2024-09-22, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu är det väl Amber som åsyftas.
Bris ligger och trålar.
Spekulationerna i den här tråden tar alla priser. Jag har visserligen alltid folierullen nära till hands, men det får ju för fan finnas något lite substans i spekulationerna.
När Ruby plötsligt började gå söderut igår hajade jag till lite, men hon har gjort några konstiga manövrar redan, så det kanske är så att hon har ganska allvarliga roderskador...
Eller så är allting ett stort påhitt och de kommer till sin planerade destination kl 21.00 imorgon. Vi får se vad som händer. Är du kapten själv eller?

Om jag var ansvarig skulle jag bara lagt gasen i botten och skitit i all jävla meningslös byråkrati.
Senast redigerad av YouCantHandleMe 2024-09-22 kl. 01:07.
Citera
2024-09-22, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouCantHandleMe
Någon sa det var en fiskebåt... nu är det en befraktare alltså. Jaha.
Gör dig inte dummare än du är. Befraktaren är den som har hand om Ruby's last och inget annat.
Citera
2024-09-22, 01:08
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
OK. Du är alltså övertygad om att det här fartyget är en förklädd bomb i storleksordningen Little Boy, baserat på vad?
Att lasten är från Ryssland?
Nej. Det är jag inte övertygad om. Eller, att det är en förklädd bomb står det inga tvivel om , när den bär 20 000 ton ammoniumnitrat i durken. Det innebär inte att lasten är apterad för explosion. Det har vi ingen underättelseinformation om. Båten har underlig historik och ägarstruktur och det, tillsammans med lasten, bör i dessa tider få oss att lyfta på ögonbrynen. Kanske händer ingenting om fartyget passerar stora bält men om 'en plötslig brand' bryter ut vid passagen och en sprängkraft i paritet med Hiroshima bomben utlöses - då är bron borta.

Vi kan förbaske mig inte låta enorma krutdurkar segla omkring i vårt innlandsshav när vi befinner oss i ett krig som närsomhelst kan byta skepnad!
Citera
2024-09-22, 01:09
Avslutad
Citat:
Varför skulle man det. Det är ju ingen konstig last i sig, men alla kissar ner sig bara för att den lastats i Ryssland.
Det er uppenbart hybridkrig. Den var lastat med 20 000 ton ammoniumnitrat, och dom måste ha vetat att det fanns en spricka i fartygets skrov, och att rodret och propellern var skadade.
Dom behandlar dessutom sina sjöfolk som skit. Vid norska kusten är det hur ofta som helst rysska fartyg med stora problem. Crew vågar inte fråga om hjälp och hospital, for då får dom problem med sina rysska arbetsgivare. Sjöfolk på rysska fartyg dör ombord hellre än fråga om hjälp. Dom får nästan ingen lön och jättedålig mat.
På Ruby var anställningsavtal löpt ut, och MARPOL (marine pollution) säger att dom oroade sig över kvaliteten på fuel oil.
Senast redigerad av knotteknatt 2024-09-22 kl. 01:19.
Citera
2024-09-22, 01:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Eller så är allting ett stort påhitt och de kommer till sin planerade destination kl 21.00 imorgon. Vi får se vad som händer. Är du kapten själv eller?
Nej jag är inte sjökapten, men lastfartyg, eller rättare sagt all sorts nyttotrafik på sjön brukar generellt hålla raka och tydliga kurser. Inte helt plötsligt göra en 360° gir, plötsligt ändra kurs 90° för att sedan ändra tillbaka osv..
Jag tror hon har någon form av roderhaveri, vilket bör vara mer problematiskt när det skall in och navigeras under broar och på trånga ställen, mycket mer problematiskt än själva lasten...
Citera
2024-09-22, 01:13
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ojävlar..
VÄLKOMMEN TILL NATO
Visst är det sjukt att du fick höra det först nu?
Den största svenska militära händelsen sedan U 137 gick på grund i Gåsefjärden 1981.
Citera
2024-09-22, 01:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Nej jag är inte sjökapten, men lastfartyg, eller rättare sagt all sorts nyttotrafik på sjön brukar generellt hålla raka och tydliga kurser. Inte helt plötsligt göra en 360° gir, plötsligt ändra kurs 90° för att sedan ändra tillbaka osv..
Jag tror hon har någon form av roderhaveri, vilket bör vara mer problematiskt när det skall in och navigeras under broar och på trånga ställen, mycket mer problematiskt än själva lasten...

