

P3s personal tycker nog sådant hör hemma på sportradions pauser i P4 då det är för kommersiellt.
P g a både sång och grym basgång hade jag gjort undantag och släppt in 5th Dimensions ”remix” av två låtar från musikalen Hair.

https://youtu.be/gwm_HvukqJA?si=M98e1cGrW18mfMGY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in