Citat:
Ursprungligen postat av
casefold
Det är ironiskt att han själv skriver navelskådande inlägg om en världsomspännande konspiration mellan klimatskeptiker och Big Oil.
Det är jättekonstigt. Hur det här kan vara konstigt.
Oljelobbyns bidrag till tankesmedjor och andra är väletablerad. Du kan hitta rapporter om det i tidskrifter som Science.
Medan en global vetenskaplig konspiration med alla vetenskapliga organisationer och universitet med på båten mer kanske är att likna med rymdödlor eller pedofilringar under pizzerior där politiska företrädare för Demokraterna och invandrare tillsammans äter barn och husdjur?
Du ser inte skillnaden?
Det ironiska här blir ju snarare att du ser kopplingen mellan big oil och tankesmedjorna som en konspirationsreori värd att avfärda på den premissen, men inte den som gäller den globala vetenskapliga sammansvärjningen.
För det är ju verkligen helt otänkbart att stora företag som tjänar miljarder på fossila bränslen skulle försöka skydda sina intressen. Det är klart, när forskare världen över samlar data från tusentals studier för att peka på människans påverkan på klimatet, så måste det ju vara en enorm sammansvärjning. Men när oljebolag sponsrar tankesmedjor och lobbygrupper för att sprida tvivel, då är det förstås bara altruistiska filantroper som värnar om sanningen. Det känns verkligen som ett rimligt perspektiv.
Och ser man till vad som publiceras, som resulterar i detta forskningsläge, som lätt låter sig korrumperas av, jag vet inte vilka? WWF? Har du något förslag?
Ja, då står sig oljebolagen maktlösa, helt panka och utan något som helst maktinflytande, trots att det i andra fall brutit ut krig för denna råvara och ingen sektor i världen omsätter mer pengar. Ja nu står de helt plötsligt utan chans att påverka forskningsläget som istället WWF kontrollerar.
Själv tycker jag snarare att allt detta tyder på att vetenskapen faktiskt har en otrolig integritet.
Den kan de inte komma åt. Hade de gjort det, så hade de ju gjort det. Hellre än tankesmedjor och bloggar och rovtidsskrifter. Tänker jag.