Det är runt 200 meter djupt där hon befinner sig. Hon ligger förmodligen bara och driver med ström och vind i väntan på besked om vart hon ska gå.

Att hon har haft en bogserbåt i närheten en längre tid nu är ett tecken på som du säger att hon kanske är manöveroduglig.
Citera
2024-09-22, 01:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är runt 200 meter djupt där hon befinner sig. Hon ligger förmodligen bara och driver med ström och vind i väntan på besked om vart hon ska gå.

Att hon har haft en bogserbåt i närheten en längre tid nu är ett tecken på som du säger att hon kanske är manöveroduglig.
Hon höll ~9 knop för egen maskin när hon gjorde de konstiga manövrarna. Hon har även blivit bogserad av Amber, men då gick det rakt och fint, fast i blygsamma ~2 knop.

Antagligen mer eller mindre manöveroduglig, ja. Och om roderskadorna är så pass svåra att hon plötsligt gör konstiga girar, så undrar jag om hon ens kan bogseras genom trånga ställen på ett säkert sätt, men det lämnar jag åt sjöfolk att spekulera kring. Själv har jag aldrig fört befäl på någon båt med över 15 meters längd, och aldrig någon med skadat roder...
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-09-22 kl. 01:40.
Citera
2024-09-22, 01:59
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Tack och lov så har vi inte dig Mr.Woods arbetandes för vår Försvarsmakt.
Ryssarna kränkte vårt luftrum senast för några veckor sedan vilket inte hänt sedan 2022.
Och den gången var det kärnvapen bestyckade stridsflygplan - *men det får vi inte prata om*

Summa summarum : det är sunt förnuft som gör att vi ska hålla uppsikt kring vårt lands gränser.
Inte rädsla över att kissa på sig. Du borde vara mer rationell än så.

och ändå kissar ni på er. till viss mån uppskrämda av sensationslysten media, men det är en klen ursäkt för irrationell hysteri hos män. mina finska vänner bara garvar åt stämningen bland somliga i sverige, och jag skulle tro att danskarna är lika förbryllade över sina grannar.

när jag var ung lossade jag lastbilslass efter lastbilslass med gödningsmedel under vårbrukssäsongerna. jävla tur man inte hade liknande sjåp-harar omkring sig då. hade varit olidligt, särskilt som noice cancelling-kåpor inte fanns..
Citera
2024-09-22, 02:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
och ändå kissar ni på er. till viss mån uppskrämda av sensationslysten media, men det är en klen ursäkt för irrationell hysteri hos män. mina finska vänner bara garvar åt stämningen bland somliga i sverige, och jag skulle tro att danskarna är lika förbryllade över sina grannar.

när jag var ung lossade jag lastbilslass efter lastbilslass med gödningsmedel under vårbrukssäsongerna. jävla tur man inte hade liknande sjåp-harar omkring sig då. hade varit olidligt, särskilt som noice cancelling-kåpor inte fanns..
På något vis kan jag ändå förstå att det höjs ögonbryn för detta, men samtidigt känns det ju som att det här är något media-spinn.
Jag frågar mig hur det skulle låta om det var en tanker med gas eller någon raffinerad petroleum-produkt som fått samma problem, hade det låtit likadant då? En explosion av en sådan last under Bält-bron hade väl också varit förödande, och jag inbillar mig att det går tankers med rysk gas därunder lite titt som tätt?
Citera
2024-09-22, 02:22
Medlem
Galejans avatar
Hela den här affären är en svensk nothing burger som bygger på russofobi. Det är svensk skandalpress som har fantiserat ihop att ett fartyg i sjönöd som fraktar vanliga handelsvaror ska vara någon slags pågående terrorattack eftersom det maltesiska bolaget tydligen ägs av en man som enligt uppgift ska vara vänskapligt inställd till Putin. Det är på den nivån hela den här Aftonbladet-bajsmackan ligger.

Trams. Haven är fyllda med båtar som fraktar random skräp.
Citera
2024-09-22, 02:27
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
På något vis kan jag ändå förstå att det höjs ögonbryn för detta, men samtidigt känns det ju som att det här är något media-spinn.
Jag frågar mig hur det skulle låta om det var en tanker med gas eller någon raffinerad petroleum-produkt som fått samma problem, hade det låtit likadant då? En explosion av en sådan last under Bält-bron hade väl också varit förödande, och jag inbillar mig att det går tankers med rysk gas därunder lite titt som tätt?

det gjorde det åtminstone häromhelgen när jag var ute på sjön. ej bekvämlighetsflagg heller. har sett både olja och LNG det senaste året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in